قنبری: اصلاح‌‌طلبان به هر قیمتی در انتخابات شرکت نمی‌کنند

خورنا: نماینده ایلام در مجلس هشتم وحدت اصلاح‌طلبان با یکدیگر را در فضای کنونی کشور لازم و ضروری ارزیابی کرد.

داریوش قنبری تاکید کرد:‌ تهدیداتی که از سوی افراد متنفذ جناح اصول‌گرا شنیده می‌شود نشان‌دهنده این است که هنوز شرایط عادلانه‌ای برای ورود به انتخابات وجود ندارد، مگر اینکه لحن صحبت این افراد تغییر کند و حقوق برابر کاندیدا‌ها طبق اصول دموکراسی برای همه رعایت شود و احساس نشود که افرادی در فضای سیاسی کشور فرو دست و افراد دیگری با توجه به حضورشان در قدرت فرا دست هستند.

سخنگوی فراکسیون ‌اصلاح‌طلبان مجلس هشتم با اشاره به بحث همگرایی میان اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان، گفت: با توجه به چارچوب‌های فکری و مبنایی خاص ۲ گروه نمی‌توان به وحدت میان ۲ جناح اصلاح‌طلب و اصول‌گرا فکر کرد، اما با توجه به احساس خطری که ۲ جناح سیاسی به‌خاطر برخی مشکلات در کشور دارند یک ائتلاف حداقلی ممکن است به وجود آید.

قنبری ادامه داد: این ائتلاف حداقلی به معنای بی‌توجهی به مبنای فکری و چارچوب‌های اندیشه‌ای دو طرف نیست چرا که اگر این اتفاق بیافتد مردم احساس می‌کنند که نوعی جنگ زرگری در کشور وجود دارد و اعتماد خودشان را به گروه‌های مورد علاقه سیاسی از دست می‌دهند و این از محالات است که اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان به وحدت برسند.

وی افزود: ائتلاف‌ها بیشتر در کشورهایی انجام می‌شود که برپایه نظام پارلمانی استوار هستند و زمانی که یکی از احزاب تعداد کرسی‌های لازم را برای اثرگذاری در پارلمان به دست نیاورد با گروه‌های دیگر دست به ائتلاف می‌زند اما در کشور ما این گونه نیست و شاید بتوان گفت که نیازی به ائتلاف نیز وجود ندارد.

نماینده اصلاح‌‌طلب مجلس هشتم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آخرین تصمیم‌های فراکسیون خط امام درباره انتخابات مجلس نهم گفت: ‌فراکسیون اقلیت هیچ تصمیمی خارج از چارچوب توافقات با اصلاح طلبان خارج از مجلس نخواهد گرفت و این مسئله در جلسات متعددی که با فعالین سیاسی اصلاح‌طلب داشتیم مورد تاکید قرار گرفته است.

قنبری ادامه داد:‌ باتوجه به اینکه اصلاح‌طلبان خود را بخشی از نظام می‌دانند شرکت در انتخابات را نیز به منزله حق و وظیفه در قبال نظام درنظر خواهند گرفت، اما این تصمیم را ندارند که تحت هر شرایطی در انتخابات حضور پیدا کنند و لازم است که در این شرایط به مسئله‌ای بالا‌تر از ائتلاف فکر کنند و به وحدت حداکثری برسند.

وی تاکید کرد: تحریم انتخابات استراتژی اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نهم نیست.