اقتصاد جهان در آستانه رکود تازه‌ای در زمینه اشتغال

خورنا: سازمان بین‌المللی کار هشدار داده است که اقتصاد جهانی در آستانه یک رکود تازه و عمیق‌تر در زمینه اشتغال که ممکن است به ناآرامی‌های اجتماعی دامن بزند قرار دارد.

این سازمان (آی ال او) می‌گوید که پنج سال وقت می‌برد تا اقتصادهای پیشرفته از نظر اشتغال به میزان پیش از بحران بازگردند.

“آی ال او” همچنین اشاره کرد که در ۴۵ از ۱۱۸ کشوری که مطالعه کرده است، خطر ناآرامی اجتماعی در حال افزایش است.

همزمان بخش تحقیقاتی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی گفت که رهبران گروه ۲۰ در ملاقات این هفته خود در کن فرانسه باید “تصمیم‌های جسورانه” بگیرند.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی گفت که طرح نجات اعلام شده در روز ۲۶ اکتبر توسط رهبران اتحادیه اروپا اولین گام مهم بوده است، اما این تدابیر باید “فوراً و با قوت” اجرا شود.

این سازمان پیش‌بینی کرده است که رشد حوزه یورو به شدت افت کند و هشدار داده که بعضی از کشورهای این حوزه احتمالاً با رشد منفی روبه‌رو خواهند شد.

سازمان بین‌المللی کار در “گزارش ۲۰۱۱ جهان کار” گفت که “تاثیر چشمگیر” متوقف‌شدن روند بهبود اقتصادی جهان بر بازار کار شروع شده است.

در این گزارش آمده است که تقریبا ۸۰ میلیون شغل تازه طی دو سال آینده لازم است تا جهان از نظر اشتغال به میزان پیش از بحران بازگردد.
اما در ادامه آمده است که تنزل اخیر در رشد نشانگر آن است که فقط نیمی از شغل‌های مورد نیاز ایجاد خواهد کرد.

ریموند تورس از “آی ال او” گفت: “به لحظه سرنوشت‌ساز رسیده‌ایم. فرصت محدودی برای پرهیز از یک رکود دوباره در زمینه اشتغال داریم.”

این گروه همچنین میزان نارضایتی در ارتباط با فقدان کار و خشم عمومی به دلیل این برداشت که بار بحران عادلانه تقسیم نشده است را ارزیابی کرد.

در این گزارش آمده است که ده‌ها کشور با احتمال ناآرامی اجتماعی روبه‌رو هستند، به خصوص آنهایی که در اتحادیه اروپا و منطقه عرب قرار دارند.

از دست رفتن اعتماد

در همین حال پیش‌بینی رشد برای کشورهای گروه ۲۰ توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی حاکیست که این رشد در سال جاری در حوزه یورو ۱.۶ درصد است و در سال آینده ۰.۳ درصد کاهش خواهد یافت.

این سازمان در ماه مه رشد سالانه ۲ درصد را برای سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در حوزه یورو پیش‌بینی کرده بود.

این سازمان همچنین پیش‌بینی رشد برای آمریکا را به ۱.۷ درصد برای سال ۲۰۱۱ و ۱.۸ درصد برای ۲۰۱۲ کاهش داد. پیش‌بینی آن برای این دو سال قبلا به ترتیب ۲.۶ و ۳.۱ بود.

این سازمان از رهبران گروه ۲۰ که روزهای پنج‌شنبه و جمعه ملاقات خواهند کرد خواست فوراً اقدام کنند.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نوشت: “بخش اعظم ضعف کنونی به دلیل از دست رفتن اعتماد به توانایی سیاست‌گذاران برای نشان دادن واکنش مناسب است.”

“بنابراین واجب است که برای بازگرداندن اعتماد قاطعانه عمل شود و سیاست‌های مناسب برای بازگرداندن شرایط با دوام مالی در دراز‌مدت اجرا شود.”

این سازمان همچنین از حوزه یورو خواست از بهره وام بکاهد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *