پایان نخستین بازی تیم ملی کشورمان؛

ایران ۰ – نیجریه ۰

خورنا: دیدار تیم ملی ایران و نیجریه با تساوی بدون گل به پایان رسید و این در حالی است که شاگردان کی‌روش در این دیدار بازی هوشمندانه و در عین حال محتاطانه‌ای را ارائه دادند.

به گزارش «انتخاب»، تیم‌ ملی فوتبال ایران در نخستین دیدار خود به مصاف نیجریه رفت که با سوت داور اکوادوری بازی آغاز شد. نیمه نخست این دیدار در حالی برگزار شد که تیم ملی نیجریه بر توپ و میدان برتری نسبی داشت اما بهترین فرصت این دیدار را تیم ملی ایران توسط رضا قوچان نژاد به دست آورد. تیم ملی ایران در این نیمه دفاعی هوشمندانه را از خود به نمایش گذاشت و مانع از بروز خطری جدی بر روی دروازه خود شد.

ایران در این دیدار با ترکیب علیرضا حقیقی، سید جلال حسینی، پژمان منتظری، خسرو حیدری، امیرحسین صادقی، احسان حاج صفی، مهرداد پولادی، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، اشکان دژاگه، رضا قوچان نژاد به میدان رفته است.

نخستین فرصت این دیدار را در دقیقه چهارم موزس از نیجریه به دست آورد. شوت آرام این بازیکن از پشت محوطه جریمه ایران را علیرضا حقیقی به راحتی در آغوش خود گرفت.

در دقیقه هشتم ارسال یک کرنر بر روی دروازه ایران تیم نیجریه را صاحب موقعیت کرد. این کرنر ارسالی در حالی به گل تبدیل شد که جان اوبی میکل بر روی علیرضا حقیقی مرتکب خطا شد و به همین دلیل داور این دیدار گل را مردود اعلام کرد.

تنها یک دقیقه بعد از این فرصت بود که اشتباه مدافعان تیم ملی ایران نزدیک بود دروازه ایران را باز کند اما تکل خوب پولادی در آخرین لحظه دروازه ایران را نجات داد. در ادامه دفع ناقص توپ از سوی پژمان منتظری فرصت بسیار خوبی را به مهاجمان نیجریه داد تا دروازه ایران را باز کنند اما ضربه اونازی با اختلافی اندک از کنار دروازه ایران راهی اوت شد تا حساب کار همچنان صفر بر صفر بماند.

بعد از این فرصت تیم نیجریه بازی به سمت تعادل رفت و بازیکنان ایران که اعتماد به نفس خود را پیدا کرده بودند، توانستند بازی را بیشتر به میانه‌های میدان بکشانند.

در دقیقه ۲۱ این دیدار اوبا بونا مدافع نیجریه به دلیل مصدومیت زمین بازی را ترک کرد. این بازیکن در دقیقه ۳۰ جایش را به ژوزف یوبو داد. بازیکن تازه‌وارد نیجریه بعد از ورود به میدان بازوبند کاپیتانی را نیز بر دستش بست.

در دقیقه ۲۴ این دیدار یکی از بهترین‌ فرصت‌های تیم ملی ایران به دست آمد. ارسال مهرداد پولادی برای رضا قوچان نژاد این بازیکن را در موقعیت ضد حمله قرار داد و در حالی که سعی داشت توپ را به دژاگه برساند، پاس را برای او فرستاد اما دژاگه، هافبک طراح تیم ملی در صحنه‌ای مشکوک تعادل خود را از دست داد که بازیکنان تیم ملی اعتقاد داشتند در این صحنه روی بازیکن ایرانی خطا صورت گرفته است.

در دقیقه ۳۱ این دیدار داور یک ضربه ایستگاهی به سود تیم نیجریه اعلام کرد که این ضربه را جان اوبی میکل به صورت مستقیم به سمت دروازه ایران زد که علیرضا حقیقی با واکنشی به موقع، مانع از فروپاشی دروازه ایران شد.

در دقیقه ۳۴ این دیدار، نخستین کرنر برای تیم ملی ایران به دست آمد. ارسال رضا قوچان نژاد را مدافع نیجریه به کرنر فرستاد. این کرنر ارسالی از سوی دژاگه با ضربه سر قوچان نژاد همراه شد اما واکنش دیدنی انی یاما مانع از به گل رسیدن شاگردان کی‌روش شد. این بهترین فرصت تیم ملی ایران در نیمه نخست بود.

تا دقیقه ۳۸ این دیدار ۶۸ درصد مالکیت توپ در اختیار تیم نیجریه و ۳۲ درصد از آن تیم ملی ایران بود.

این دومین بازی جام جهانی ۲۰۱۴ است که نیمه نخست آن با تساوی بدون گل به پایان می‌رسد.

با آغاز نیمه دوم تیم ملی ایران کمی از لاک دفاعی خارج شد و در دقیقه ۵۰ رضا قوچان نژاد شانس گلزنی در این دیدار را داشت. شوت این بازیکن از پشت محوطه جریمه نیجریه با اختلافی اندک از کنار دروازه این تیم گذشت.

در دقیقه ۵۲ آمه اوبی به جای موزس برای نیجریه به میدان آمد.

در دقیقه ۵۴ این دیدار جای خالی پولادی فرصت مناسبی را برای بازیکنان نیجریه به وجود آورد اما سید جلال حسینی با دخالتی به موقع مانع از ایجاد یک فرصت بسیار مناسب برای تیم ملی نیجریه شد.

تا دقیقه ۵۵ ایران ۱۸۹ پاس داده که ۵۹ درصد آن سالم بوده است. نیجریه هم ۳۶۲ پاس داده که ۷۶ درصد آن‌ها درست بوده است.

در دقیقه ۵۹ این دیدار آمه اوبی بازیکن تازه به میدان آمده نیجریه پشت محوطه جریمه تیم ملی فرصتی مناسب را به دست آورد اما شوت بی‌هدف او با اختلاف از بالای دروازه تیم ملی ایران راهی اوت شد.

در دقیقه ۶۳ این دیدار رضا قوچان نژاد در حالی که با حرکتی عرضی می‌توانست دژاگه را صاحب توپ کند، اما تصمیم گرفت با یک شوت ناگهانی شانس را برای باز کردن دروازه نیجریه امتحان کند با این حال ضربه او دقت لازم را نداشت و با اختلاف به بیرون رفت.

در دقیقه ۶۵ تیم ملی ایران در یک ضد حمله صاحب موقعیتی مناسب شد. پژمان منتظری با حمل توپ از دفاع به حمله توپ را به خسرو حیدری داد اما ارسال حیدری توسط مدافع نیجریه راهی کرنر شد.

تنها دو دقیقه بعد از این فرصت بود که ارسال احسان حاج صفی از جناح چپ در حالی پیش روی قوچان نژاد قرار گرفت که این بازیکن با کمی دقت می‌توانست تیم ملی ایران را به نخستین گلش برساند اما ضربه او دقت لازم را نداشت و راهی به دروازه پیدا نکرد.

در دقیقه ۶۹ نیجریه سومین تعویضش را هم انجام داد. رامون عزیز از زمین خارج و به جای او اودم وینگی وارد برای این تیم به میدان آمد.

در دقیقه ۷۱ این دیدار نیجریه یکی از بهترین فرصت‌هایش را از دست داد. ارسال خوب بازیکنان نیجریه روی دروازه تیم ملی با ضربه سر خوب آمه اوبی همراه شد اما این توپ با فاصله کمی از کنار دروازه تیم ملی راهی اوت شد تا حساب کار همچنان صفر بر صفر باقی بماند.

در دقیقه ۷۵ این دیدار آندرانیک تیموریان نخستین کارت زرد این دیدار را گرفت.

در دقیقه ۷۶ اونازی مهاجم نیجریه پشت محوطه جریمه تیم ملی ایران صاحب توپ شد و توانست با یک حرکت زیرکانه تیموریان را از پیش رو بردارد. او با یک ضربه سعی کرد تیمش را پیش اندازد اما ضربه او قدرت لازم را نداشت و علیرضا حقیقی به راحتی توپ را گرفت.

تنها یک دقیقه بعد بود که ارسال مهرداد پولادی بر ای اشکان دژاگه می‌توانست ایران را به گل برساند اما ضربه سر دژاگه نتوانست خطری را بر روی دروازه نیجریه ایجاد کند.

پس از این فرصت اشکان دژاگه از میدان خارج شد و علیرضا جهانبخش برای ایران به میدان آمد.

در دقیقه ۸۱ این دیدار حرکت عرضی احسان حاج صفی پاس بسیار خوبی را به آندرانیک تیموریان داد و این بازیکن را در موقعیت شوت‌زنی قرار داد. تیموریان با یک شوت تلاش کرد دروازه نیجریه را باز کند اما توپ روی پای این بازیکن جفت و جور نشد تا ضربه نه چندان خوب او راهی اوت شود.

در دقیقه ۸۹ این دیدار خسرو حیدری جایش را به مسعود شجاعی داد.

در دقایق پایانی این دیدار تیم ملی نیجریه تلاش زیادی را برای بازی کردن دروازه ایران را انجام داد و ارسال‌های بازیکنان این تیم بر روی دروازه ایران می‌توانست خطرساز باشد اما درخشش مدافعان تیم ملی ایران بخصوص مهرداد پولادی مانع از گلزنی نیجریه‌ای‌ها شد تا تیم ملی ایران به یک تساوی ارزشمند در جام بیستم دست یابد.