نماینده مجلس: اگر احمدی‌نژاد روش افشاگونه رسانه‌یی را ادامه بدهد، رهبری موضع خواهند گرفت

خورنا: روزنامه اعتماد نوشت: احمدی‌نژاد چه احساس خطری کرده که تاکتیک «به گم به گم» را در سال ۹۰ علیه اصول‌گرایان به کار می‌برد و تهدید می‌کند می‌خواهد افشاگری‌هایی بکند که خیلی‌ها را به خطر خواهد انداخت؟ هشداری که مطهری و پیش از آن یک نهاد امنیتی هم داده بودند و حالا محمدحسین ابراهیمی، نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگویی با «اعتماد» درباره این هشدارها و وضع کنونی اصول‌گرایانی که روبروی افشاگری‌های رییس دولت دهم قرار گرفته‌اند، صحبت می‌کند.

او می‌گوید نمی‌پذیرد که احمدی‌نژاد به آیت‌الله لاریجانی اطمینان نداشته باشد و بخواهد حرف‌هایش را پشت میکروفن‌ها بزند. از او درباره دلایل پشت‌پرده و شرایط روانی‌ای که رییس‌جمهور را به این سمت سوق داده سوال می‌کنیم و عضو ارشد جامعه روحانیت مجلس درباره زمین‌ بازی قوه قضاییه و احمدی‌نژاد می‌گوید؛ «باید از بگم بگم‌های رییس دولت استقبال هم کرد اما به شرطی که نخواهد در برابر رسانه‌ها سند افشا کند و هر حرفی دارد و هر سندی، آرام ببرد به صادق لاریجانی بدهد تا او رسیدگی کند.» او می‌گوید میدان دو طرفه است و تنها این احمدی‌نژاد نیست که سند دارد و هر آقازاده و چهره ارشد سیاسی که از بیت‌المال نوشیده باید پرده‌های حجابش بیفتد.

صادقانه بخواهیم قضاوت کنیم آیا رفتار اخیر احمدی‌نژاد در رسانه‌یی کردن پرونده‌ها و حتی تهدید به رسانه‌یی کردن به جای دادن آنها به قوه‌قضاییه پیامی جز این دارد که ایشان نمی‌خواهد به قوه‌قضاییه اطمینان کند؟

اصلاً هیچ‌کس در جایگاهی نیست که بگوید به رییس قوه‌قضاییه اطمینان می‌کند یا نه. رهبری، رییس قوه‌قضاییه را انتخاب کرده و امثال بنده که نمی‌تواند بگوید به رییس قوه اطمینان ندارم. حالا ممکن است یک قاضی یا بازپرسی خلاف کرده باشد اما همانطور که مقام رهبری می‌فرمایند؛ رییس قوه قابل اطمینان است.

احمدی‌نژاد در سخنان اخیرش به صراحت تهدید به افشای برخی پرونده‌ها کرده که به قول ایشان اگر ۲۰ درصد آن را هم بگوید، سوراخ موش گران می‌شود. به‌نظر شما اصو‌‌ل‌گرایان با وی چه رفتاری کردند که اگر در سال ۸۴ اسناد را به قوه‌قضاییه برای رسیدگی داد، حالا دارد خودش آن‌ها را در قالب افشاگری رسانه‌یی می‌کند؟

هیچ مانعی وجود ندارد، هرکس هر سندی دارد، به قوه‌قضاییه بدهد تا هر کسی تخلف کرده پاسخ‌گوی کارش باشد، چه در سطح عالی نظام و مسوول باشد و چه غیرمسوول. لذا اگر احمدی‌نژاد سندی دارد به صادق لاریجانی باید بدهد، همانطور که اگر علی لاریجانی هم سندی از تخلف افراد دارد، باید آن را به قوه‌قضاییه بدهد. فرقی هم ندارد هر‌کسی در قدرت از هر رانتی استفاده کرده حتی اگر اصول‌گرا هم باشد باید دادگاهی شود اما اگر قوه‌قضاییه رسیدگی کرد و ثابت شد اتهام‌های بی‌پایه زده شده، باید فردی که این ادعاها را می‌کرد، خودش محاکمه شود.

اما رفتار سیاسی احمدی‌نژاد حکایت از همان حرفی دارد که مطهری زد. یکسری اسناد زیر بغل و هر لحظه احتمال دارد ایشان بخشی از آن را رسانه‌یی کند. این به معنی خطر برای اصول‌گرایان نیست؟

چه مشکلی دارد احمدی‌نژاد هر‌سندی دارد ارایه کند. البته شرعا و قانونا اسم بردن از افراد نباید صورت بگیرد. بگذارند قوه‌قضاییه رسیدگی کند و البته این قوه هم باید سریع‌تر جواب بدهد.

این حرف شما چهار سال پیش جواب می‌داد که احمدی‌نژاد می‌گفت اسامی در جیبش است و به آیت‌الله شاهرودی هم داده، اما الان ایشان تهدید به رسانه‌یی‌کردن می‌کند و مسلماً صورت مساله برای اصول‌گرایان بسیار متفاوت می‌شود.

ما یک اصل داریم که هر‌کسی متخلف است نباید در قدرت بماند. حالا هم واقعاً برای ما فرقی نمی‌کند، چه احمدی‌نژاد این اسامی را بگوید و چه یک فرد عادی. قوه‌قضاییه باید رسیدگی کند و البته به مردم هم بگوییم این لیستی که داده شد کدام‌شان تبرئه شدند و کدام یک متخلف شناخته شدند.

افشاگری‌های احمدی‌نژاد به سمت چهره‌های ارشد اصول‌گرا می‌رود. خب، این چه پیغامی برای شما اصول‌گرایان دارد که «بگم بگم»های احمدی‌نژاد جبهه اصول‌گرا را نشانه گرفته است؟

ببینید این موضوع دو طرفه هست. اینطور نیست که فقط احمدی‌نژاد علیه برخی افراد سند داشته باشد. این طرف هم اگر اطلاعات دارد علیه افراد آن طیف باید بدهد. اگر رییس مجلس اطلاعات دارد باید بدهد به دست آیت‌الله لاریجانی. آن طرف هم احمدی‌نژاد اگر سندی دارد بدهد به صادق لاریجانی. نمی‌شود در این صحنه ما یک طرف را مورد هجمه قرار دهیم و طرف دیگر را بی‌خیال شویم.

این یعنی جنگ اسناد و افشاگری درون‌جناحی در اصول‌گرایان و آیا انتهای این ماجرا با هشداری که یک نهاد امنیتی در کمیسیون امنیت ملی داده بود که پرونده‌های در اختیار رییس‌جمهور است، مغایرت ندارد؟ چون شما عملاً می‌گویید احمدی‌نژاد هر پرونده‌یی دارد رو کند و ما هم هر پرونده‌یی داریم رو می‌کنیم؟

ایرادی ندارد. هر‌چیزی که فساد شده، باید گفته شود. من نمی‌گویم بیایید داد و فریاد کنید. پرونده‌ها را آرام بدهند به قوه‌قضاییه و هر دو طرف صبر کنند.

اگر رفتار سیاسی احمدی‌نژاد را مرور کنیم وی همین تاکتیک «به گم به گم» را سال ۸۸ برای اصلاح‌طلب‌ها به کار گرفت و حالا برای اصول‌گرایان. آیا احمدی‌نژاد احساس خطر کرده که اصول‌گرایان می‌خواهند وی و طیفش را بعد از سال ۹۲ به طور کامل از عرصه سیاسی حذف کنند که این رفتار را دارد تکرار می‌کند؟

این تحلیل‌ها به‌نظر من غلط است. کی به دنبال حذف احمدی‌نژاد است؟ به نظرم نه ایشان چنین فکری را می‌کنند و نه ما باید چنین تحلیلی داشته باشیم. در ایران انتخابات آزاد است و مردم رای می‌دهند چه کسی بماند و چه کسی نماند.

اگر احساس خطر نمی‌کند، پس چرا از روش افشاگری استفاده می‌کند؟

احساس خطر برای چی؟ چه حرکتی وجود دارد که بخواهد ایشان را حذف کند؟ نه رییس‌جمهور باید از لاریجانی احساس خطر کند و نه لاریجانی از رییس‌جمهور. آرای مردم قرار است همه‌چیز را تعیین کند. اصلاً آرای مردم را کسی نمی‌تواند بگیرد.

دستگیری خواهرزاده مشایی وضع را بدتر نمی‌کند؟

من اطلاعی از این دستگیری ندارم، اما فرد متخلف می‌خواهد وابسته احمدی‌نژاد باشد یا وابسته لاریجانی، فرقی ندارد. متخلف باید مجازات شود.

یعنی اگر احمدی‌نژاد فردا آمد پرونده‌های یکی از چهره‌های مهم جریان اصول‌گرا را رسانه‌یی کرد، پس ایرادی ندارد؟

بگذارید مطرح شود. چه ایرادی دارد؟ هر‌کس پرونده‌یی دارد و تخلفی کرده، چه اشکالی دارد مجازات شود؟ به صرف اینکه برادر فلانی یا خواهر فلانی یا دایی فلانی است که نمی‌توان مجازاتش نکرد. امیر مومنین(ع) خودش به محکمه رفت. پیامبر‌(ص) می‌گفت اگر فاطمه‌(س) هم خلاف می‌کرد، مجازاتش می‌کردم. ما باید در این چارچوب‌ها عمل کنیم.

خب، اینطور که خیلی چیزها به خطر می‌افتد؟

خیر. من می‌گویم اگر متخلف را در هر رده‌یی از جمهوری اسلامی آزاد نگذاریم و محاکمه‌اش کنیم، انقلاب حفظ می‌شود. اگر متخلف رها شود، نظام آسیب می‌بیند.

اگر پرده‌ها افتاد و معلوم شد خیلی‌ها متخلفند چطور؟

خیر، باید تمام پرده‌ها دریده شود، چون خدا آبروداری‌اش را نخواسته است. کسی بین خودش و خدا تخلف کرده، باید افشا شود. چه اشکالی دارد؟ کسی که به بیت‌المال دست‌اندازی کرده که نباید حریم امن داشته باشد. نگوییم که می‌خواهد نظام حفظ شود؟ معتقدم باید این افراد به اشد مجازات برسند. آن فردی هم که مسوولیت دارد، باید حتما مجازات شود. از آفتابه‌دزد نباید شروع کرد. هر‌کس مسوولیتش بالاتر است، او را باید محاکمه کرد تا نظام از آلودگی پاک شود.

پس معتقدید به احمدی‌نژاد تریبون بدهیم تا بیاید افشاگری‌هایش را بکند و برود؟

من نمی‌گویم احمدی‌نژاد بیاید افشاگری پشت رسانه‌ها بکند. می‌گویم بیاید و پرونده‌ها را به قوه‌قضاییه بدهد. رسانه‌ها نباید مریضانه حرف بزنند. حرف عادلانه باید زد. ما محکمه دیگری به غیر از قوه‌قضاییه نداریم. باید داده شود به قوه‌قضاییه تا رسیدگی کند.

و اگر احمدی‌نژاد این موضوع را رعایت نکرد و این روش افشاگونه رسانه‌یی را ادامه داد باید چه کار کرد؟

آنجا دیگر دست من و شما نیست و مقام معظم رهبری موضع خواهند گرفت، چون تنظیم قوا با رهبری است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *