سفیر سابق ایران در دمشق: مردم سوریه انتخابات آزاد می‌خواهند

خورنا: سفیر سابق ایران در سوریه، خواسته‌های مردم سوریه را تشریح کرد و گفت: امروز من به جرأت می‌گویم که اگر بشاراسد در اصلاحات مدنظرش تسریع نکند، یقیناً مشکلات‌شان دو چندان خواهد شد که البته شروع کرده‌اند.

حجت‌الاسلام موسوی در پاسخ به این سوال که خواسته مردم سوریه چیست، با بیان اینکه از ابتدا که وارد سوریه شدم احساس کردم که این کشور نیاز به اصلاحات دارد، اظهار داشت: یکی از خواسته‌های بحق مردم این است که حاکمیت فقط در اختیار یک حزب نباشد؛ نمی‌توانیم بگوییم که این خواسته آمریکاست بلکه این خواسته مردم سوریه است.

وی با بیان اینکه خواسته دیگری که مردم سوریه دارند، برگزاری انتخابات آزاد و اصلاح قانون مطبوعات و برخورداری از آزادی بیان به‌صورت صریح و شفاف است، تصریح کرد: یعنی مطبوعات نباید فقط در دست یک جریان باشد که این خواسته هم مطالبه درستی است و خواسته دیگر مردم سوریه توجه به دین و تدین در کشور است که این هم واقعا خواسته کاملاً بحقی است.

موسوی افزود: علاوه بر این موارد، مردم می‌خواهند فساد اخلاقی و فساد اداری که در سوریه است، جمع شود و انحصار و رانت‌خواری اقتصادی که در اختیار یک قشر خاصی است، شکسته شود ولی این نکته را باید بگویم که خود بشار اسد هم به این موضع رسیده بود که باید این اصلاحات صورت گیرد.

به گفته وی، اسد از اول که روی کار آمد، به دنبال تغییر و انجام اصلاحاتی از این قبیل که عرض کردم بود ولی شرایط و بستر لازم که بتواند این کارها را انجام دهد به وجود نیامده بود؛ یعنی آمریکا به عراق، لبنان و فلسطین حمله کرد و در اطراف سوریه آتشی را ایجاد کرد که حرکت بشاراسد را کند و آهسته و حتی در برخی مواقع متوقف کرد.

وی در پاسخ به این سوال که ایران در جریان تحولات سوریه چگونه می‌تواند به این کشور کمک کند تا از وضع موجود رهایی یابد؟ تصریح کرد: بنده به عنوان سفیر ایران در سوریه، تجربیات جمهوری اسلامی را در نحوه مقابله با توطئه‌های آمریکا بارها به مقامات سوری منتقل کرده‌ام. مثلاً درخصوص نحوه مقابله با جنگ نرم دشمن و وظایف رسانه مطالبی را برای آنها تبیین کردم و مجموع تجارب خود را در اختیار سوریه قرار می‌دهیم. به عبارت دیگر هر آنچه که در چارچوب منافع ملی و مصالح جهان اسلام باشد ما از کمک به سوریه دریغ نخواهیم کرد ولی این حتما به معنای کمک مالی نیست.

موسوی در ادامه در پاسخ به این پرسش که برخی کارشناسان معتقدند دولت‌ ما در عرصه دیپلماسی منفعل است و در قبال تحولات منطقه به ویژه بحرین و سوریه ضعیف عمل کرده است، اظهار داشت: البته من سخنگوی دولت نیستم ولی فکر نمی‌کنم هفته‌ای بگذرد که رییس‌جمهور مواضع خود را در خصوص مسایل منطقه بیان نکرده باشد.

اگر این سوال را این‌گونه بپرسیم که در مجموع کل دستگاه دیپلماسی توانست به همه اهداف مدنظر مجموعه نظام برسد، من پاسخ می‌دهم حتما نه.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که من در سوریه یک خلأیی را در عرصه سیاست خارجی کاملاً احساس کردم، گفت: یعنی ما ارتباط با سوریه را بیشتر به حوزه دولت با دولت منحصرکرده‌ایم در حالی‌که مردم این کشور را فراموش کردیم. اینکه رابطه دو دولت خوب است لزوماً نباید انتظار داشته باشیم که بخشی از مردم سوریه نیز همان‌طور که دولت سوریه فکر می‌کند، فکر کند. بنابراین ما باید با مردم سوریه ارتباط درست برقرار کنیم. من بارها در سوریه استان به استان و دانشگاه به دانشگاه و حتی به آکادمی ارتش می‌رفتم و ساعت‌ها جلسات پرسش و پاسخ داشتیم که با استقبال پرشور مواجه می‌شد. مردم سوریه به ایران علاقه‌مند هستند ولی ما تا امروز از این ظرفیت به‌خوبی استفاده نکرده‌ایم. ما باید دیپلماسی را به سطح مردم ببریم.

وی افزود: حرکت دیپلماسی ما باید مردمی باشد که متأسفانه تاکنون ضعیف بوده است. بنابراین در یک کلام می‌توانم بگویم که دستگاه دیپلماسی ما تاکنون در کنار کارهای خوب ضعف عمل در حوزه دیپلماسی عمومی داشته و آن‌گونه که باید فعال می بوده،نبوده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *