اختصاص ۷۰درصد خون اهدایی به بیماران تالاسمی در آبادان

خورنا: رئیس پایگاه انتقال خون آبادان گفت: ۷۰ درصد خون‎های اهدائی به بیماران تالاسمی و دیالیزی می‎رسد که با درخواست خون از طریق بیمارستان‎ها، این پایگاه اقدام به ارسال خون مورد نیاز به این مراکز می‎کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان زندگی با مایع سرخ‌رنگی دوام می‌یابد که خون نام دارد،‌ گاهی تنها راه نجات بیماران و صدمه‎دیدگان اهدای خون به آنهاست، پس چه سعادتی و چه افتخاری که با اهدای ذره‎ای از مایع وجود خود، بیماری را از خطر حتمی مرگ نجات دهیم.
تعدادی از حادثه‌دیده‌های اورژانسی، حادثه دیده‌هایی که جراحت‌های عمقی دارند با آن مایع سرخ‌رنگ جان می‌گیرند.
در اتاق‌های عمل کیسه‌های محتوی این مایع حیات‌بخش گاهی به چشم می‌خورد‌ که برخی با اهدای آن زندگی دوباره‌ای به همنوعان خود می‎بخشند و باعث خشنودی پروردگار خویش می‎شوند.
به منظور آشنایی با پایگاه انتقال خون آبادان به این واحد مراجعه کرده و با سیدهادی موسوی مسئول این پایگاه گفت‌وگویی را ترتیب دادیم.

* فارس: سالانه چند واحد خون به این پایگاه اهدا می‌شود؟
* موسوی: در طول سال حداقل حدود بین ۱۶ تا ۲۰ هزار واحد خون از اهداکنندگان گرفته می‌شود. میزان مراجعان به پایگاه بیشتر از این است یعنی اینکه حدود دو تا ۲۵ هزار واحد از افرادی که به پایگاه به منظور اهدای خون مراجعه می‌کنند قابل دریافت است اما طی بررسی و معاینات و آزمایش‎های پزشکی مشخص می‎شود که تعدادی از افراد مبتلا به بیماری‌های دیابت، قلبی عروقی و کلیوی بوده یا عمل جراحی انجام داده و یا سابقه اعتیاد و کم‌خونی دارند.

* فارس: چه زمانی از سال اهدای خون بیشتر است؟
* موسوی: اغلب زمان سالگرد انتقال خون، تاسوعا و عاشورا و مناسبت‎های خاص دیگر، اهدای خون بیشتر است.

* فارس: چه زمانی اهدای خون کمتر است؟
* موسوی: پیوسته در ماه مبارک رمضان میزان اهدای خون کمتر می‌شود.

* فارس: در صورتی‌که در میزان خون ارسالی به بیمارستان‌ها با کمبود مواجه شوید از کدام شهرستان‌ها تهیه می‌کنید؟
* موسوی:در صورت بروز موارد اورژانسی از مرکز استان خون تهیه می‌کنیم، البته این امر تنها یک یا دوبار در طول سال رخ می‎دهد.

* فارس:میزان اهدای خون در زنان بیشتر است یا مردان؟
* موسوی: آقایان بیشتر از بانوان خون اهدا می‌کنند به طوری‌ که نمی‎توان این دو را با هم مقایسه کرد. معمولاً تنها چهار درصد از اهدا کنندگان خانم هستند و دلیل این امر کم خونی زنان در خوزستان است. البته میزان مراجعان به این پایگاه بیشتر است اما این افراد پس از معاینه پزشک به علت کم‌خونی از خون دادن معاف می‌شوند. در ضمن پزشکان پایگاه به این افراد توصیه‎های پزشکی ارائه می‌دهند.

* فارس: اهدای چه گروه خون‌هایی به پایگاه بیشتر است؟ با توجه به درخواست‌های بیمارستان‌ها با درمان کدام گروه خونی با مشکل مواجه هستید؟
* موسوی: میزان اهدای گروه‎های خونی منفی در کل کمتر است البته اهدای خون‎ها نیز بستگی به منطقه دارد. در صورت نیاز به هر نوع گروهی با اعلام فراخوان به افرادی که دارای همان گروه خونی مورد نیاز هستند کمبود را جبران می کنیم البته کمتر با چنین مشکلی مواجه می‎شویم.

* فارس: آیا در زمان خون‌گیری از اشخاص تاکنون حادثه‌ای برایشان پیش آمده است؟
* موسوی: معمولاً حادثه‌ای پیش نمی‌آید، گاهی برخی افراد دچار ضعف و سرگیجه می‌شوند.

* فارس: وضعیت اهدای خون در آبادان نسبت به سایر نقاط کشور چگونه است؟
* موسوی: خوزستان پس از مشهد، تهران و اصفهان بالاترین میزان اهدای خون را دارد که وضعیت آبادان نیز در استان قابل توجه است.

* فارس:هر واحد از خون اهدائی برای چند بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد؟
* موسوی: پزشکان پایگاه به جداسازی پلاک‌ها، فاکتور هشت انعقادی، پلاسما تازه و گلبول‎های قرمز می‎پردازند و به بیماری که نیازمند هر کدام از این‎هاست تزریق می کند، به طور کلی هر واحد را می‎توان برای چهار بیمار استفاده کرد.

* فارس: چه میزان خون اهدائی به افراد تالاسمی و دیالیزی تعلق می گیرد؟
* موسوی: ۷۰ درصد خون‎های اهدائی به بیماران تالاسمی و دیالیزی می‎رسد که با درخواست خون از طریق بیمارستان‎ها، این پایگاه اقدام به ارسال خون مورد نیاز به این مراکز می‎کند.

* فارس: با توجه به اینکه اهدای خون در خرمشهر و شادگان زیر نظر پایگاه انتقال خون آبادان هستند، چه میزان خون اهدائی این پایگاه به بیمارستان‎های این شهرستان‎ها ارسال می شود؟
* موسوی: با توجه به جمعیت کمتر این شهرستان‎ها و همچنین مراکز درمانی و بیمارستان، ۳۰ درصد از خون پایگاه انتقال خون به این شهرستان‎ها ارسال می‌شود.
* فارس: هر واحد خون را برای چه مدت می توان نگهداری کرد؟
* موسوی: در صورت نگهداری در شرایط استاندارد و دمای چهار درجه سانتی گراد، یک ماه می توان آن را نگهداری کرد.

* فارس: حرف آخر…؟
* موسوی: مردم یک زمان خاص را اختصاص به اهدای خون ندهند، با توجه به اینکه هفتاد درصد خون اهدائی به پایگاه سهم بیماران دیالیزی و تالاسمی است و زندگی این افراد به این خون ها وابسته است، نجات یک نفر از مرگ ثواب معنوی را به همراه دارد.
————————
گفت‌وگو راحله مهاوی