راه‌اندازی مرکز نگهداری بیماران روانی در آبادان

خورنا: رئیس اداره بهزیستی آبادان از راه‌اندازی مرکز نگهداری بیماران روانی مزمن به‌منظور ارائه ویزیت رایگان در منازل آنها در این شهرستان خبر داد.

علی فرحانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار داشت: خانواده‌ها می‌توانند با مشارکت خود در بهبود و کاهش تنش‌های روحی بیماران کمک کنند.
وی جامعه را یکی از علل افزایش تعداد بیماران روانی عنوان کرد و افزود: با توجه به رشد و گسترش روزافزون جامعه و حرکت جامعه به سوی صنعتی شدن شاهد افزایش استرس‌ها و اضطراب‌های بسیار در جامعه هستیم.
رئیس اداره بهزیستی آبادان با بیان اینکه در اداره بهزیستی این شهرستان مرکزی به‌منظور نگهداری بیماری‌های روانی مزمن راه‌اندازی شده است، گفت: این مرکز با ویزیت رایگان و اختصاصی توسط روانپزشک، بیماران روانی مزمن را زیر چتر حمایتی خود قرار می‌دهد.
وی با بیان اینکه هزینه تأمین داروهای مورد نیاز بیماران روانی مزمن نیز توسط این مرکز پرداخت می‌شود گفت: همچنین به ازای هر بیمار روانی یارانه نقدی به مرکز خصوصی ویزیت در منزل پرداخت خواهد شد.
فرحانی اضافه کرد: این اداره به ۳۰ نفر از بیماران روانی مزمن و داشتن معلولیت شدید و خیلی شدید که توسط خانواده آنها نگهداری می‌شود مستمری ماهانه پرداخت می‌کند.
وی با بیان اینکه بیماری روانی در ردیف عوامل از کار افتادگی در کشور به شمار می‌رود ادامه داد: عملکرد اجتماعی فرد بیمار روانی مزمن، ابعاد خانوادگی، زناشویی، شغلی و تحصیلی را در برمی‌گیرد.
رئیس اداره بهزیستی آبادان با بیان اینکه همه تلاش مسئول و کارکنان این مرکز فراهم کردن شرایط برگشت این بیماران به خانواده‌هایشان است افزود: در طول نگهداری از این بیماران اردوهای تفریحی نیز توسط این مرکز انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: خدماتی که توسط این مرکز ارائه می‌شود کاری بسیار بزرگ و ارزشمند است که نیاز به پشتوانه و حمایت دارد.
فرحانی خاطرنشان کرد: سیاست اصلی این مرکز ارتقای کمی و کیفی خدمات مراقبت از بیماران روانی مزمن با تأکید بر نگهداری آنها در منزل، توانمندسازی آنان و آگاه‌سازی جامعه نسبت به نیازهای این بیماران است.
وی با بیان اینکه باید جامعه و نهادهای اجتماعی دیگر دید منفی نسبت به این بیماران را تغییر دهند و بدانند که بیماری روانی مزمن نیز یک بیماری مانند روماتیسم یا بیماری قلبی است، افزود: گر چه ممکن است چرخه درمان این بیماران متفاوت باشد اما با توجه به استعداد ژنتیک که برخی در ابتلا به این بیماری‌ها دارند، لازم است که از این بیماران قبل از اینکه وارد مرحله بحران اجتماعی شویم حمایت شود.
رئیس اداره بهزیستی آبادان ادامه داد: خدمت‌رسانی به این بیماران فقط خوراک، پوشاک و مسکن نیست بلکه این افراد نیازمند احترام هستند.
وی گفت: مسئولان شهرستان و استانی باید بیش از پیش در مورد بیماران روانی مزمن تلاش کنند زیرا خدمت‌رسانی به این افراد در توان یک دستگاه خاص نیست و با توجه به رویکرد اجتماعی برنامه‌ها، همه دستگاه‌های اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی باید در این زمینه نقش خود را ایفا کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *