خودروهای پلاک اروند در قفس ۴۰کیلومتری

خورنا: روزانه تعداد کثیری از شهروندان آبادانی و خرمشهری برای اخذ مجوز مرخصی خودرو و خروج از محدوده تردد۴۰کیلومتری به سازمان منطقه آزاد اروند مراجعه و همچنان در انتظار اخذ مجوز تردد سردرگم هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس به وسعت ۱۷۲ کیلومتر مربع در محل تلاقی دو رودخانه اروند رود و کارون واقع است و دارای مرز مشترک میان کشورهای عراق و کویت است.
یکی از مهم‌ترین مصوبات دولت در راستای رفاه حال شهروندان آبادان و خرمشهر، اجرای مصوبه واردات خودرو با پلاک منطقه آزاد اروند بود که در سال ۸۸ به‌صورت نهایی اجرایی شد.
بسیاری از شهروندان آبادانی و خرمشهری با استقبال از این مصوبه اقدام به واردات و خرید خودروهای با پلاک منطقه آزاد اروند کردند این در حالی بود که محدوده تردد این خودروها تا شعاع ۴۵ کیلومتری به تصویب رسیده بود.
افزایش واردات خودرو در حالی اتفاق می‌افتاد که مسئولان وعده افزایش محدوده تردد این خودروها را تا مرز ۱۲۰ کیلومتر می‌دادند.
اخیراً خبرهایی مبنی بر ابلاغ بخشنامه‌ “عدم اعطای مرخصی و تردد خودروهای منطقه آزاد اروند به خارج از محدوده منطقه” شنیده شد که گله‌مندی شهروندان را به همرا آورد.
این خبر که از سوی پلیس راهور کشور به مرحله اجرا درآمد شامل خودروهای همه مناطق آزاد در ایران بوده که به مزاج شهروندان این مناطق اصلاً خوش نیامده است.
عدم اعطای مرخصی و تردد به این خودروها امروزه به یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان تبدیل شده که امیدواریم مسئولان امر توجه ویژه‌ای به حل این مشکل داشته باشند.
به دنبال این توضیحات ساعاتی پیش‌ شاهد تجمع ۲۰ خودرو پلاک اروند در جلوی درب این سازمان بودیم که همگی خواهان لغو دستورالعمل عدم‌تردد خودروهایشان از محدوده شهری بودند.

* از خرید خودروهای پلاک اروند پشیمانیم
یکی از شهروندان آبادانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار داشت: پس از سال‌ها تحمل رنج و محرومیت در سال‌های اخیر شاهد اجرای مصوبه واردات خودرو با پلاک منطقه آزاد اروند بودیم.
عباس عزیزی خاطرنشان کرد: استفاده از این مصوبه و مزیت با توجه به تبلیغات گسترده مسئولان امر، مردم را ترغیب به واردات و خرید خودروهای با پلاک منطقه آزاد اروند کرد.
وی افزود: با توجه به فرا رسیدن تابستان و اوقات فراغت، دو ماه پیاپی پیگیر اخذ مرخصی برای سفر تابستانی هستم که متاسفانه مسئولان هر روز با بهانه‌ای دست رد به سینه‌ام می‌زنند.
این شهروند آبادانی با اشاره به گرمای بیش از حد هوا، ادامه داد: هر روز از آبادان به بندر و گمرک خرمشهر برای اخذ مجوز مرخصی مراجعه می‌کنم که تاکنون هیچ نتیجه‌ای به همراه نداشته است.
وی از مسئولان خواست دلیل قانع‌کننده برای دارندگان این خودروها ارائه دهند و از سردرگم کردن مردم جلوگیری کنند.
یک شهروند خرمشهری نیز اظهار داشت: اگر تابستان نتوانیم به مسافرت برویم از این خودروها استفاده کنیم، وجود و واردات این خودروها در منطقه چه دردی را از مردم دوا می‌کند.
محمد دریس با اشاره به اینکه از خرید خودروهای پلاک اروند پشیمانیم، خاطرنشان کرد: روزانه تعداد کثیری از شهروندان برای اخذ مجوز مرخصی خودرو و خروج از محدوده تردد به واحدهای مربوطه مراجعه و سردرگم هستند.
وی با اشاره به تبلیغات گسترده طرح واردات خودرو به منطقه آزاد اروند، افزود: مردم با وعده و وعیدهای مسئولان اقدام به خرید این خودروها کردند، و امروز شایعات عدم اعطای مرخصی به این خودروها به گوش می‌رسد.
در راستای پیگیری این مسئله اوضاع را از معاونت سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند جویا شدیم.

* پیگیری‌ها بی‌نتیجه بوده است
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار داشت: همچنان شاهد تعلل فرمانده راهنمایی و رانندگی کشور برای لغو ممنوعیت مرخصی خودروهای منطقه آزاد اروند هستیم.
سیدعلیرضا موسوی افزود: رئیس راهنمایی و رانندگی کشور بخشنامه‌ای را در راستای لغو مرخصی خودروهای مناطق آزاد ارس، کیش، قشم، چابهار، انزلی و اروند ابلاغ کرده است.
وی خاطرنشان کرد: پیگیری‌های لازم از سوی استانداری و دبیرخانه مناطق آزاد در تهران همچنان در حال پیگیری است.
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند افزود: با وجود دستور مقامات عالی رتبه کشور از جمله وزیر کشور، معاون رئیس جمهور، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، معاون امنیتی وزیر کشور و استانداری در خصوص لغو ممنوعیت مرخصی خودروهای با پلاک اروند، متاسفانه هنوز فرمانده راهنمایی و رانندگی در صدور لغو این ممنوعیت تعلل می‌کند.
وی با اشاره به اینکه ما نیز از شرایط به‌وجود آمده ناراضی هستیم، افزود: رایزنی‌های مختلفی با رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در راستای اصلاح یا تغییر این بخشنامه انجام شده اما متأسفانه هنوز نتیجه‌ای در این زمینه حاصل نشده است.
موسوی ادامه داد: در حال حاضر یک هزار و ۵۰۰ خودرو با پلاک منطقه آزاد اروند در شهر تردد دارند.
وی با اشاره به اینکه ما هرگونه مکاتبات را با پلیس راهور کشور انجام داده و تاکنون هیچ نتیجه قابل قبولی دریافت نکرده‌ایم، خاطرنشان کرد: امیدواریم رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در راستای اصلاح و تغییر این مصوبه اقدامات لازم را به‌عمل بیاورد چون ما نیز چون شهروندان در انتظار شنیدن اخبار خوب در این خصوص هستیم.
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند با اشاره به اینکه شهروندان مصمم بر این بودند که تا پیش از اتمام فصل تابستان بتوانند از مرخصی خودروهایشان برای گذراندن اوقات فراغت استفاده کنند گفت: متأسفانه امید شهروندان برای تردد خارج از شهر در تابستان میسر نشد و امیدواریم این مشکل با مساعدت هر چه بیشتر مسئولان تا تعطیلات عید سال جاری برطرف شود.

* لغو تردد خودروهای پلاک اروند به تصمیم پلیس راهور کشور است
مسئول روابط عمومی سازمان منطقه آزاد اروند نیز در خصوص تجمع مالکان خودروهای پلاک اروند در جلوی درب این سازمان چنین اظهار داشت: طی ساعات گذشته حدود ۲۰ خودرو پلاک اروند در جلوی این سازمان تجمع کرده و خواهان لغو ممنوعیت مرخصی خودروهایشان شدند.
وی خاطرنشان کرد: آنها که گمان می‌کردند مشکل و سخت‌گیری از سازمان بوده به داخل سازمان راهنمایی با توضیح مدیریت و معاونت این سازمان مجاب شدند.
روح‌الله خزایی خاطرنشان کرد: برای آنها تشریح شد که این مسئله از سوی راهنمایی و رانندگی کشور مطرح شده و ممنوعیت تردد خودروهای پلاک اروند به تصمیم سازمان نبوده و نیست.
وی بیان کرد: طی دو ماه گذشته نیز فشارهای این سازمان مبنی بر لغو ممنوعیت مرخصی و تردد خودروهای پلاک اروند بسیار تشدید شده و این پیگیری‌ها به مقامات استانی و کشوری نیز انعکاس داده شده است.
مسئول روابط عمومی سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به اینکه در این راستا نمایندگان مردم آبادان و خرمشهر نیز بسیار مجدانه مسئله را دنبال می‌کنند گفت: ما نیز چون سایر شهروندان امیدواریم که این مشکل تا پیش از تعطیلات عید سال جاری برطرف شود.
اینکه این بخشنامه صادر شده و مبنای آن تنها “خلاف قانون” بودن است که هیچ؛ اما تکلیف افرادی که این خودروها را خریداری کرده‌اند چه می‌شود. امیدواریم که مسئولان کشوری برای …مین بار این مطلب را بخوانند و قدری در برطرف کردن این مشکل تأمل کنند.
گزارش از مریم خبازی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *