وزیر خارجه ایران: ما برای جنگ آماده هستیم

خورنا: به نوشته دویچه وله؛ خارجه ایران گفته است که کشورش تعرض احتمالی اسرائیل را با شدت پاسخ خواهد داد. فرماندهی ناتو هرگونه حمله به ایران را رد می‌کند، اما محافلی تائید کرده‌اند که اسرائیل درخاک ایتالیا به همراه ناتو رزم‌آیش برگزار کرده است.

در رابطه با انتشار برخی از گزارش‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران، آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی اظهار داشت که ناتو به هیچ‌وجه قصد ندارد در ایران مداخله کند.

فرمانده ارشد ناتو روز پنج‌شنبه (۳ نوامبر) در یک اجلاس مطبوعاتی در بروکسل گفت: «ناتو از تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک برای حل مناقشه هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند.»

او به تکرار تصریح کرد: «اجازه دهید تاکید کنم که پیمان ناتو به هیچ‌وجه قصد مداخله در ایران را ندارد و ناتو درخصوص مساله ایران درگیر نیست.»

آندرس فوگ راسموسن حاضر نشد درباره رزمایش نظامی هفته گذشته اسرائیل در پایگاهی متعلق به پیمان ناتو در ایتالیا اظهار‌نظر کند، اما اندکی بعد امیلیانو بیاسکو، سخنگوی وزارت دفاع ایتالیا، این خبر را تایید کرد. سخنگوی وزارت دفاع ایتالیا بدون ذکر جزییات گفت که اسرائیل و اعضای دیگر ناتو در پایگاه دسیمومانو رزمایش مشترک برگزار کرده‌اند.

تأکید بر ادامه دیپلماسی

باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده روز پنج‌شنبه در حاشیه اجلاس “گروه ۲۰” گفت که نگرانی‌های خود پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را با نیکلای سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه در میان گذاشته و هر دو در این نظر توافق دارند که “فشار بین‌المللی باید همچنان بر ایران ادامه یابد.”

اوباما در برابر خبرنگاران گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قرار است هفته آینده گزارشی درباره برنامه اتمی ایران منتشر کند و رئیس‌جمهور سارکوزی و من هم‌عقیده‌ایم که باید فشار بی‌سابقه‌ای بر ایران وارد آوریم تا به تعهدات خود عمل کند.» سران کشورهای بریتانیا، آلمان و ایتالیا نیز بر آمادگی کشورهای خود مبنی بر شدت بخشیدن اقدامات علیه ایران تأکید کردند.

مقامات ایران با شدت به این تهدیدات پاسخ داده‌اند. در واکنش به آزمایش موشکی اخیر اسرائیل، مقامات نظامی ایران گفته‌اند که ارتش جمهوری اسلامی به سیستم موشکی پیشرفته‌ای مجهز است و می‌تواند هر حمله اسرائیل را بی‌درنگ دفع کند و ضربه‌ای مهلک به این کشور وارد آورد.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، در گفت‌وگویی با نسخه انگلیسی روزنامه ترکی “حریت” گفته است که ایران به هرگونه تعرض اسرائیل به شدت جواب خواهد داد. صالحی گفت که جمهوری اسلامی از سال‌های دور با این تهدیدات اسرائیل آشناست. او تصریح کرد: “ما برای جنگ آماده هستیم”. اظهارات وزیر خارجه ایران در رسانه‌های جمعی اسرائیل به شکل وسیع بازتاب یافت.