اختلال در اینترنت شرق کشور

خورنا: بنا بر اعلام کاربران، ادامه اختلال در اینترنت شرق کشور در شرایطی است که در هیچ یک از این استان‌ها مسوولان مربوطه درباره دلایل بروز این اختلالات پاسخگو نبودند و به‌صورت غیررسمی مشکل را به شرکت‍‌های ارائه دهنده خدمات مربوط می‌دانند و شرکت‌ها نیز مشکل را به عدم تناسب زیرساخت در این استان‌ها با میزان کاربران مرتبط می‌دانند.

معاون دفتر راوبط عمومی و امور بین‌الملل شرکت زیرساخت اختلالات اخیر در اینترنت کشور را به توسعه شبکه فیبر نوری مربوط دانسته بود، اما با گذشت روزها از آغاز این مشکلات در شبکه هم‌چنان کاربران شرق کشور در انتظار توسعه فیبر نوری مانده‌اند و قطعی مکرر و کاهش شدید سرعت شبکه، چندین نوبت در روز برای کاربران به امری عادی مبدل شده و این درحالی است که استفاده از دایل‌آپ به دلیل افت شدید در اکثر ساعات روز تقریبا به امری غیرممکن تبدیل شده است و تنها راه استفاده از خطوط پرسرعت، یا کافی‌نت‌ها است که آن‌ها نیز از مشکلات اخیر بی‌بهره نمانده‌اند.

به گزارش ایسنا، منطقه خراسان، هرچند مشکلات و کندی اینترنت در استان خراسان رضوی در گذشته نیز وجود است اما کاربران در هفته‌های اخیر شاهد حکایت جدیدی از قصه کندی اینترنت در استان در برخی سرورها هستند این درحالی است برخی مسوولان توسعه فیبر نوری مسیر مشهد – تهران را دلیل این مشکلات دانسته‌اند.

زائرپذیر بودن و جمعیت بالای این استان موقعیتی استراتژیک را ایجاد کرده است که اینترنت را به یکی از مهمترین زیرساخت‌های مسائل مختلف استان که اکثر مردم استان‌های دیگر کشور نیز با آن درگیراند، تبدیل کرده اما کاربران در خراسان رضوی نیز هم‌چنان با کندی اینترنت دست و پنجه نرم می‌کنند و هم‌چنان امیدوارند وعده‌های مسوولان برای بهبود وضعیت کنونی عملی شود.

قطعی اینترنت و اختلال در شبکه اینترنت دامنگیر ادارت دولتی خراسان رضوی هم شد، تا جایی که آمنه قیامی – کارشناس یکی از ادارات کل دولتی در خراسان رضوی – به خبرنگار ایسنا گفت: بخشی که فعالیت می‌کنم دارای بیش‌ترین ارباب رجوع بوده و بیش‌تر کارهای آنان نیز با اینترنت است اما به دلیل اختلالات اینترنتی چند روز گذشته در مشهد پاسخگویی به ارباب رجوع مشکل شده است.

اما مدیر کل مهندسی عملیات شبکه دیتای شرکت ارتباطات زیرساخت در این باره و در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا تاکید کرد: پهنای باند سرویس‌های دیتا به سمت استان‌های خراسان و استان‌های همجوار آن مثل خراسان شمالی و جنوبی در طول یک ماه به میزان ۴۰۰ درصد افزایش یافته است.

حسن کریمی اظهار کرد: در این مسیر یک STM16 با خراسان رضوی داشتیم که این میزان استان‌های همجوار را هم پوشش می‌داد که هر STM16 به میزان ۵ / ۲ گیگابیت بر ثانیه ظرفیت دارد؛ ما یک مسیر ۱۰ گیگابیت بر ثانیه نیز به آن اضافه کردیم و در حال حاضر این ظرفیت به ۵/۱۲ گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته است.

کریمی ادامه داد: ما در آن منطقه در پیک ترافیک چیزی در حدود ۵ / ۳ گیگابیت بیش‌تر مصرف نداریم و اگر چه قراردادی هم که با استان‌های منطقه آنجا یعنی خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوبی بسته‌ایم، مجموعا ۱۱ STM16 درخواست کرده‌اند.

مدیر کل مهندسی عملیات شبکه دیتای شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: بنابراین در حال حاضر پهنای باندی که شرکت ارتباطات زیرساخت در منطقه دارد، چیزی فراتر از‌ آن چیزی است که استان‌ها با ما منعقد کرده‌اند و از طرفی بیش‌تر از آن چیزی است که آن‌ها مصرف دارند و می‌توان گفت کمبودی در این منطقه از طرف شرکت ارتباطات زیرساخت وجود ندارد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *