برداشت ۱۲۰ تن کنجد از مزارع هندیجان

خورنا: مدیر جهادکشاورزی هندیجان از برداشت ۱۲۰ تن کنجد در این شهرستان خبر داد.

حمید مطرودی امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در هندیجان اظهار داشت: در بیش از ۳۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی در حال کشت هندیجان تاکنون ۱۲۰ هزار کیلو کنجد برداشت شده است.
مدیر جهاد کشاورزی هندیجان افزود: کنجد یکی از گیاهای روغنی بومی ایران است و در اکثر نقاط کشور به طور پراکنده مورد کشت و کار قرار می‌گیرد که علاوه بر مصارف شیرینی پزی و آجیلی استفاده از روغن آن در طبخ غذا نیز متداول است.
وی با اشاره به ویژگی تولیدی و مزایای این محصول اشاره کرد: مقاومت کنجد به خشکی، امکان کشت در حرارت بالا، داشتن بیش از ۴۰ درصد روغن با کیفیت عالی و بیش از ۲۰ درصد پروتیین، دامنه سازگاری زیاد با محیط و کاشت آن به عنوان زراعت دوم پس از برداشت غلات در مناطق گرم و خشک از مزایای عمده کنجد در کشاورزی کشور است.
مطرودی بیان کرد: کنجد گیاه فصل گرم است و در تابستان زمانی که درجه حرارت خاک به بیش از ۲۰ درجه سانتیگراد برسد زمان مناسب کشت است.
مدیر جهادکشاورزی هندیجان تصریح کرد: با وجود کم‌آبی و شوری آب رودخانه زهره و سایر مشکلاتی که کشاورزان با آن مواجه بودند توانسته‌اند این محصول را در مزارع و باغ‌های خود کشت کنند.
وی در رابطه با موارد استفاده از این دانه گیاهی گفت: دانه کنجد خام در نانوایی و قنادی، تهیه ارده، در طب و داروسازی، در صنعت برای ساخت لوازم آرایشی همچون صابون و شامپو، مواد حشره‌کش، کاربن و نوار ماشین تحریر کاربرد دارد.
وی در پایان ابرازامیدواری کرد با تامین آب مورد نیاز میزان زمین‌های زیر کشت در منطقه هندیجان افزایش یابد.