جوان آبادانی داروی جدید درمان دیابت کشف کرد

خورنا: یکی از دانشجویان رشته شیمی دانشگاه پیام نور خرمشهر موفق به کشف ترکیب دارویی جدیدی شده که در درمان دیابت و فشار خون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، محمد سعید بچاری دانشجوی جوان آبادانی با وجود سن و سال کم خود گامی بلند را در راه توسعه علم و دانش برداشته و در گوشه آزمایشگاهی کوچک با امکاناتی کم کاری را صورت داده که در آینده نزدیک نام او را در میان بزرگان علم و دانش کشور به ثبت خواهد رساند.
این جوان ماده‌ای دارویی را از پیاز استخراج کرده که در درمان قند و فشار خون مؤثر است و علاوه بر آن با قیمت کمی که دارد کمک شایانی به افراد مبتلا به این بیماری‌ها خواهد کرد. به بهانه این موفقیت به سراغ این نخبه جوان رفتیم و برای اطلاع از مراحل انجام این کار با او گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم که شرح آن را می‌خوانید:

*فارس: در مورد اختراع خود توضیح دهید.
*بچاری: پس از حدود دو سال تلاش مستمر توانستم یک ترکیب آلی سولفیدی با خاصیت دارویی را تولید کنم که «اس- آلیل سیستئین» (S- Allyl Cystein)  نام دارد. من موفق شدم این دارو را در اداره ثبت اختراعات کشور به ثبت برسانم.

*فارس: این دارو در درمان چه بیماری‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟
*بچاری: این دارو قرار است برای درمان بیماری‌های قند خون، فشار خون و همچنین کنترل کلسترول خون به کار برود و علاوه بر آن دارای خواص آنتی اکسیدانی نیز هست که در پیشگیری از ابتلا به سرطان بسیار مفید است.

*فارس: این ترکیب را از چه ماده‌ای به دست آورده‌اید؟
*بچاری: این ترکیب قبلا از سیر و به میزان خیلی کم به‌دست می‌آمد اما در حال حاضر ما توانستیم همان ترکیب را با افزودن یک کاتالیست از پیاز به مقدار فراوان تهیه کنیم. در حقیقت ترکیب همان ترکیب قبلی است اما از آنجا که ماده اولیه تغییر کرده به عنوان یک اختراع محسوب شد.

*فارس: آیا ترکیب جدید با ترکیب قبلی تفاوتی دارد؟
*بچاری: بازده ترکیب بهدست آمده از پیاز از بازده ترکیب قبلی بیشتر است و همین امر موجب کاهش قیمت آن به میزان قابل توجه می‌شود و به این ترتیب مصرف‌کننده قادر است آن را با قیمتی ارزان‌تر از سابق تهیه کند. در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی افراد مبتلا به قند و فشار خون، قیمت بالای دارو است که با کشف این ماده جدید و ارائه آن به کارخانجات تولید دارو در آینده نزدیک شاهد تولید انبوه آن با قیمت پایین‌تر خواهیم بود.

*فارس: این ماده چه فرمی‌ دارد؟
*بچاری: ماده به صورت پودر است که می‌توان آن را هم به صورت قرص و هم کپسول تولید کرد.

*فارس: مزایای این ماده دارویی چیست؟
*بچاری: اولین مزیت آن که قبلا هم گفتم همان بازده زیادتر آن نسبت به ماده قبلی است. مزیت دیگر آن منشأ گیاهی این ترکیب دارویی در مقایسه با آنتی بیوتیک‌ها است. چون از پیاز استخراج شده در نتیجه هیچگونه ضرر و زیانی برای بدن ندارد برخلاف آنتی بیوتیک‌ها که موادی شیمیایی هستند و بعد از مدتی عوارض جانبی را به همراه دارند. این ترکیب نسبت به مواد شیمیایی سنتزی عوارضی برای مصرف کننده ندارد.

*فارس: آزمایش‌های خود را در کجا و به کمک چه کسانی انجام دادید؟
*بچاری: ما این کار را در آزمایشگاه دانشگاه پیام نور خرمشهر انجام دادیم. در ابتدا اساتید دانشگاه با من همکاری نکردند و اصرار داشتند که این کار شدنی نیست. اما آقای موسوی رئیس دانشگاه و همچنین دکتر فلاح استاد راهنما از من حمایت کرده و همواره به من امیدواری می‌دادند.

*فارس: آزمایشگاه دانشگاه پیام نور به لحاظ امکانات جوابگوی نیازهای این آزمایش بود؟
*بچاری: خیر. در دانشگاه ما امکانات بسیار کم است و به همین دلیل برای تهیه طیف‌های شناسایی مجبور شدم به دانشگاه شهید چمران اهواز مراجعه کنم. طیف NMR را از دانشگاه شهید چمران اهواز و طیف IR را از دانشگاه صنعتی شریف تهیه کردم و همه اینها بدون حمایت‌های مالی رئیس دانشگاه پیام نور خرمشهر امکان‌پذیر نبود.

*فارس: در زمان ثبت اختراع به مشکلی برنخوردید؟
*بچاری: اداره ثبت اختراعات در ابتدا گفتند که برای ثبت آن تأییدیه استاد شاه‌آبادی مدرس دانشگاه آزاد اسلامی ماهشهر مورد نیاز است. پس از اینکه استاد شاه آبادی آن را تأیید کردند من تأییدیه دکتر فلاح استاد راهنمای خود را هم گرفتم و آن را به اداره ثبت اختراعات کشور ارائه دادم که در آنجا با بررسی‌هایی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که این یک ترکیب دارویی جدید است و قابلیت ثبت به عنوان یک اختراع را دارد.

*فارس: هدف اصلی شما از این اکتشاف چه بود؟
*بچاری: من با اینکار قصد داشتم خدمت کوچکی به هموطنان خود خصوصاً محرومین کنم که در تهیه داروهای گران‌قیمت به مشکل مالی برمی‌خورند.

*فارس: آیا در جشنواره خوارزمی هم شرکت خواهید کرد؟
*بچاری: بله صد در صد. تمام افرادی که موفق به ثبت یک اختراع می‌شوند به عنوان نخبه در این جشنواره مهم شرکت می‌کنند.

گفت‌وگو از زینب عساکره

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *