رتبه‌بندی جدید قدرتمندترین‌های جهان تکنولوژی

خورنا: نشریه فوربس به رسم هر سال لیستی از قدرتمندترین افراد جهان را منتشر کرده است که با وجود حضور اسامی بزرگانی از جهان تکنولوژی جهان، جای خالی نام استیو جابز بنیانگذار شرکت اپل که سال گذشته به دلیل خلاقیت و توانایی جنون‌آمیزش در اداره کردن سالانه تجارتی چند‌میلیارد دلاری با استفاده از تجهیزات ارتباطاتی کوچکی از قبیل آی-فن و آی-پد به عنوان هفدهمین فرد قدرتمند جهان انتخاب شده بود به خوبی احساس می‌شود.

لیست قدرتمندترین افراد جهان متشکل از رهبران سیاسی و مذهبی، ثروتمندان خودساخته، بشردوستان و افراد مشهور دیگری است که در جهان نامی مطرح و تاثیرگذار دارند.

در لیست سال ۲۰۱۱ فوربس بیل گیتس بنیانگذار شرکت مایکروسافت که سال گذشته رتبه دهم جهان را به دست آورده بود در رتبه پنجم جهان قرار گرفته و جوان‌ترین فرد قدرتمند جهان نیز موسس ۲۷ ساله شبکه اجتماعی فیس‌بوک معرفی شده است.

مارک زاکربرگ نه تنها جوان‌ترین نام در این لیست به شمار می‌رود بلکه با جهشی ۳۱ پله‌ای نسبت به سال گذشته به پردرآمدترین فرد نیز معرفی شده است و فوربس ثروت تقریبی او را ۱۷٫۵ میلیارد دلار تخمین زده است.

از دیگر چهره‌های تکنولوژی که در این لیست حضور دارند می‌توان به دو بنیانگذار گوگل، لری پیج و سرگئی برین اشاره کرد که هر دو به عنوان سی‌امین افراد قدرتمند جهان معرفی شده‌اند.

“جف بزوس” بنیانگذار شرکت آمازون نیز در رتبه ۴۰، رابین لی مدیر عامل شرکت چینی “بیدو” در رتبه ۴۲ و “تیم کوک” جانشین “استیو جابز” مدیر عامل فقید شرکت اپل نیز بر‌خلاف رتبه سال گذشته جابز، در رتبه ۵۸ قرار گرفته‌اند.

فوربس در این رتبه‌بندی ۴ معیار را مورد توجه قرار می‌دهد: تعداد افرادی که فرد مورد‌نظر بر روی آنها اعمال قدرت دارد، منابع مالی تحت کنترل او، مدت زمان تاثیرگذاری او و توانایی او در اداره کردن قدرتی که در اختیار دارد. این معیارها لیست قدرتمندترین افراد جهان را به ۷۰ نفر کاهش می‌دهد، به عبارتی از هر ۱۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر در سیاره زمین یک نفر از چنین قدرتی برخوردار است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *