کسر ۹ میلیارد تومان از عوارض آلایندگی پالایشگاه به آبادان

خورنا: شهردار آبادان از کسر ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از عوارض آلایندگی اختصاص یافته پالایشگاه به شهرداری این شهرستان توسط اداره کل امور مالیاتی خوزستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، محمودرضا شیرازی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با وجود پیگیری‌های فراوان و موفقیت در ایجاد تعامل با مدیران ارشد نفت و پالایشگاه آبادان برای پرداخت به موقع عوارض آلایندگی به شهرداری آبادان، متأسفانه اداره کل امور مالیاتی و حوزه معاونت برنامه‌ریزی استانداری خوزستان به استناد دستورالعمل ابلاغی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور از پرداخت عوارض مذکور که به نام شهرداری آبادان به حساب امور مالیاتی واریز می‌شود امتناع کرده و تصمیم به توزیع آن در بین همه شهرهای استان دارد.
وی با اشاره به اینکه دستورالعمل مذکور برای توزیع اعتبارات آلایندگی در بین شهرداری‌های استان الزام‌آور نیست و بر اساس شاخص آلایندگی و آلودگی هر شهر چنانچه دارای پالایشگاه باشد یا در مجاورت آن و از آن تأثیر بپذیرد مشمول می‌شود، تصریح کرد: با کدام منطق شهرهای شمالی و شمال شرقی استان ‌یا حتی شهرهای شرقی و جنوب شرقی استان با آن همه بعد مسافت از آلایندگی پالایشگاه آبادان تأثیر می‌پذیرند.
شهردار آبادان با رد این استدلال خاطرنشان کرد: پالایشگاه آبادان تنها پالایشگاهی در کشور است که در مرکز شهر و چسبیده به منازل مسکونی مردم بوده و تنها ۳۰۰ متر از شهرداری آبادان فاصله مکانی دارد و به‌طور مستقیم همه آلایندگی و آلودگی آن به خورد مردم آبادان می‌رود و به همین دلیل بیش از پنجاه درصد مردم از بیماری‌های تنفسی و ریوی به شدت رنج می‌برند.
وی در پاسخ به این سؤال که عوارض آلایندگی سه ماهه دوم سال ۹۰ شهرداری آبادان چقدر بوده است و در توزیع جدید توسط استانداری و امور مالیاتی استان چه مقدار اعلام شد؛ گفت: مبلغ واریزی پالایشگاه که به نام شهرداری آبادان به حساب اداره کل دارایی استان واریز شده ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده که در توزیع جدید سهم شهرداری آبادان تنها ۹۰۰ میلیون تومان شده یعنی حتی یک درصد از اعتبار قانونی یاد شده هم نیست!
شیرازی در ادامه با اشاره به اینکه با این حجم اعتبارات وضعیت شهر آبادان پس از پایان هشت سال دفاع مقدس مخروبه بوده اما با تدبیر و مدیریت در ماه‌های اخیر اقدامات عمرانی چشمگیری در سطح شهر انجام شده، گفت: امید به زندگی و ماندن در شهر آبادان در بین شهروندان قوام یافته و آنها به آینده این شهر امیدوار شده‌اند اما بدون شک حذف اعتبارات مذکور، پایان روند شتابان عمران و آبادانی شهر را به دنبال خواهد داشت و در صورت عملی شدن این سیاست اتفاقات زیر در آبادان قابل پیش‌بینی خواهد بود.
وی اضافه کرد: عدم‌توانایی پرداخت حقوق و مزایای تعداد ۲ هزار و ۱۰۰ پرسنل شهرداری ماهیانه بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال، عدم‌توانایی پرداخت اقساط بیمه معوقه به سازمان تأمین اجتماعی و دیگر ادارات که بالغ بر مبلغ ۱۰ میلیارد ریال به صورت ماهیانه است، عدم‌توانایی پرداخت بدهی معوقه به پیمانکاران و سایر ادارات، عدم‌توانایی تأمین منابع مالی به‌منظور پروژه‌هایی که از محل بودجه جاری شهرداری تامین اعتبار شده، عدم‌توانایی شهرداری در ارائه خدمات شهری از قبیل جمع‌آوری زباله و رفت و روب و… از جمله مشکلات در پیش‌روی این شهرداری است.
مدیر سامانه شهری آبادان با اشاره به پیگیری‌های به عمل آمده گفت: بلافاصله با حمایت فرماندار ویژه شهرستان که انصافاً از لحظه شنیدن این خبر ناگوار همراهی تنگاتنگی داشته و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به‌ ویژه کعبی، پیگیری‌های جدی به عمل آورده و با گرفتن رأی کمیسیون ماده ۷۷، اقدام به بستن حساب‌های اداره کل امور مالیاتی در مرکز استان کردیم تا نتوانند توزیع در بین سایر شهرها را عملی و حقوق مردم شریف و مظلوم آبادان را تضییع کنند.
شیرازی تصریح کرد: شهروندان آبادانی مطمئن باشند با همراهی امام جمعه، فرماندار، نمایندگان به ویژه اعضای شورای اسلامی شهر، از تمام ظرفیت‌های شهرستان برای احقاق حق مردم و پس گرفتن عوارض آلایندگی استفاده خواهیم کرد.
به گفته وی اگر مدیران استان دوست دارند که به همه شهرها کمک مالی کنند در آن شهرها هم پالایشگاه احداث کنند.
شهردار آبادان تأکید کرد: این حرکت منفی می‌تواند چند شهری را که در استان در طول سال‌های گذشته روی پای خود ایستاده و تقریباً بدون تأخیر حقوق کارکنان خود را به موقع پرداخت می‌کردند را به زمین زده و فلج کند.
وی‌ مقایسه اعتبارات توزیعی مذکور را در بین شهرهای استان مضحک و سؤال برانگیز دانست.
‌اعتبارات آلایندگی پالایشگاه آبادان سال‌هاست که به روش‌های مختلف به شهرداری آبادان پرداخت می‌شد و نقش مهمی در پرداخت حقوق ۲ هزار و ۱۰۰ نفر پرسنل شهرداری داشته است. میانگین ماهیانه اعتبارات مذکور حدود ۳ میلیارد تومان بوده است که با اعمال سیاست جدید استانداری و اداره کل امور مالیاتی استان ماهیانه به ۳۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است.
لازم به یادآوری است اقدام اخیر استان موجب نگرانی و دلخوری شدید مردم و مسئولان شهرستان آبادان شده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *