بازتاب نمایش درخشان ایران در رسانه‌های خارجی

خورنا: هیچ کس انتظار نداشت تیم ملی مقابل آرژانتین، ۹۰ دقیقه با دفاع منطقی، آرژانتین را زمین‌گیر کند و در نیمه دوم موقعیت‌هایی جدی هم روی دروازه شاگردان آلخاندرو سابه‌یا انجام دهد.
به گزارش انتخاب، هر چند شاگردان کارلوس کی‌روش در نهایت با تک گل دقیقه ۱+۹۰ لیونل مسی، بازی را واگذار کرد ولی نمایش درخشان ملی‌پوشان ایران تحسین همگان را برانگیخت.
البته این بازی یک نقطه تاریک هم داشت. میلوراد ماژیچ، داور صربستانی این مسابقه قضاوت ضعیفی از خود به نمایش گذاشت و در جنجالی‌ترین صحنه، از کنار سرنگون شدن اشکان دژاگه در محوطه جریمه آرژانتین به سادگی گذشت.
این موضوع واکنش‌های زیادی را در پی داشت و حتی رسانه‌های خارجی نیز قضاوت ماژیچ را زیر سوال بردند.
کی‌روش پس از بازی در جمله‌ای معنادار و طعنه‌آمیز گفت: «به نظرم دو نفر در این بازی تعیین کننده بودند، داور و مسی! حرف دیگری ندارم.»
سرمربی پرتغالی تیم ملی که معتقد بود داور سرنوشت این بازی را تغییر داده است ادامه داد: «امیدوارم او بتواند به جهانیان، کمیته داوران و خودش جواب بدهد که چطور پنالتی ما را نگرفت. حرکت روی دژاگه صددرصد پنالتی بود و حتی کارت قرمز هم داشت. من اگر جای مغز و وجدان داور بودم امشب خوابم نمی‌برد چون باعث شرم خودم شده بودم. با کمال احترام می‌خواهم از داور بپرسم، مرد! چطور توانستی این کار را با ما انجام بدهی؟! واقعا دیگر کاری نمی‌توانم انجام بدهم.»
سایت روزنامه «مترو» انگلیس در خصوص خطایی که پابلو زابالتا، مدافع آلبی‌سلسته در دقیقه ۵۵ روی اشکان دژاگه، بازیکن تیم ملی کشورمان در محوطه جریمه انجام داد یک نظرسنجی با عنوان «آیا داور باید برای ایران در بازی با آرژانتین پنالتی می‌گرفت؟» انجام داد که ۷۹ درصد کاربران این سایت بر این باور بودند که داور باید به سود ایران پنالتی می‌گرفت.
سایت روزنامه معتبر دیلی‌میل انگلیس که بازی آرژانتین ــ ایران را به‌صورت زنده و لحظه به لحظه گزارش می‌کرد، خطایی را که پابلو زابالتا، مدافع آلبی‌سلسته در دقیقه ۵۵ روی اشکان دژاگه، هافبک تیم ملی کشورمان در داخل محوطه جریمه این تیم انجام داد پنالتی دانست و تأکید کرد، پنالتی ایران گرفته نشد.
بازی قابل قبول شاگردان کارلوس کی‌روش برابر آلبی سلسته موجی از تحسین و تمجید را از سوی رسانه‌های جهان به سمت آنها روانه کرد.
بنگاه خبری بی‌بی‌سی انگلیس در خصوص این بازی در سایت خود نوشته است: «گل حیرت‌‌آور مسی در اواخر بازی قلب ایرانیان را در بلوهوریزنته شکست. ایران در اکثر دقایق بازی آرژانتین را ناکام گذاشته بود و شکی نبود که موقعیت‌‌های گلزنی بهتری نسبت به حریف خود داشت. یکی از آنها ضربه سر اشکان دژاگه بود که از بالای دروازه سرخیو رومرو گذشت.»
شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا نیز با تیتر «گل دقایق تلف شده مسی قلب ایران را شکست» عنوان کرد: «مسی سرانجام راه نفوذ به دیوار دفاعی ایران را پیدا کرد. ایران دفاع سرسختانه‌ای در طول بازی داشت و حتی در نیمه دوم بازی خود را به آرژانتین تحمیل کرد و چندین موقعیت برای بردن بازی و خلق یک شگفتی داشت. ایران موقعیت‌های فراوانی برای بردن بازی داشت که بهترین آنها ضربه سر قدرتمند اشکان دژاگه بود.»
این شبکه در ادامه به تغییر رویکرد بازی تیم ملی ایران نسبت به بازی اولش برابر نیجریه اشاره کرده و نوشته است: «پیش از بازی برابر آرژانتین ایران با انتقادات فراوانی به خاطر بازی دفاعی‌اش برابر نیجریه مواجه بود اما قبل از آنکه گل مسی شکست را به ایران تحمیل کند، هواداران ایرانی و برزیلی حاضر در ورزشگاه با فریاد‌های «اوله، اوله، ایران، ایران»، یکصدا شاگردان کارلوس کی‌روش را تشویق می‌کردند چون تلاش‌های این تیم را برای به ثمر رساندن گل دیدند.»
نشریه نیویورک تایمز یکی دیگر از رسانه‌های معروفی است که از مردان کی‌روش به خاطر بازی خوب برابر آرژانتین تمجید کرده است. در این نشریه می‌خوانید: «چه کسی تصور می‌کرد که ایران تا آخرین دقیقه بازی بتواند حریف قدرتمند خود را در رسیدن به گل ناکام بگذارد؟ بوینس آیرس غرق در شادی است اما نه خیلی بیشتر از شادی مردم در تهران.»
در ادامه گزارش نیویورک تایمز آمده است: «با تیمی متشکل از بازیکنان لیگ ایران و لژیونرهایی مانند اشکان دژاگه، ایران نه تنها ستارگان تراز اولی مانند آگرو، ایگواین و دی‌ماریا را کاملاً مهار کرده بود بلکه موقعیت‌هایی داشت که می‌توانست ۳ امتیاز را از آن خود کند. برخلاف ایران، آرژانتین تحسین‌برانگیز بازی نکرد. این تیم شاید به مرحله حذفی صعود کرده باشد اما با استراتژی قابل نقدی که در بازی برابر ایران نشان داد (چشم دوختن به حرکات انفرادی مسی) باید شمارش معکوس را برای حذف این تیم از گردونه رقابت‌ها آغاز کرد.»
در همین حال شبکه خبری CBS آمریکا هم در باره بازی ایران و آرژانتین نوشته است: «لیونل مسی آرژانتین را برابر ایران نجات داد. ضربه مسی سرانجام دفاع نفوذ ناپذیر ایران را تسلیم کرد.ن
نشریه گاردین انگلیس نیز این‌گونه از بازی ایران برابر آلبی سلسته تمجید کرده است: «در شب بازی ضعیف آرژانتین، ‌ایرانی‌ها استثنایی بازی کردند هرچند هیچ کاری از دست آنها برای مهار مسی که با ضربه‌اش سرنوشت بازی را در لحظه مرگ و زندگی عوض کرد، بر نمی‌آمد.»
رسانه‌های آلمانی: آرژانتینی‌ها باید سپاسگزار خدا باشند
رسانه‌های کشورهای آلمان و اتریش نیز عملکرد تیم ملی ایران را مثبت ارزیابی کردند. در این رسانه‌ها همچنین اعلام شده آرژانتینی‌ها به خاطر پیروزی برابر ایران باید سپاسگزار خدا و قدردان مسی باشند.
مجله آلمانی “اشپیگل” در خصوص این بازی نوشت: «ایران مقابل آرژانتین بازی شجاعانه‌ای را از خود به نمایش گذاشت. بازیکنان ایران شجاعانه دفاع می‌کردند و زیرکانه حمله. البته ایرانی‌ها نتوانستند از چند موقعیت گل بدست امده، استفاده کنند. همچنین باید گفت در تمام طول بازی شاهد بازی قوی و محکمی از فوتبالیست‌های ایرانی بودیم.»
روزنامه آلمانی “دی‌ولت” هم اینگونه به این بازی پرداخت: «مسی تنها صحنه پر رنگ آرژانتینی‌ها را رقم زد. آرژانتینی‌ها در نهایت بخت و اقبال توانستند از تساوی برابر ایران نجات پیدا کنند. تیمی که دوبار سابقه قهرمانی در جام جهانی را دارد، در وقت قانونی بازی به نتیجه مساوی رسید و تنها دقیقه اضافه تعیین شده از سوی داور توانست پیروزی را برای آرژانتینی‌ها رقم بزند.»
روزنامه آلمانی “فرانکفورتر آلگماینه” همچنین در خصوص این بازی اعلام کرد: «آرژانتینی‌ها تنها باید سپاسگزار خدا و قدردان مسی باشند. آرژانتین در تمام مدت ۹۰ دقیقه بازی نتوانست به گل دست پیدا کند، این در حالی بود که ایران موقعیت‌های بسیاری برای دستیابی به پیروزی و گل داشت. گل طلایی مسی برای ارژانتینی‌ها در وقت اضافه رقم خورد.»
از سوی دیگر روزنامه اتریشی “استاندارد” در خصوص این بازی نوشت: «ایران به رغم موقعیت‌های زیاد گل در دیدار با آرژانتین، بازی را در دقیقه اضافه واگذار کرد. ایران در این بازی کاملا پا به پای آرژانتین دوید و بازی خوبی را از خود به نمایش گذاشت.»
سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا هم به حمایت از تیم قاره کهن پرداخت و نوشت که ایران هنوز می‌تواند با تکرار عملکردش مقابل آرژانتین در دیدار با بوسنی به مرحله بعدی جام‌جهانی صعود کند.
کارشناسان داوری: بدون شک پنالتی بود

مسعود مرادی،
کارشناس داوری درباره خطای انجام شده روی دژاگه گفت: «داور با تصمیمی که در صحنه خطا روی دژاگه گرفت، در نتیجه تأثیرگذار بود. علاوه بر این، عیب دیگر داور بازی آرژانتین – ایران این بود که زیاد در مسیر توپ و بازیکنان حرکت می‌کرد و با اینکه فیزیک و دوندگی خوبی داشت این یک ضعف برای او محسوب می‌شد.»
مسعود عنایت رئیس سابق کمیته داوران فدراسیون فوتبال هم گفت: مدافع تیم ملی فوتبال آرژانتین در محوطه جریمه روی اشکان دژاگه خطا کرد و داور، پنالتی به سود ایران را نگرفت.»
نیل لنون بازیکن و مربی سابق باشگاه سلتیک اسکاتلند که کار تفسیر لحظه به لحظه بازی ایران و آرژانتین را برای رسانه‌های خارجی انجام می‌دهد در مورد خطای محوطه جریمه روی اشکان دژاگه گفت: «به نظرم داور باید به نفع ایران پنالتی اعلام می کرد. خطا را در صحنه بسیار آهسته مرور کردیم و پنالتی برای ایران قطعی بود.»
محمد فنایی نیز درباره صحنه مشکوکی که روی اشکان دژاگه رخ داد، گفت: «به نظر من داور باید در این صحنه یک پنالتی به سود ایران اعلام می‌کرد. من این صحنه را پنالتی دیدم.»

هوشنگ نصیرزاده کارشناس داوری فوتبال ایران هم تاکید کرد که خطای بازیکن ارژانتین روی اشکان دژاگه پنالتی بود. او گفت: «در گذشته وقتی بازیکن بعد از زدن توپ، پای بازیکن حریف را می زد خطایی از سوی داور اعلام نمی‌شد. الان دو، سه سال است که شرایط تغییر کرده و اگر بازیکن بعد از دفع توپ مرتکب خطا شود داور باید در سوتش بدمد. در آن صحنه بازیکن آرژانتین روی دژاگه خطا کرد و بعد از زدن توپ، پای هافبک تیم ما را زد. این صحنه صد درصد پنالتی بود.»

منبع: فرارو

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *