داشتن «گرین کارت» تخلف است؟

خورنا: روزنامه تهران امروز نوشت:

خبر تابعیت دوگانه داشتن یکی از نمایندگان بعد از یک هفته همچنان خبر داغ محافل رسانه ای است.

اما آنچه باعث شد این مسئله باز هم در معرض توجه رسانه ها قرار گیرد،‌اظهارات روز گذشته سقای بی ریا مشاور سابق رئیس‌جمهور در امور روحانیت است.

بی ریا که روزگاری به عنوان مشاور رئیس‌جمهور در امور روحانیت در جلسات هیات دولت مشارکت داشت هم اکنون بیشتر اوقات خود را در قم می‌گذراند.

به همین دلیل یکی از خبرگزاری‌های حوزه را انتخاب کرد تا از این نماینده حمایت کرده و به رسانه هایی که از او به خاطر گرین کارت داشتن انتقاد کرده بودند حمله کند.

وی ضمن تاکید قاطع بر اینکه داشتن گرین‌کارت تخلف محسوب نمی‌شود، کسانی که به گرین‌کارت داشتن این نماینده دامن زدند را «کم اطلاع»،‌«بی سواد» و یا «مغرض» دانست!

گرین‌ کارت تابعیت نیست

حجت الاسلام ناصر سقای بی‌ریا این سخن که این نماینده به خاطر اخذ گرین کارت تخلف کرده را اشتباه فاحش گویندگان دانست و گفت: این حرف یا در اثر کم اطلاعی و یا بی سوادی اتفاق افتاده و یا افراد این مسئله را می دانستند و عمدا این اشتباه را دامن زدند. مشاور سابق رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه «گرین کارت تابعیت نیست،‌ تابعیت اصطلاحا سیتیزن شیپ است» گفت: گرین کارت یک ویزای دائمی است که به کسانی که پنج‌سال در آمریکا ساکن باشند تعلق می گیرد و مستلزم هیچ‌گونه قسم و امثال آن نیز نیست.

وی با بیان اینکه داشتن گرین کارت خلاف قانون جمهوری اسلامی هم نیست،‌ ابراز داشت:‌ در حال حاضر عده‌ای از کارمندان دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی در واشنگتن گرین کارت دارند و این مسئله نه تنها مخالف قوانین کشور نیست، بلکه جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد برای کارمندان وزارت امور خارجه گرین کارت تهیه کند تا رفت‌وآمدشان تسهیل شود.

سقای بی ریا گفت: در نیویورک نیز کارمندان ما در هیات کنسولگری و سفرای بین المللی که در سازمان ملل هستند نیز بعضا گرین کارت دارند.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم تاکید کرد: گرین کارت یک مدرک سکونت در کشور آمریکاست که به کسانی که در آنجا ساکن هستند اجازه می دهد تردد بدون تقاضای ویزا داشته باشند. سقای بی ریا افزود:‌ شاهد بر اینکه گرین کارت تابعیت نیست،‌ این است که برای کسانی که گرین کارت دارند گذرنامه آمریکایی صادر نمی‌شود و با وجود این کارت رفت و آمدهایشان روی گذرنامه‌ای که از کشور خودشان دارند صورت می‌گیرد. وی گفت: این یک اشتباه فاحشی است که کسانی از روی بی‌اطلاعی و یا عناد به آن دامن زده‌اند و همه‌جا نیز تکرار کردند.

وی در خصوص اظهارنظر برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این خصوص و اهداف و اغراض آنان از این موضوع،‌ گفت: نمی شود گفت چه کسانی از روی غرض ورزی و چه کسانی از روی اشتباه این مسئله را بیان کرده اند چراکه ممکن است کسانی باشند که از روی اشتباه این مسئله را بیان کرده باشند. تاکید بر تابعیت نبودن اخذ گرین کارت از سوی سقای بی ریا در حالی مطرح است که حتی دانشجویان متقاضی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور نیز می دانند چنانچه بعد از ارسال تقاضای ادامه تحصیل، برای گرین کارت یعنی همان تابعیت اقدام کنند دولت آمریکا برای کنترل جمعیت مهاجر با تقاضای آنان به دلیل مشخص نبودن تاریخ بازگشت موافقت نخواهد کرد.

داشتن گرین کارت تخلف است

با این وجود رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه و فردی که سال ها در منصب های مختلف وزارت امور خارجه نقش آفرین بود تاکید می کند که داشتن گرین کارت جرم است.

جالب توجه تر اینکه مهمانپرست که با تهران امروز گفت و گو می کرد می گوید گرین کارت تابعیت محسوب شده و طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تابعیت دوگانه تخلف و جرم است و ما به هیچ وجه تابعیت دو گانه را نمی پذیریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا وزارت خارجه دنبال این است تا برای کارمندان خود در سازمان ملل گرین کارت بگیرد؟ گفت: این حرف بیشتر به دروغ سیزده شبیه است و به هیچ وجه درست نیست.

وی ادامه داد: شاید منظور گوینده افرادی باشد که از سوی وزارت خارجه به کار گرفته می شوند. چرا که به خاطر عدم روابط رسمی بین دو کشور برای انجام برخی امور به صورت محدود چند ماهه از برخی شهروندان آمریکا استفاده می کنیم.

موسی غضنفرآبادی از اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تهران امروز تصریح کرد اطلاعی راجع به گرین کارت و تابعیت بودن آن ندارد.

وی تصریح کرد: اعضای کمیسیون حقوقی مجلس نمی توانند کمکی برای روشن شدن این مسئله کنند. بهتر است از وزارت خارجه این مسئله را پیگیری کنید. چرا که بحث حقوقی در این خصوص وجود ندارد و باید دید آیین نامه ها چه می گویند.

چرا نماینده مورد نظر پاسخ نمی دهد؟

این داستان از اینجا شروع شد که هفته گذشته نام یکی از نمایندگان مجلس با عنوان نماینده گرین کارتی به تیتر نخست بسیاری از روزنامه ها و خبرگزاری ها تبدیل شد.

یک نماینده سابق مجلس فاش ساخت که یکی از نمایندگان فعلی مجلس دارای گرین کارت یعنی تابعیت ایالات متحده آمریکاست. عماد افروغ از چهره های شاخص مجلس هفتم بود که این خبر را در یک گفت و گو تشریح کرده بود. البته افروغ نامی از این نماینده نبرد و تنها به این کفایت کرد که او وکیل الدوله است.

رسانه ها نیز به دنبال رسالت خبری شان که روشنگری است این مسئله را دنبال کرده و سر رشته را گرفتند تا به یکی از نمایندگان رسیدند.بر اساس اسنادی که بعدها منتشر شد نماینده مورد نظر در یکی از گفت و گو های خود در پاسخ به سوال خبرنگار «رادیو گفت و گو» درباره اینکه آیا به کانادا رفته است، گفت: «خیلی کم می روم چون لب مرز خیلی اذیتم می کنند با وجود این که ما همدیگر را خوب می شناختیم و به‌رغم این که گرین کارت هم داشتم.»

با گذشت یک هفته هنوز این نماینده سرشناس که جزو نمایندگان حامی دولت محسوب می شود به این مسئله واکنش نشان نداده است. ولی سکوت او و نیز حمایت های اخیر سقای بی ریا نشان می دهد که وی تقصیر خود را پذیرفته است. البته پذیرش تابعیت دوگانه یک نماینده مجلس هنگامی که این روزها جامعه به خاطر متواری شدن یکی از مدیران بانکی در ارتباط با اختلاس سه هزار میلیاردی اخیر ناراحت است،‌نگرانی شان را چند برابر می کند.

با این وجود بسیاری معتقدند این نماینده باید برای کسانی که نا آگاهانه به او رای دادند توضیحات قانع کننده ای ارائه کند. این در حالی است که بعد از طرح این موضوع از سوی رسانه ها برخی از همقطاران مجلسی او نیز واکنش نشان داده و اعلام کردند چنانچه داشتن گرین کارت داشتن این نماینده صحت داشته باشد او مرتکب تخلف شده است.

شورای نگهبان اطلاع ندارد

البته شورای نگهبان نیز از این بابت در معرض انتقاد است. چرا که به نظر می رسد این نهاد نظارتی باید در خصوص بررسی صلاحیت افرادی که مدتی در خارج از کشور حضور داشتند با حساسیت بیشتری عمل کند.

البته یک منبع آگاه در شورای نگهبان قانون اساسی در گفت و گو با تهران امروز تاکید کرد که این شورا مسئولیتی راجع به کشف حقیقت پنهان افراد ندارد. وی تاکید کرد: با توجه به این مسئله چنانچه فردی تخلفی در خفا انجام داده باشد شورای نگهبان راجع به آن وظیفه ای ندارد. با این وجود این منبع آگاه معتقد است نماینده مورد نظر باید داشتن گرین کارت را به شورای نگهبان و حتی مردم اعلام می کرد.

در عین حال نماینده مورد نظر اخیرا تاکید کرده که در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت نخواهد کرد. شاید تاکید این نماینده حامی دولت بر عدم شرکت در انتخابات مجلس نهم نیز از همین امر ناشی می شود.به رغم اینکه توضیحات سقای بی ریا اتهامات این نماینده را رفع نکرده به نظر می رسد طی روزهای آینده شاهد موضع گیری او باشیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *