لزوم تمرکز زدایی در کلانشهر اهواز/ نوید قائدی

خورنا_ نوید قائدی: توجه اساسی به مقوله کاربری اراضی یکی از اصول مهم مهندسی شهرسازی، طراحی شهری و معماری محیط منظر است.

البته طی دهه اخیر بدلیل افزایش معضلات شهری رعایت اصول مهندسی ترافیک نیز بعنوان یکی از ارکان مهم در طراحیها در نظر گرفته می شود. در شهری مانند اهواز که گستردگی عرضی زیادی دارد و از لحاظ حاشینه نشینی در رده های بالای کشور قرار گرفته باید تعریف و رعایت صحیح کاربری اراضی توجه ویژه ای بعمل آید.

سطح شهر اهواز و حواشی آن حدود ۲۳۰ کیلومتر مربع با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و چهارصد هزار نفر است که متاسفانه عمده فعالیت های تجاری و اقتصادی و حتی خدمات پزشکی در محدوده خاص و اندکی از مرکز شهر انجام می شود.

این منطقه در محدوده خیابانهای طالقانی،سلمان فارسی،آزادگان و شریعتی واقع شده که تقرباً سطحی معادل ۱ درصد از اراضی شهر را شامل می گردد.این موضوع بدین معنی است که شهروندان محلات مختلف شهر جهت اهداف گوناگون مانند خریدها، درمان و غیره باید وارد این منطقه محدود گردند که نتیجه آن ترافیک سنگین در معابر منتهی به این حریم است.

این حریم مبداء و مقصد بسیاری از مدهای حمل و نقل شهر است و خطوط اتوبوسرانی و تاکسرانی نیز اکثرا به این حریم منتهی می گردند.بطور مثال مردم مناطقی مانند کوت عبدا… برای کوچکترین اهداف درمانی خود باید به مرکز شهر مراجعه نمایند و بیمارستان سینا فقط جوابگوی بخش اندکی از نیازهای درمانی شهروندان است و منطقه از وجود دیگر اطباء ، متخصصین ، آزمایشگاه و رادیولوژی ها بی بهره است ، در این خصوص یکی از وظایف مهم دانشگاه علوم پزشکی، نظام پزشکی و مسئولین اداره شهر باید توزیع مناسب خدمات در سطح شهر باشد.

همچنین در مناطقی مانند کوی رسالت ، کوی نبوت،سپیدار،کوی رمضان، شهرک آقاجاری،کوی نفت،فازهای یک و دو پاداد و… بدلیل نبود بازارهای محلی مناسب و جامع مردم منطقه برای انواع خریدها و دیگر اقلام باید به مرکز شهر مراجعه نمایند.

همچنین تجعع بعضی از صنوف مانند فروشگاههای مبل و صنایع چوب،فروشندگان لوازم و قطعات صنعتی، مطب پزشکان و آزمایشگاه ها، مراکز رادیولوژی و غیره تمامی استفاده کنندگان از این خدمات را به ناچار در این حریم می کشاند. البته بدلیل پیچیدگی موضوع نیاز به مطالعات دقیق مبداء و مقصد سفرها و آنالیزهای کارشناسی می باشد ( این کار در شهر اهواز تقریبا ۱۰ سال پیش انجام شده و نیاز به بازنگری دارد) تا بتوان بر اساس اطلاعات بدست آمده موضوع را آنالیز و برنامه ریزی نمود و جهت این مشکلات نسخه های کارشناسی پیچید.

پیگیری این موضوع بسیار مهم و ضروری است و باید بعنوان یکی از برنامه های جدی فرمانداری، شهرداری و شورای ترافیک اهواز در سال جاری باشد مگر نه رفع مشکلات هسته مرکزی شهر و ترافیک های معابر منتی به آنها در محلاتی مانند امانیه،عامری،چهار راه زند ،بلوارهای ساحلی منتهی به مرکز، خیابان امام(ره) شرقی و چهار راه زند غیر ممکن خواهد بود.

نتیجه این ترافیک هدر رفتن اوقات شهروندان و عواقب روحی و روانی است که در شهر گرم اهواز برای شهروندان بدنبال خواهد داشت .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *