فرماندار شادگان: روز فرهنگ عمومی فرصت بهره‌مندی از ارزش‌هاست

خورنا: فرماندار شادگان گفت: روز فرهنگ عمومی فرصت مغتنم بهره‌‌مندی از ارزش‌هاست.

سعید فیوضی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شادگان به مناسبت سالروز فرهنگ عمومی و اهمیت این روز بزرگ اظهار داشت: فرهنگ واژه آشکار و پنهانی است که سخت در پس پرده ابهام قرار دارد.
وی افزود: فرهنگ ماهیتی به شدت پیچیده، نامتعین و سیال دارد به‌همین منظور است که کوشش دانشمندان برای رسیدن به یک تعریف جامع و همه‌پسند از آن تقریباً به امری محال تبدیل شده و همچنان در حد یک آرزو باقی مانده است.
فرماندار شادگان تصریح کرد: چهاردهم آبان‌ماه که از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز فرهنگ عمومی معرفی شده فرصت مغتنی برای بازخوانی پرونده فرهنگ و فرهنگ عمومی است.
وی با بیان اینکه پرونده فرهنگ عمومی هیچ‌گاه بسته نشده نخواهد شد، گفت: فرهنگ عمومی شبکه بهم تنیده‌، قدرتمند و مؤثر از دانش‌ها، گرایش‌ها و منش‌های عمومی جامعه است که در عین ابهام و نامرئی بودن، وجود و حضورش در جامعه احساس شده و با قدرت خویش در سرتاسر زندگی، ما را تابع خود می‌سازد.
فیوضی اضافه کرد: حوزه فرهنگ شامل حوزه فرهنگ تخصصی یا آموزش و حوزه فرهنگ عمومی است.
وی با بیان اینکه بی‌شک فرهنگ عمومی چنان قدرتمند است که همه ابعاد وجود اجتماع و فرد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، گفت: این نیروی قدرتمند در سه سطح فرد،‌ خانواده و اجتماع نقش بی‌بدیلی دارد.
فرماندار شادگان در ادامه به نقش شورای فرهنگ عمومی در جامعه اشاره کرد و افزود: در واقع شورای فرهنگ عمومی مکانی است که با ایجاد وحدت رویه و هماهنگی فرهنگی در بین دستگاه‌های مختلف و با تکیه بر آرمان‌ها و ارزش‌های معنوی و فرهنگی اسلامی نظرات افراد عضو؛ که به عنوان کارشناسان ارشد حضور دارند، باعث همسویی و عدم مغایرت طرح‌ها و برنامه‌های مرتبط با فرهنگ عمومی در سطح جامعه می‌شود.
وی از جمله وظایف شورای فرهنگ عمومی در شهرستان‌ را بررسی معضلات و ویژگی‌های فرهنگی که در جامعه شهری و روستایی آن محل و ارائه راهکارهای مناسب برای حل آن معضلات است عنوان کرد و گفت: تلاش برای حذف سنت‌های غلط و تشویق مردم بر حفظ و تقویت ارزش‌های دینی، انقلاب اسلامی و فرهنگی شهرستان، برنامه‌ریزی به‌منظور هماهنگی و همسو کردن دستگاه‌ها، نهادها، مراکز و مؤسسات دولتی و غیردولتی در شهرستان برای فعالیت در زمینه‌های فرهنگی از جمله برنامه‌های در دستور کار این شوراست.
فیوضی با اشاره به دیگر اقدامات و برنامه‌های اجرایی این شورا گفت: اجرایی کردن تصمیمات اتخاذ شده در شورای فرهنگ عمومی شهرستان، بررسی زمینه‌ها یا آثار فرهنگی مرتبط بر سیاست‌ها و اجرای طرح و برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی در شهرستان به‌منظور اطمینان از همسویی و عدم‌مغایرت آنها با اصول سیاست فرهنگی کشور و استان و ابلاغ نتیجه به دستگاه‌های اجرایی شهرستان، طرح و بررسی سیاست‌های فرهنگی ابلاغی از مرکز استان و کشور و پیگیری مصوبات شورای فرهنگی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در سطح شهرستان از دیگر برنامه‌های اجرایی شورای فرهنگ عمومی در منطقه است.
وی گفت: اجرای فعالیت‌های فرهنگی مستمر که بتواند جریان فرهنگی را شکل دهد در صیانت از فرهنگ عمومی و جلوگیری از آماج تهاجم فرهنگی نقش بی‌بدیلی را ایفا می‌کند.