معاون عمرانی استانداری خوزستان خبرداد:

قطار شهری نماد توسعه و عمران شهری اهواز/ تعیین ضرب الاجل برای پایان زمان بندی فاز اول

خورنا: معاون عمرانی استانداری خوزستان، قطار شهری را نماد توسعه و عمران شهری اهواز دانست و گفت: باید تا پنجم تیرماه زمان بهره برداری از فاز اول پروژه قطار شهری اهواز مشخص شود.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد سیاحی عصر امروز در جلسه بررسی روند اجرای پروژه قطار شهری اهواز که با حضور شهردار، مدیر عامل قطار شهری، پیمانکار، مدیر عامل شرکت کیسون و مشاور اجرای این پروژه برگزار شد، اظهار کرد: نباید چارچوب قرارداد پروژه قطار شهری اهواز تغییر داده شود. قطار شهری نشانه توسعه و عمران شهری است. برای اجرای پروژه قطار شهری اهواز همه باید کمک کنیم که مشکلات موجود حل شود.

وی افزود: سالهای زیادی از شروع این پروژه گذشته ولی به اعتقاد من هماهنگی خوبی بین مشاور و قطار شهری وجود ندارد و این درست نیست که پس از گذشت این مدت هنوز در مورد ادعاهای قطعی پیمانکار ابهام داشته باشیم.

معاون عمرانی استانداری خوزستان تصریح کرد: بحث فاز یک پروژه که سه راهی فرودگاه تا خیابان سلمان فارسی را شامل می شود برای ما بسیار مهم است. طبق جلسات برگزار شده در چند روز اخیر نتایج خوبی در زمینه تامین مالی از طریق فاینانس گرفتیم. بحث قطار شهری اهواز همیشه روی آنتن است. فرآیند را تعریف کنید که قرارداد این پروژه به صورت شفاف اجرا شود.

تعیین تکلیف فاز اول تا پنجم تیرماه

سیاحی خطاب به حاضران جلسه گفت: تا پنج تیر ماه باید برنامه زمان بندی اتمام اجرای فاز اول پروژه اعلام شود. در ارتباط با تغییر افزایش مبادی، تعدیل و طراحی باید تمامی مدارک و مستندات خود را تحویل دهید. همه باید به این نیت حرکت کنیم که مسئله قطار شهری هر چه سریعتر حل شود. مشاوران تا ۱۵ تیر ماه فرصت دارند در ارتباط با تغییر حجم، طراحی و تعدیل اظهار نظر خود را اعلام کنند. کارفرما تا ۲۵ تیرماه باید نقطه نظرات قطعی و نهایی را به پیمانکار اعلام کند.

وی با اشاره به اینکه قطار شهری باید تا ۱۰ تیرماه جبهه های کاری تعیین کند، گفت: اگر جایی بر اساس برنامه زمان بندی که به توافق طرفین پروژه رسید کارش انجام نشد آن محل را آزاد می کنیم تا معضل ترافیکی موجود حل شود.

معاون عمرانی استانداری خوزستان در پایان گفت: این پروژه بسیار مهم بوده و مورد تاکید استاندار است. پیمانکار باید لایحه مربوط به تاخیرات را به مشاور تحویل دهد تا مشکلات موجود حل شود زیرا یکی از مسائل چالش برانگیز همین تاخیرهای صورت گرفته است.

۱۷ میلیارد تومان پرداختی امسال

عباس هلاکویی مدیر عامل سازمان قطار شهری اهواز نیز در این جلسه گفت: پروژه از سال ۸۷ آغاز شده و ما تا سال ۹۰ در مورد «تی بی ام» بحث داشتیم. قسمت هایی که بشود بخش اصلی از اجرای پروژه را راه اندازی کنیم به پیمانکار دادیم. پیمانکاران کارهایی را که سود داشته را انجام داده اند و آن بخش از کار که سود چندانی نداشت را انجام نداده اند.

وی ادامه داد: پروژه ۲۳ کیلومتر است. بر اساس روال شهرهای دیگر این پروژه را به چهار فاز تقسیم کردیم. تمام تلاش را روی فاز یک و دو  متمرکز کردیم. برخی مکان ها را شش سال است که به پیمانکار تحویل داده شده است و ما پرداخت ها را انجام داده ایم ولی تا به حال کار انجام نشد. علت این مسئله هم این است که پیمانکاران کارهایی را که سود داشته را انجام داده اند و آن بخش از کار که سود چندانی نداشت را انجام نداده اند.

هلاکویی عنوان کرد: تمام انرژی پیمانکار روی ایستگاه صرف شده است. در بعضی مکان ها، کار ساختمان انجام شده است. همه صورت وضعیت ها را به پیمانکاران دادیم. از ابتدای سال تاکنون بین ۱۷ تا ۱۸ میلیارد تومان پول پرداخت شده است. این در حالی است که بعد متوجه می شویم کارگران تحصن کرده اند و این وضعیت اصلاً خوب نیست و به خوراک خبری رسانه ها تبدیل شده است.

مدیر عامل قطار شهری اهواز با اشاره به اینکه کل پروژه تاکنون ۲۲ درصد پیشرفت داشته است اذعان کرد: چهارچوب کاری ما قرارداد است. من و شهردار نمی توانیم خارج از قرارداد کاری انجام دهیم. تاکنون تلاش کردیم که موانع موجود در کار را برداریم. تاکنون ۱۸۱ در زمینه صورت وضعیت و ۱۲۳ تومان در زمینه تعدیل پرداخت شده است.

تاثیر بحران های تورمی در روند پروژه

عبدالکریم خواجه موگهی نماینده شرکت مشاوره ستیران نیز در این جلسه گفت: این پروژه تاریخچه طولانی داشته ما به عنوان بازوی مجری و مشاور سعی بر این داشتیم که تغییراتی در قرارداد داشته باشیم که با احتمال عدم تخصیص فاینانس پروژه شروع شود. از ابتدا همه عوامل درگیر در پروژه سعی بر این داشتند که پیشرفت خوبی حاصل شود و به سمت جلو حرکت کند. وظیفه ما این است که قرارداد بین کارفرما و پیمانکار را به گونه ای قرائت کنیم که هم ضوابط قراردادی و حقوقی را رعایت کنیم و هم اینکه در شرایط سخت و بحرانی از متون قرارداد مشاوره هایی را به مجری بدهیم که بتواند پروژه را پیش ببرد.

وی افزود: در زمان اجرای این پروژه دو بحران تورمی به وجود آمد و این بحران را باید به گونه ای با قرارداد تعدیل می کردیم که کار پیش برود اما یک جاهایی کمبود وجود داشت. برخی جاها ضابطه های قرارداد در  ارتباط با تعدیل برای افزایش ها کفایت نمی کرد. در این حالت قرار شد کاری را انجام دهیم که در چارچوب باشد.

پیمانکار طبق اسناد طلبی ندارد

پیمان کاظمی نژاد مدیر کل دفتر فنی و مهندسی استانداری خوزستان نیز گفت: قطار شهری اهواز پروژه بسیار مهم و بزرگ است و باید دقت نظرها و آنالیزهای پروژه نیز فنی تر باشد. نامه ای از مدیر عامل شرکت کیسون به عنوان مجری پروژه مبنی بر دریافت پول به دست من رسید در صورتی که طبق اسناد موجود پیمانکار پروژه هیچ طلبی از قطار شهری ندارند. امروز در این جلسه باید نکات مهم و مورد بحث برای مشاور، پیمانکار و کارفرما زمان بندی شود. حلقه های مفقودی این پروژه باید روشن شود.

طاهر نژاد پیمانکار پروژه نیز در پایان گفت: اجرای هر کیلومتر قطار شهری ۶۰ میلیون دلار است. در پروژه قطار شهری اهواز سه اختلاف وجود دارد که متعلق به امروز و دیروز نیست و همیشه وجود داشته است که این سه اختلاف: تغییر احجام، طراحی و تعدیل است.