توافق سوریه با اتحادیه‌ی عرب بر سر خروج از بحران

خورنا: تلویزیون دولتی سوریه از توافق میان دولت این کشور و اتحادیه‌ی عرب درباره پیشنهاد برون‌رفت از بحران سوریه خبر داد. جزئیات این توافق ظاهراً روز چهارشنبه در قاهره اعلام می‌شود.

نشست وزیران خارجه‌ی کشورهای عضو اتحادیه‌ی عرب با نمایندگان سوریه که تا ساعات پایانی روز دوشنبه (۳۱ اکتبر/ ۹ آبان) در قطر ادامه داشت، از قرار معلوم به نتیجه رسیده است.

تلویزیون دولتی سوریه گزارش داده که دولت این کشور با اتحادیه‌ی عرب در مورد پایان‌دادن به خشونت‌ها به توافق رسیده است. بنا بر گزارش تلویزیون سوریه، جزئیات این توافق در قالب بیانیه‌ی روز چهارشنبه‌ی اتحادیه‌ی عرب در قاهره منتشر خواهد شد.

وزیران خارجه‌ی کشورهای عضو اتحادیه‌ی عرب روز چهارشنبه (۲ نوامبر/ ۱۱ آبان) برای یک نشست اضطراری در قاهره گرد هم می‌آیند.

محافل دیپلماتیک عربی می‌گویند که اتحادیه‌ی عرب از دولت سوریه خواسته بود تمامی تظاهرات‌کنندگان حبس‌شده از زمان آغاز اعتراض‌ها (فوریه ۲۰۱۱) و منتقدان دولت را آزاد کند، نیروهای نظامی و امنیتی را از خیابان‌ها خارج کند، شرایط حضور نمایندگان اتحادیه‌ی عرب به سوریه برای نظارت بر اوضاع را فراهم کند و با مخالفان بر سر میز مذاکره بنشیند.

شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه‌ی عرب را بر عهده دارد، نیز از بشار اسد خواسته است، برای توقف خون‌ریزی‌ها اصلاحات گسترده‌ای را آغاز کند. او روز دوشنبه بار دیگر اخطار کرده بود که دمشق با ادامه‌ی خشونت‌ها ممکن است خود را در معرض دخالت جامعه‌ی بین‌المللی قرار دهد.

خبرگزاری‌ها پیش‌تر و به نقل از یک دیپلمات عرب در بیروت گزارش داده بودند که طرف سوری خواستار تغییرات متعددی در بسته‌ی پیشنهادی اتحادیه‌ی عرب شده و آن‌را رد کرده بود.

دمشق از جمله خواستار مذاکره با مخالفان در خاک سوریه و نه در قاهره شده است. دولت اسد هم‌چنین خواسته تا “جنگ رسانه‌ای علیه دمشق” و قاچاق سلاح از کشورهای همسایه به سوریه متوقف شود.

به ادعای مخالفان، دمشق تلاش می‌کند مذاکرات را کش دهد، به این امید که بتواند اعتراض‌ها را با خشونت به خاموشی بکشاند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ سفید همچنان معتقد است که بشار اسد در این شرایط باید از مقام خود کناره‌گیری کند.

مخالفان سوری هفته‌ی گذشته خواستار شکل‌گیری منطقه‌ی “پرواز ممنوع” بر فراز این کشور شده‌اند. آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو، روز دوشنبه (۳۱ اکتبر/۹ آبان) در طرابلس اعلام کرده بود که پیمان آتلانتیک شمالی برنامه‌ای برای اجرای منطقه‌ی پرواز ممنوع بر فراز سوریه یا حمله به این کشور در نظر ندارد.

سرگی لاوروف، وزیر خارجه‌ی روسیه، نیز سه‌شنبه از مخالفت کشورش با دخالت نظامی در سوریه، شبیه آن‌چه در لیبی به وقوع پیوست، خبر داد.

روسیه و چین پیش از این قطعنامه‌ی شورای امنیت سازمان ملل برای تحریم هدفمند سوریه را نیز وتو کردند.

لاوروف هم‌چنین از مخالفان سوری خواست «دعوت به گفت‌وگو را رد نکنند» و گفت که مخالفان «نباید با عوامل مخرب، افراطی، تندرو و گروه‌های مسلحی همکاری کنند که از خارج حمایت می‌شوند».

شیخ عبدالله بن زیاد آل نهیان، وزیر خارجه‌ی امارات متحده‌ی عربی، نیز لزوم هرگونه دخالت بین‌المللی در سوریه را رد می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اتحادیه‌ی عرب در صورت شکست گفت‌وگوهای خود با سوریه موضوع این کشور را به شورای امنیت سازمان ملل می‌کشد یا نه؟، گفت: «ما فکر نمی‌کنیم که هیچ‌کدام از طرف‌ها علاقه‌ای به تبدیل موضوع سوریه به موضوعی بین‌المللی را داشته باشند؛ دست‌کم ما اعراب چنین قصدی نداریم».