کدخدایی: نظام انتخاباتی ما نواقص فراوانی دارد، باید بازنگری شود

خورنا: سخنگوی شورای نگهبان با اعلام اینکه نظام انتخاباتی ما نواقص فراوانی دارد و باید حتما مورد بازنگری و تجدیدنظر قرار گیرد، گفت: بررسی طرح‌ها و لوایحی که به شفافیت و تقویت سازو کار انتخابات منجر شود، ضرورت دارد.

غلامرضا کدخدایی در رابطه با ۷ ایراد شورای نگهبان به طرح نظارت بر نمایندگان به مهمترین ایراد وارده بر این طرح اشاره کرد گفت: شکل گیری هیات پیش بینی شده در طرح نظارت نیازمند اصلاح در آئین‌نامه داخلی مجلس است و بر اساس نظر شورا از آنجایی که این مصوبه ماهیت آئین نامه‌ای دارد باید رای دو سوم نمایندگان را داشته باشد.

سخنگوی شورای نگهبان دررابطه با نقش مجلس در تصویب این طرح و رفع دغدغه رهبری، اظهار کرد: در چارچوب حقوقی لازم بود چنین طرحی از سوی مجلس مورد تصویب قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه این طرح باید زودترازاین‌ها تصویب می‌شد تا بتواند دغدغه‌های بیرونی را پاسخ‌گو باشد، یادآور شد: شاید اگر طرح نظارت زودتر ازاین تصویب می‌شد، استقبال بهتری از آن صورت می‌گرفت و نتیجه بهتری هم داشت.

کدخدایی با اعلام اینکه در حال حاضر هم برای اثر گذاری این طرح دیر نشده است، گفت: امیدوارم هرچه زوتر اصلاحات مورد نظر شورای نگهبان در طرح نظارت در مجلس رسیدگی شود، تا شورا هم بتواند زودتر نتیجه را اعلام کند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان دررابطه با طرح فوریتی مجلس برای نظارت نامزدها برمرحله شمارش آرا، با بیان اینکه از جزئیات و محتوای این طرح اطلاعی ندارم، گفت: معمولاً نامزدها به شورا مراجعه می‌کنند و ما این آرا را در اختیاراشان قرار می‌دهیم، بنابراین اگر این طرح برهمین موضع دلالت کند تصویب آن در مجلس معنی ندارد، مگر اینکه این طرح فراتر از کار شورای نگهبان باشد.

نظام انتخاباتی ما نواقص فراوانی دارد

وی دررابطه با ضرورت بررسی طرح‌ها و لوایحی که به شفافیت و تقویت سازو کار انتخابات منجرمی شود، گفت: معتقد هستیم نظام انتخاباتی ما نواقص فراوانی دارد و باید حتماً مورد بازنگری و تجدیدنظر قرار گیرد.

دولت و مجلس برای اصلاح ساختار انتخاباتی گامی برنداشته‌اند
کدخدایی با اعلام اینکه این کار برعهده دولت و مجلس است، ادامه داد: ما از مجلس و دولت که گام‌های اساسی را در راستای اصلاح سازو کارهای انتخابات برنداشتند گله مند هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان با اعلام اینکه نیازمند بازنگری درروش‌ها، قانون انتخابات و چگونگی بررسی صلاحیت‌ها هستیم، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم با توجه به اقتضای زمان، روش‌های مطلوب انتخاباتی را داشته باشیم.

عضو حقوق دان شورای نگهبان در رابطه با فرمایشات رهبری درمورد تغییر نظام ریاستی نیز گفت: ما هم تابع نظر مقام معظم رهبری هستیم، فرمایشات ایشان بسیار دقیق و متقن بود.

برای تغییر در قانون اساسی زمان بسیار خوبی است

وی در رابطه با امکان تغییر نظام ریاستی به پارلمانی تصریح کرد: زمان بسیار خوبی برای این تغییر بود آن هم در شرایطی که چنین دغدغه‌ ای درجامعه حس می‌شد.

کدخدایی فرمایشات رهبری را فتح البابی برای این کار دانست و گفت: امیدواریم کارشناسان و سیاست‌مداران با ابرازنظرات دقیق و کارشناسانه کمک کنند تا در موقع لزوم بازنگری در قانون اساسی، نظرات پخته‌تری داشته باشیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *