دفاع لاریجانی از وزیر اقتصاد: به وزیر رای اعتماد مشروط بدهید

خورنا: ریس​مجلس با بیان اینکه معمولا در موارد استیضاح و یا رای اعتماد به وزیری، وارد بحث نمی​شود، یادآورشد که تنها برای دفاع از جایگاه سپاه پاسداران در حمایت از وزیر نفت نطق کنم.

علی لاریجانی که به نمایندگان حق می​داد از موافقت وی با ابقای وزیر اقتصاد در این فضای مواج تعجب کنند، گفت: من به عنوان یک نماینده در حمایت از آقای حسینی حرف می‌زنم. مهم است که همه قوا با وحدت با یکدیگر ریشه این فساد را بخشکانند. این تصمیم سران سه قوه است و از هر برخوردی هم حمایت می‌کنیم.

گزیده سخنان وی از این قرار است:

· قوه مقننه گزارش کمیسیون اصل نود را ارائه داد. قوه قضاییه هم دادستان کل کشور را مامور کرد و در حال بررسی است. قوه مجریه هم کمیته‌ای را تشکیل داد. پس از سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در لزوم قطع دست مفسدین اقصادی هم هیچ شکی نیست. انشالله سازوکارهای جدیدی هم برای این برخورد اندیشیده می​شود.

· درست است که حق مجلس است پس از گزارش کمیسیون اصل نود، وزیر اقتصاد را استیضاح کند اما در برخوردها باید مبنای ما بر اساس حقیقت باشد. من هم با برخی استیضاح‌کنندگان موافقم. تردیدی نیست که در این وزارت خانه تخلفاتی شده است اما برخی از دوستان تند رفتند.

· در ابتدای این مساله آقایان حسینی و بهمنی با من دیداری داشتند و من گفتم که «النجات فی صدق». حقیقت را بگویید تا خدا نجات‌تان بدهد.

· دیروز هم به وزیر اقتصاد گفتم که بهتر است قبل از استیضاح شما کنار بروید چون احترام به افکار عمومی است. ایشان علتی داشتند که نگفتند. اما در جلسه سران قوا مطرح شد که اگرچه نباید بگوییم اما وقتی از خدا پنهان نیست از شما هم پنهان نباشد. من به آقای احمدی‌نژاد گفتم که قصور وزارت اقتصاد در این مساله برای استیضاح‌کنندگان محرز است و برای احترام به افکار عمومی باید بروند و پیشنهاد کردم که او را عوض کنید و حتی به شوخی گفتم که سنت شما این است که هفت هفت تا وزرا را عوض کنید، این هم رویش.

· اما موضع رئیس‌جمهور این بود که نباید به ناحق به افراد ظلم شود. بگذارید مساله روشن شود و با هر وفرد خاطی برخورد شود. وزیر اقتصاد در مجموع وزیر توانمندی است. ما هم در گزارش کمیسیون اصل نود به این نرسیدیم که او واقعاً مقصر است.

· حسینی امروز با صراحت چهار بار اعلام کرد که عذرخواهی می​کند. ما نباید به این پدیده و فرهنگ صحیح عذرخواهی یک مسئول بی‌توجه باشیم. باید به مسئولان تفهیم کنیم که اگر قصوری داشتند، عذرخواهی کنند. ملت و نمایندگانشان نیز متواضعانه بپذیرند تا این فرهنگ اصیل اسلامی جا بیفتد.

· این استیضاح زمینه ای را برای کشمکش دو قوه ایجاد می​کند که در پیگیری پرونده مانع ایجاد می​کند. پس از پذیرش قصور از سوی وزیر، ما دیگر مشکلی ایجاد نکنیم. امروز وظیفه ملی ما رونق اقتصادی در سال جهاد اقتصادی است.

· ما در شرایطی نیستیم که بلاوجه هزینه سیاسی کشور را بالا ببریم. شما یک کارت زرد به وزیر نشان دادید و کارت قرمزتان را هم نشان دادید. فکر می‌کنم باتوجه به کارآمدی وزیر در کارش به او رای اعتماد مشروط بدهیم.

· من قبل از وزارت حسینی او را نمی​شناختم. او یکبار به دعوت احمدی‌نژاد به جلسه سران سه قوه آمدو درباره طرح تحول گزارش داد. بعد کار وی را در دوره وزارت دیدم که به نظرم عقلانیت لازم را داشت.

· از نمایندگان می​خواهم رای اعتماد مشروط به وزیر بدهند تا دیگر سهل‌انگاری در انتصاب افراد رخ ندهد. در مواردی که به شما هشدار نظارتی می‌دهند، شما پیگیری جدی کنید. در ارائه تسهیلات کلان، دقت بیشتری کنید و به توصیه​ها حمل به صحت نکنید. هیچ تاخیری و سهل‌انگاری در همکاری با قوه قضاییه نکنید و یک بازوی دادستان شوید و به خاطر حمایت از همکاران‌تان تساهل نکنید.

· شرط ششم این است که بانک‌ها دچار رکود نشوند و افراد ضعیف از تسهیلات بانکی بهره‌مند شوند. اینها نصایح خیرخواهانه ما برای شما است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *