خرمشهری ها در آرزوی مصلا

خورنا: آدمی در این کره خاکی همیشه آرزوهایی را در آسمان ذهن خود به زیباترین شکل نقاشی کرده و برای رسیدن به آنها نهایت تلاش خود را انجام می‌دهد‌، طبیعی است که از میان انبوه آرزوهایش یکی از آنها، بیشتر خودنمایی کرده و چون ستاره‌ای چشمک‌زنان از او دلربایی می‌کند.
مؤمنین خداجویی نیز از این امر مستثنی نبوده، آنها در صفحه قلب خود آرزویی را حک کرده که از نظر اهمیت، در حدی است که بیان و قلم از توصیف آن عاجز است.
آن آرزوی نورانی و آسمانی که همواره فکر و اندیشه مؤمن را به خود مشغول کرده این است که به هنگام اوقات معنوی نماز، نمازی آبرومند را به درگاه الهی تقدیم می‌کند به گونه‌ای که در آن حضوری عاشقانه در محضر خداوند بی‌نیاز داشته باشد که در زبان ادبیات اسلامی، از آن به حضور قلب تعبیر می‌شود.
در میان عبادات، هیچ عبادتی به مانند نماز، نمی‌تواند قلب کوچک آدمی را به دریای بی‌کران رحمت الهی وصل و روح انسان را از سرچشمه فیوضات بی‌انتهای خداوند سیراب کند.
لحظه نماز، باشکوه‌ترین لحظه ارتباط انسان سراپا نیاز به وجود مطلق بی نیاز است، در حقیقت آن لحظه نورانی، فرصتی است طلایی که خداوند مهربان، بر ما منت نهاده و از سر لطف و محبتی که به بندگانش دارد.
در این راستا سفارش انبیاء و خداوند متعال به برگزاری نماز جماعت بیش از پیش توصیه شده که برکات آن هزاران بار آسمانی‌تر از برگزاری نمازبه‌صورت فردی است.
نماز جماعت تبلور تلاش جمعی برای دستیابی به موفقیت است و یکی از مهمترین و با ارزش‌ترین جنبه‌های مشارکت این است که علاوه بر تشویق کارمندان و کارگران به حداکثر تلاش و کوشش، نیروی ابتکار، خلاقیت و سازندگی آنها را نیز شکوفا می‌کند.
متأسفانه مردم خرمشهر سال‌هاست از داشتن مصلا بی‌بهره بوده و برای حضور در نماز جماعت در مسجد جامع حضور پیدا می‌کنند.
ساخت مصلای خرمشهر از سال ۸۶ در دستور کار قرار گرفت و با اینکه قرار بوده در سال ۸۹ به اتمام برسد تاکنون تکمیل نشده است.
این مصلا با اعتبار چهار میلیارد ریال و مساحت هفت هزار مترمربع مقرر شد با مشارکت استانداری خوزستان و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس‌، شورای هماهنگی ائمه جمعه کشور و کمکهای دولت ساخته شود.
اما و اگرهای مصلای خرمشهر چون دیگر نقاط شهرش تا به کی ادامه دارد فقط خدا می‌داند.

* مشارکت بن مایه نمازجماعت
برخورداری از روح جمعی در کارها و مشارکت جمعی در کلیه امور از جمله پیامدهای نمازجماعت است که تأثیر بسزایی در روند روبه بهبود و روبه رشد کارها و برنامه‌ها دارد.
اسلام کوچکترین حرکتی که نشانه مشارکت درغم‌ها و شادی‌های دیگران باشد را نشانی از انسانیت دانسته و چنین  عمالی را جزو حسنات می‌شمارد.
بنابراین مشارکت در کارها و داشتن روحیه همکاری، همیاری و تشریک مساعی در جمیع امور از نکات قابل توجهی است که از روح و جان نماز جماعت در کالبد انسان‌های مشارکجو دمیده می‌شود و آنها را در پیشبرد کارها موفق و پیروز می‌کند.
اسلام یکی از نشانه‌های جامعه رشد یافته و انسان‌هایی که اهل جمع و جماعت هستند را در همدردی و همیاری آنها می‌داند و این را نخست از مدیران و مسئولان می‌خواهد زیرا به تعبیر حضرت علی(ع) این دو خاصیت را دارد؛ یکی اینکه مایه آرامش روحی مستمندان  و زیردستان است و دیگر اینکه سبب جلوگیری از سرکشی طغیان روتمندان، بالادستان و مدیران خواهد بود.
حاصل تحقیقات و تجربیات پژوهشگران دلالت بر آن دارد که مشارکت سبب افزایش بازدهی، بالارفتن کیفیت، کاهش تعارضات، کاهش مقاومت‌های منفی نظیر: غیبت، تأخیر و کم‌کاری و افزایش بهره‌وری مجموعه خواهد شد.
تا زمانیکه مدیر با زیردست خود همدل و همزبان نشود و خود را در موقعیت فکری، شغلی و اقتصادی او تصور نکند، بازده و راندمان کارها به شکل قابل توجهی افت خواهد کرد.
یکی دیگر از فواید نماز جماعت، مشورت است. مشورت، کمک گرفتن از افکار و تجربیات دیگران است که همین امر موجبات «هم افزا» شدن نیروها و قوه‌ها را در پی دارد و هم‌افزایی سبب شکوفایی استعدادها و بالا رفتن ظرفیت‌های انسانی شده و درنتیجه سبب گشایش راه‌های نوین می‌شود و”شورا بینهم” قرار دادن مدیران و کارکنان در کنارهم است که بدین ترتیب بر قدرت و وسعت و عمق بینش و نگرش خویش می افزایند.
نماز جماعت به مشابه فرایندی است که در آن شرکت کنندگان در تنظیم برنامه‌ها، تعیین سیاست‌ها و خط‌مشی‌ها و تصمیمات مختلفی که دارای منشأ اثر است همدیگر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.
نمازجماعت، روحیه نفاق و دورنگی را که از تضاد بین گفتار و کردار به‌وجود می‌آید را زدوده و به جای آن بذر دوستی و محبت می‌نشاند و جو مجموعه کاری از حالت آفت زیر آب‌زنی پالوده می‌شود.
نماز جماعت از نظر مسائل روانشناختی نیز حائز اهمیت بوده و انگیزه‌های مادی کارکنان و مدیران را تبدیل به “انگیزه‌های الهی”می‌کند و اضطراب، تشویش و تزلزل را از مجموعه انسانی و سازمانی دور می‌کند.
نمازجماعت، روحیه “تبعیت، اطاعت و فرمانبرداری” را رشد و تکامل بخشیده و “مسئولیت‌پذیری” را به خود به ارمغان می‌آورد.
از دیگر تاثیرات نمازجماعت، “نظم وترتیب” است که در دل نمازجماعت نهفته است.
کوتاه سخن اینکه تمام عناصر و ویژگی‌ها و خاصیت‌هایی که بر نماز جماعت مترتب است برروی مدیران و کارکنان لایق و با کفایت تأثیر بسیار مثبت داشته و همین امر در روند روبه رشد کارها و بالا رفتن کارایی کارکنان و راندمان کاری سازمان تأثیر مستقیم گذاشته و موجبات اصلاح و بهبود و بهره‌وری هرچه بیشتر را فراهم می‌کند.

* اتمام ساخت مصلای خرمشهر آرزویی محال
یکی از نمازگزاران خرمشهری در خصوص نبود مصلا برای نمازگزاران این منطقه اظهار داشت: با توجه به شور و شوق مردم به‌ویژه در روزهای مبارک رمضان برای شرکت در مراسم و آیین به خصوص نماز جمعه فضای مسجد جامع برای نمازگزاران جوابگو نیست.
سیدامین موسوی افزود: خرمشهر تنها شهری است که مصلای آن تاکنون ساخته نشده و مردم برای حضور در نماز جمعه در مسجد جامع نماز می‌خوانند.
به گفته وی حیاط مسجد جامع نیز برای اقامه نماز جمعه بسیار کوچک و محدود است.
این نمازگزار خرمشهری ادامه داد: در بعضی روزها حتی جایی برای نشستن هم پیدا نمی‌شود و این مسئله سبب سرخوردگی نمازگزار و مراجعین می‌شود.
دیگر نمازگزار خرمشهری نیز در ادامه گفت: هر چند اقامه نماز روزه داران در هوای گرم غیر قابل تحمل بوده ولی همچنان منتظر اقدامات مسئولان برای رفع این معضل بوده و نمازگزاران خرمشهری از حضور در مسجد جامع غفلت نمی‌کنند.
احمد جلیلیان خاطرنشان کرد: فضایی که در حیاط مسجد برای خواهران در نظر گرفته شده نیز جوابگوی جمعیت آنها نیست.
به گفته وی یک اتاق در طبقه فوقانی مسجد برای خواهران اختصاص داده شده که این اتاق علاوه بر کمبود وسایل سرمایشی، صدای امام جمعه را نیز به سختی به گوش مخاطبان می‌رساند.
خواهر این نمازگزار اضافه کرد: هر بار که برای اقامه نماز جمعه به مسجد جامع می‌روم کولر سمت خواهران کار نمی‌کند.
فاطمه جلیلیان گفت: مصلاها در هر شهری محل تجمع مردم آن شهر هستند که هر جمعه گردهم می‌آیند و به تصمیمات اجتماعی، دینی و سیاسی نقش می‌دهند.
وی با بیان اینکه ساخت مصلا برای ما یک آرزوی محال شده تصریح کرد: باید مسئولان شهری به مسئله هر چه سریع‌تر رسیدگی کنند و نسبت به تکمیل مصلای خرمشهر اهتمام ویژه ورزند.
دیگر نمازگزار خرمشهری اضافه کرد: همان‌طور که می‌دانید عملیات ساخت مصلای بزرگ از مردادماه سال ۸۶ شروع شد، بگذریم که عملیات نمونه‌برداری از خاک و نقشه‌کشی قبل از این تاریخ شروع شده ولی با کمی ارفاق مبدأ شروع به ساخت را همان برج پنج در نظر می‌گیریم.
علی عباس‌پور افزود: این‌طور که من تحقیق کردم زمین مصلا قبل از جنگ قبرستان یهودیان یا مسیحیان بود که توسط یک نفر خیر در اختیارشان گذاشته شده تا مرده‌های خود را در آن دفن کنند.
وی ادامه داد: بعد از جنگ به عنوان زمین ورزش مدارس و بچه‌های محل مورد استفاده قرار می‌گرفت تا اینکه یک روز دیدم دور آن را حصار کشیده و تابلو زدند که قرار است این زمین مصلای خرمشهر بشه!
این نمازگزار تصریح کرد: از آن زمان حدود پنج سال می‌گذرد و هنوز وعده مسئولان محقق نشده است.
وی افزود: حالا یک زمین مانده و حسرت بچه‌های محل که برای بازی فوتبال باید برن اینور واونور و مصلایی که شاید تاریخ اتمامش سال ۱۴۰۰ باشه.

* نامساعد بودن شرایط محل برگزاری نماز جمعه
امام جمعه خرمشهر با اشاره به اینکه نمازجماعت، دل‌ها را یکی، اندیشه‌ها را زلال، امید را افزون، عشق و دوستی را معنادار، مسیرها را خدایی و زندگی را پاک از تشتت و زشتی می‌سازد اظهار داشت: نمازجماعت “محور و وحدت” و “معیارمحبت” است.
حجت‌الاسلام سیدنبی موسوی افزود: نمازجماعت، استبداد و تکروی را از بین می‌برد.
وی با بیان اینکه نمازجماعت میزان مقبولیت و محبوبیت و درجه آن را در بین مدیران و کارکنان افزایش می‌دهد تصریح کرد: این امر در ایجاد یک فضای “اعتماد ساز” نقش کلیدی و مهمی را ایفا می‌کند.
امام جمعه خرمشهر یادآور شد: نماز جماعت، صمیمیت و صفای میان کارکنان و مدیران را افزایش می‌دهد و آنها را یکدل و منسجم می‌کند و همین فضای دوستانه و صمیمانه در رشد و شکوفایی استعدادها و پیشبرد کارها بسیار حائز اهمیت است.
وی همچنین اضافه کرد: فضایی که نماز جمعه در شهرستان خرمشهر در آن برگزار می‌شود به‌دلیل عدم داشتن مصلا فضای مناسبی نیست.
موسوی با عذرخواهی از مردم به‌دلیل شرایط نامطلبوب محل برگزاری نماز جمعه به‌دلیل گرما گفت: با توجه به اینکه این فضا و سیستم‌های خنک کننده جوابگوی این جمعیت نیست نمازگزاران در وضعیت نامطلوبی قرار دارند.
وی با اشاره به توقف ساخت مصلای خرمشهر و تعیین محلی دیگر برای ساخت مصلا اضافه کرد: وسعت زمین مصلا با توجه به چشم‌انداز و نگاه ۱۰۰ ساله که در کنار آن مجموعه فرهنگی در نظر گرفته شده، وسعت کمی داشت و این امر سبب شد که جا به جایی زمین و جایگزینی آن کمی زمان ببرد.
امام جمعه خرمشهر با بیان اینکه امسال با توجه به تخصیص اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال به مصلاهای استان گفت: چند روز اخیر نقشه‌های این مصلا رسید و کارشناسان ضمن مطالعه زمین مورد نظر با توجه به باتلاقی بودن نیاز به اعتبارات شمع‌کوبی و زیرسازی است.
وی افزود: متأسفانه اعتباری برای احداث مصلای خرمشهر تاکنون تخصیص داده نشده است.
موسوی از نمازگزاران خرمشهری خواست تا صندوقی به‌منظور جمع‌آوری کمک‌ها برای احداث مصلی افتتاح کنند.
وی خاطرنشان کرد: یک کولر هم خریداری شده و به زودی در سمت خواهران نصب و راه‌اندازی خواهد شد.
وی با اشاره به پروژه احداث مصلای نماز جمعه در خرمشهر گفت: پس از تلاش فراوان به تازگی نقشه احداث مصلا از تهران رسید و گروه‌های کارشناسان نیز از اهواز برای بررسی زمین و نظارت بر کار پروژه به خرمشهر سفر کردند.
وی در پایان اظهار داشت: امیدواریم با دقت نظر مسئولان به‌زودی مشکل اتمام ساخت مصلی نیز به پایان برسد.

* مسجد جامع پاسخ‌گوی جمعیت نمازگزاران نیست
مدیر یادمان‌های دفاع مقدس جنوب خوزستان نیز در این‌باره اظهار داشت: الله اکبر با نور دلربای خود به ما می‌گوید که خدا بزرگتر است از اینکه با قلم و بیان ناچیزمان وصف شود، بزرگ‌تر از فکر و خیال ما، بزرگ‌تر از هوس‌ها و وسوسه‌های شیطانی و جلوه‌های دنیا، این است آن راز نهفته در ذکر نورانی «الله اکبر».
عبدالمجید عقیلی افزود: نماز و نیایش، نشانه خضوع جان در برابر جانان است.
وی با بیان اینکه در معبد بزرگ هستی، کسی که به عبادت هستی‌آفرین نپردازد از سنگ هم بی‌احساس‌تر است تصریح کرد: نمازجماعت، برنامه بندگی و میدان دلدادگی دل‌های حق‌جو است.
مدیر یادمان‌های دفاع مقدس جنوب خوزستان با اشاره به اهمیت برگزاری نماز جماعت تصریح کرد: نماز جماعت به مشابه اقیانوسی از انسان‌های خداجوست که همچون قطره‌هایی پاک به هم می پیوندند.
به گفته وی جمعه و جماعت «اهرم قدرت و عزت» مسلمانان است.
عقیلی با اظهار ناخوشایندی از روند کند ساخت مصلای خرمشهر اظهار داشت: این مصلا در سال ۸۶ کار ساخت خود را آغاز و تاکنون روند تکمیلی آن پایان نیافته است.
وی یادآور شد: نارضایتی و گلایه‌مندی مردم را بارها و بارها شنیده و آنها را انعکاس داده‌ایم اما متأسفانه ساخت مصلا محقق نشده است.
به گفته مدیر یادمان‌های دفاع مقدس جنوب خوزستان با اینکه بارها بودجه و اعتبار به‌منظور ساخت این مکان اختصاص یافته اما روند کند مصلا همچنان تداوم دارد.
وی با بیان اینکه مسجد جامع از قدیمی‌ترین مساجد مرکز شهر خرمشهر، پس از پایان جنگ تحمیلی بازسازی شد و هم اینک با توجه به اینکه این مسجد در زمان مقاومت مرکز فرماندهی، تدارکات و گردهمایی مدافعان شهر بود لقب نماد مقاومت به خود گرفته  تصریح کرد: واقعاً مشاهده می‌شود که محوطه مسجد جامع خرمشهر پاسخ‌گوی جمعیت نمازگزاران نیست و مردم در بسیاری از مواقع با ازدحام روبرو شده و حسابی سردرگم و کلافه می‌شوند.
عقیلی خطاب به مسئولان شهری اظهار داشت: امیدواریم که مسئولان خرمشهر هر چه سریع‌تر ساخت این مکان روحانی را به پایان رسانده و با این کار رضایتمندی شهروندان را بیش از پیش جلب کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: خرمشهر شهر خون و خاک شهری که سال‌ها درگیر جنگ با دشمن اجنبی و بعثی بود نباید از حداقل امکانات و داشتن مصلا محروم باشد.
به هر حال امیدواریم هر چه سریعتر با همت و تلاش مسئولان شهری مصلای خرمشهر به عنوان یک مرکز اتحاد سیاسی اجتماعی ساخته و در اختیار مسئولان و شهروندان قرار بگیرد.
اما همان‌طور که انتظار می‌رفت امسال نیز نشد نماز عید فطر و عیدهای در پیشرو را در مصلای شهرمان برگزار کنیم و باید چشم امیدمان به سال آینده باشد.

گزارش از مریم خبازی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *