علی مطهری: سکوت مجلس یعنی شکل‌گرفتن استبداد در کشور

خورنا: نماینده تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات از استعفای خود در مجلس دفاع کرد.

علی مطهری در صحن علنی مجلس گفت: از اینکه ماجرای سوال از رئیس‌جمهور به اینجا ختم شد و وقت نمایندگان به جای مسائل اساسی کشور به استعفای اینجانب اختصاص یافت متاسف هستم. اما چه می‌شود گفت برای مردمی که از سرنوشت این سوال می‌پرسند. یکی می‌گفت به‌خاطر بیدای اسلامی فعلاً به صلاح نیست. دیگری می‌گفت چون از خاتمی سوال نشد از احمدی‌نژاد هم نباید سوال شود.

مطهری افزود: سومی می‌گفت چون بی‌بی‌سی و صدای آمریکا خوشحال می‌شوند و چهارمی می‌گفت چون در تحریم هستیم، نباید این امر اتفاق بیافتد و من هرچه فکر کردم چه ارتباط منطقی بین این مقدمات هست به نتیجه نرسیدم.

نماینده تهران تاکید کرد: با این استدلال‌ها باید بسیاری از اختیارات نمایندگی را ببوسیم و کنار بگذاریم چراکه تا زمانی آرمان‌های انقلاب و دفاع از آرمان فلسطین زنده هستند، بی‌بی سی و آمریکا ابراز شادی می‌کنند و تحریم‌ها وجود دارد و باید گفت حتی بهانه گیری آن‌ها در مسائل هسته‌ای به خاطر پایبندی به آرمان فلسطین است. پس نقشه‌ها برای براندازی انتها ندارد و حال نمی‌توان نتیجه گرفت که از اصلاح امور خود داری کنیم و اختیارات نمایندگی را نادیده بگیریم و اتفاقا برای اینکه نقشه‌های دشمن بی‌ثمر بماند باید این کار را انجام دهیم.

علی مطهری با اشاره به منش حضرت علی‌(ع) گفت: حضرت علی وقتی به خلافت رسید ابتدا به اصلاح داخل پرداخت و مبارزه با قانون شکنی را سرلوحه کار خود قرار داد.

وی افزود: حال با سوال از رییس جمهور قرار بود چه اتفاقی بیافتد که معاونین پارلمانی و هیات رئیسه مانند دو تیغه قیچی نمایندگان را تحت فشار گذاشتند تا امضای خود را پس بگیرند چرا که قرار بود به کمیسیون برود و ظرف یک ماه رئیس‌جمهور به مجلس بیاید و توضیح دهد بدون اینکه رای گیری برای قانع‌شدن نمایندگان وجود داشته باشد. آیا این روش مفید است یا اینکه دولت و مجلس مواضع خود را بمباران می‌کنند.

نماینده مستعفی تهران افزود: ما خود را دوست رئیس‌جمهور می‌دانیم و هیچ کینه‌ای نداریم و حتی قصد تحقیر یا مفتضح کردن ایشان را نداریم اما به جاست کتابی با عنوان خدمت‌ها و خطاهای احمدی‌نژاد منتشر شود.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: می‌دانید که آقای لاریجانی داماد ماست و از باب مزاح می‌گویم که داماد ناخلفی است چون با طرح سوال همراهی نکرد. به خدا اگر ایشان رئیس‌جمهور بود و همین اقدامات را می‌کرد با او همین‌گونه رفتار می‌کردیم.

علی مطهری ادامه داد: از ۱۰۰ نماینده سوا‌ل‌کننده تشکر می‌کنم و از ۷۱ نفری که بر امضای خود پافشاری کردند، سپاس ویژه دارم. از‌‌ همان ابتدا تلاش داشتم اسامی کسانی که امضای خود را پس گرفتند اعلام نشود چراکه معتقد بودم نماینده باید در تصمیم‌گیری آزاد باشد و تا دیروز هم دنبال اسامی افرادی که پس گرفتند، نرفتم چون اساسا این پس گرفتن را قبول ندارم چراکه نماینده فکر می‌کند یک خطر ملی در پیش است و از طرفی هیات رئیسه باید بی‌طرف بماند.

وی تاکید کرد: اگر‌‌ همان روز که این طرح به هیات رئیسه تقدیم شد به انجام می‌رسید مسئله پس گرفتن پیش نمی‌آمد اما نماینده در این شرایط متزلزل می‌شود و به جاست که از اسلامی نماینده ساوه یادی کنیم که اصرار داشت این طرح انجام شود.

علی مطهری ادامه داد: پس از استعفا این سوال ۸۵ امضا داشت اما هیات رئیسه اصرار داشت که استعفا را اعلام وصول نکند.

نمانیده مستعفی تهران با اشاره به سیر ماجرا گفت: اولین جرقه زمانی زده شد که ایشان درباره تسهیلات مترو تهران گفتند که من این قانون را قانون نمی‌دانم و اجرا نمی‌کنم. بعد از مدتی ایشان اعلام کرد که این مساله “مجلس در راس امور است”مربوط به دورانی است که نخست وزیری بوده است. چند ماه بعد ایشان در برنامه تلویزیونی از مجریان حجاب و عفاف انتقاد کرد و بعد از انتقاد روحانیون اعلام کرد حرف‌‌ همان است که گفتیم. این حرف باعث انحطاط پوشش در جامعه شد و ما را یک قدم مصمم‌تر کرد و از طرفی قانون هدفمندی یارانه‌ها ۵ ساله بود اما افزایش قیمت‌ها ۳ ساله نشان می‌داد.

وی افزود: سهم بخش کشاورزی و تولید هم پرداخت نشد و در مجموع قانون مجلس به درستی انجام نشد. از طرفی نظریه ترویج مکتب ایران به جای اسلام علیرغم مخالفت آشکار دلسوزان نظام توسط رئیس جمهور تایید و مورد تاکید قرار گرفت.

مطهری ادامه داد: عامل دیگر این بود که آقای متکی در زمان ماموریت در سنگال عزل شد و اتفاق بعدی این بود که وزیر ورزش و جوانان بعد از ۵ ماه از ابلاغ قانون تشکیل به مجلس معرفی شد و در ‌‌نهایت مقاومت ایشان در برابر حکم حکومتی در مسئله وزیر اطلاعات عزم سوال کنندگان را برای این طرح جدی کرد.

علی مطهری با بیان اینکه در این جریان دو منطق وجود دارد، گفت: اینکه بگوییم تخلفات را جدی نگیریم و منطق دوم این است که مجلس نباید با این رفتار‌ها تساهل کند و سکوت مجلس یعنی پاگرفتن استبداد. مجلس برای جلوگیری از سرکشسی دولت‌ها ایجاد شده است چراکه همه دولت‌ها میل به تک روی دارند و این مجلس است که باید از حقوق مردم دفاع کند و مجلسی که صرفا ثناگو باشد به ملت خیانت کرده است و چقدر اشتباه است که این‌ها می‌گویند رهبر داریم و اگر لازم دید این کار را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به سخنان رهبری در کرمانشاه گفت: سخنان رهبری در کرمانشاه بطلان این مسئله را اثبات کرد. ایشان گفتند نمایندگان در محدوده قانون و شرع آزادند و هیچکس نمی‌تواند جلوگیری کند. این منطق که اگر لازم باشد رهبری خودشان دخالت می‌کنند مرا یاد ساخت و سازهای دوران سازندگی می‌اندازد. آنقدر تعلل شد که آسیب به شمال تهران از نظر ترافیک و… وارد شد و اینجاست که می‌گویم برداشت عده‌ای از ولایت فقیه خجالت آور است درحالی که هر نهادی جایگاه و وظایف خود را دارد.

نماینده تهران ادامه داد: جمع آوری امضا برای سوال انجام شد و از حد نصاب گذشت اما مدتی تامل کردیم تا شرایط ایجاد شود. در این بین جلسه‌ای با شورای داوری اصولگرایان داشتیم که با اصل سوال موافقت کرد اما صبر کردیم تا در تاریخ ۴ ماه پیش این سوال با ۱۰۰ امضا تحویل هیات رئیسه شد. در این میان نامه‌ای نیز برای رهبری ارسال کردم.

وی با قرائت متن نامه ارسالی به مقام معظم رهبری در خصوص معرفی طرح سوال از رئیس جمهور گفت: ظن قوی دارم که بیانیات رهبر انقلاب در کرمانشاه پاسخی به این نامه است. ایشان فرمودند نمایندگان در بخش‌های خودشان مسئولیت‌های مشخص دارند و رهبری نمی‌تواند دخالت کند. بنابراین خودداری هیات رئیسه ارتباطی با رهبری ندارد. تنها ترس از اینکه مسائل مناظراتی رخ ندهد عاملی بوده است برای مخالفت با این طرح.

وی گفت: نمی‌توان گفت فردی که تعدادی پرونده زیر بغل دارد و جسارت دارد باید تا اتمام دوره‌اش صبر کنیم و استعفای من از آن جهت است که احساس می‌کنم مجلس قادر به انجام بعضی از امور نیست و حقیقت فدای برخی مصلحت‌ها می‌شود که مصلحت نیستند. مجلس با ۵۰ درصد توان اسمی خود کار می‌کند.

علی مطهری در بیان اهمیت جایگاه مجلس گفت: مجلس مانند هرجای دیگری جای رشد و انحطاط است. فرضا طرح سوال اشتباه باشد، حداقل در دوره‌های بعد نمایندگان با حساسیت بیشتری کار انجام می‌دهند و این یعنی رشد مجلس. اما اگر هیات رئیسه مانند پدری امر و نهی کند، باعث رشد نمی‌شود. من به برخی از برادران اصولگرا که مخالف طرح سوال هستند، گفتم اگر در آینده یک رئیس جمهور اصلاح طلب بگوید قانون را اجرا نمی‌کنم، شما نمی‌توانید سوال کنید و باید به گونه‌ای عمل کرد که همه جا حرفمان یکی شود.

وی تاکید کرد: دو نهاد مجلس و ولایت فقیه است که مانع استبداد می‌شود و این مجلس است که رهبری را باید حمایت کند و دیگرانی که این تفکر را ندارند، می‌خواهند رهبری را به عنوان سپر خود کنند و این عافیت طلبی است.

نماینده مجلس هشتم ادامه داد: برخی می‌گفتند هروقت آقا بگوید من امضا می‌کنم و من می‌گفتم آن دیگر سوال مجلس نیست اما چرا این مساله تابو شده است و نتوانستیم آن را بشکنیم. این موضوع به دلیل بت سازی است که آنقدر فردی را به اعتبار رای مردم بالا می‌بریم که جرات سوال نداریم و خود او هم در قامت ایدئولوگ می‌گوید جنگ فرهنگی نداریم یا در رسیدگی به پرونده اقتصادی برخی از اعضای دولت می‌گوید خط قرمز است و این است که در ‌‌نهایت اختلاس رخ می‌دهد.

علی مطهری تاکید کرد: رئیس جمهور یک مجری است و باید قوانین را رعایت کند و به راحتی در مقابل مجلس پاسخگو باشد. علت بعدی روحیه رفیق بازی و مصالحه است که در برخی از ما وجود دارد و باید بگویم که استعفای اینجانب آخرین دستگیره‌ای است که یک نماینده می‌تواند به آن متوصل شود.

وی درباره پاسخ خود به مردم گفت: پاسخ اینجانب به این مردم این است که اکنون که قادر به استیفای بخشی از حقوق خود نیستم از سمت خود استعفا می‌دهم چرا که ما قسم خوردیم به اجرای قانون. و من در این مدت ۳ سال و نیم بهره‌های علمی و معنوی بردم و اگر ناخواسته حق کسی را ضایع کردم حلالیت می‌طلبم. از طرفی هیات رئیسه روز یکشنبه اعلام کرد که سوالات به کمیسیون ارجاع می‌شود اما چیزی مشاهده نشد. استعفای اینجانب به معنای منتفی شدن طرح سوال از رئیس جمهور نیست.