عمران شهری، روستایی و همسان سازی نیاز اصلی شهرستان کارون

خورنا: فرماندار کارون گفت: به لحاظ ظرفیت های بالای این شهرستان نیازمند اقداماتی در حوزه عمران شهری، روستایی و همسان سازی هستیم.

غلام علیدادی در گفتگو با خبرنگار مهر، عنوان کرد: نیازهای عمرانی شهرستان کارون در حوزه های مختلف خواسته های دور از انتظار نیست و خوشبختانه دولت تدبیر و امید در حال انجام اقداماتی در این راستا است.

وی مشکلات عمرانی شهرستان کارون را اینگونه برشمرد: اولین مشکلی که باید به آن اذعان شود بحث ساماندهی آب و فاضلاب و اجرای شبکه فاضلاب این شهرستان است که بعد از گذشت حدود ۳۰ سال تاکنون فقط هشت کیلومتر آن اجرایی شده و این در حالی است که شهرستان کارون به شبکه ای بالغ بر ۹۸ کیلومتر از آب و فاضلاب نیاز دارد.

فرماندار کارون افزود: اگر بخواهیم بر روی شبکه فاضلاب ساماندهی داشته باشیم رقمی بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه در برخواهد داشت که با توجه به این رقم اگر تمام بودجه را صرف فقط شبکه فاضلاب کنیم حدود پنج الی شش سال این کار به طول خواهد انجامید که رسیدگی به این امر و رسیدن به اتفاقات مثبت و اثربخش مستلزم نگاه ویژه اعتباری است که توجه استانداری را می طلبد.

علیدادی عنوان کرد: برای ساماندهی بخشی از شبکه فاضلاب منطقه درویشیه در حدود سه میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و عملیات ترمیم نابسامانی های قطع و نوسات آبی نیز آغاز شده است.

وی تصریح کرد: در بحث عمران شهری همچنین با شهردار شهرستان کارون تعاملاتی در خصوص زیبا سازی صورت گرفته و قریب به ۲۷ طرح زیباسازی شهری از قبیل مبلمان شهری، فضاهای سبز، آسفالت خیابان ها، معابر، کوچه ها ارایه شده که تحت بررسی و اقدام هستند و انتظار می رود در سال ۹۳ این اقدامات به انجام رسیده و چهره شهر را متحول سازد.

فرماندار کارون گفت: همچنین پارک هایی برای زیبا سازی بخش ساحلی در نظر گرفته شده که نیازمند معادل ۴۰ میلیارد تومان اعتبار است که برای راه اندازی و ساماندهی ساحل که کار بسیار بزرگی است در حال انعقاد قرارداد با بخش خصوصی هستیم که امیدواریم این کار هر چه زودتر صورت پذیرد.

علیدادی خاطرنشان کرد: حدود ۶۲ روستا که از لحاظ برق رسانی در مضیغه بوده و ارتباطی با شبکه برق رسانی نداشتند، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و برنامه هایی برای برق رسانی به این روستاها در نظر گرفته شده که با توسعه برق رسانی بالاخص در مناطق روستایی که بحث نخیلات را داریم روشنایی بیشتر شده و این خود امنیت را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: از لحاظ بهداشتی، به دلیل وجود گاومیش هایی که در حاشیه رودخانه کارون داریم متاسفانه زندگی حیوانی ترکیبی از زندگی انسانی شده و آن را تهدیدی برای این شهرستان می بینیم که در این راستا جلساتی با چنگلوائی رئیس سازمان جهاد کشاورزی داشته ایم و تمهیداتی برای برق مجتمع گاومیش داری صورت گرفته و انتظار می رود با تفاهم مناسبی که با مردم پیش بیاید زمینه رسیدگی به این امر نیز به خوبی فراهم شود.

فرماندار کارون در خصوص این امر توضیح داد: در ۳۰ کیلومتری این شهرستان در حدود ۳۰۰ هکتار برای مجتمع گاومیش داری در نظر گرفته شده که قول هایی در این خصوص داده شده است و اگر بحث برق و آب شرب مردم شهرستان کارون حل شود برای جا به جایی این مجتمع گاومیش داری نیز همکاری لازم را خواهند کرد.

علیدادی اظهار کرد: در زمینه کشاورزی نیز چیزی بالغ بر ۱۲۰ هزار هکتار زمین داریم که اگر تحت شبکه آب رسانی قرار گیرد و کار بنیادی انجام شود در این زمینه تحول بسزایی را شاهد خواهیم بود و نخیلات این منطقه که معادل دو هزار و ۵۰۰ هکتار است نیز بهترین نوع خرما از نوع برحی را دارا هستیم.

وی عنوان کرد: برای ادارات مورد نیاز شهرستان سایتی بالغ بر پنج تا شش هکتار در نظر گرفته شده که با تصویب هیئت دولت این سایت راه اندازی شده و تمام ادارات که در حدود ۴۰ اداره هستند در یک سایت جمع آوری خواهند شد و کار خود را آغاز خواهند کرد. البته تلاش ما در این است که این فضا طوری طراحی شود که هم سهل الوصول باشد و هم احوال مراجعین ادارات مختلف رعایت شود و تکریم ارباب رجوع به تمامیت اجرا گردد.

فرماندار کارون با بیان اینکه با ارایه دو برنامه یک و پنج ساله کار خود را شروع کردم، افزود: برنامه هایی که برای یک سال در نظر گرفته شده شامل برنامه هایی با اولویت بیشتر است که همه اینها با برنامه ریزی دقیق و تلاش مسئولین شهرستان ان شاالله به مقصد نهایی خواهد رسید.

علیدادی تصریح کرد: این شهرستان علی رغم کمبود عمران و آبادی از لحاظ فرهنگی و دینی پیشرفت چشم گیری داشته و دارد و به بهانه های مختلف برنامه ها و مراسمات فرهنگی و دینی بسیاری در این شهرستان برگزار می گردد.

وی با اشاره به اینکه این شهرستان از ظرفیت های بسیار بالایی بهره مند است، گفت: شهرستان کارون سرمایه گذارانی را می طلبد که در بخش صنعتی سرمایه گذاری کرده که این امر اشتغال زایی را به دنبال خواهد داشت برای مثال حدود ۱۲ هزار رأس گاومیش در این شهرستان وجود دارد که اگر جابه جایی صورت گیرد و گاومیش داری صنعتی رخ دهد هم از لحاظ بهداشتی به نقطه خوبی می رسیم و هم بحث اشتغال زایی صورت می گیرد.

فرماندار کارون در راستای عمران و همسان سازی این شهرستان خواستار همکاری تمامی مدیران و مدیران عامل بانک ها شد و درخواست کرد تمامی مدیران فعالیت خود را در این شهرستان شروع کنند و از این ظرفیت های موجود آن به خوبی برای خود و برای مردمان آن استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان کارون در ۱۲ بهمن ۱۳۹۱ به طور کل از شهرستان اهواز جدا و مستقل شد. این شهرستان جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر دارد که بیش از ۱۲۵ هزار نفر جمعیت شهری و مابقی جمعیت روستایی را شامل می شود.

این شهرستان به لحاظ جغرافیایی از شمال به اهواز، از جنوب به شادگان، از غرب به رودخانه کارون و شرق نیز به ریلی که راه آهن ترسیم شده است منتهی می شود. در بحث تقسیمات کشوری هنوز جایگاه اصلی را ابلاغ نکرده اگرچه مقدماتی از طرف هیئت دولت ابلاغ شده است. شهرستان کارون با داشتن مردمی غیرتمند، مهمان نواز و ولایت مدار حدود  ۴۵۱ شهید را به این مرز و بوم تقدیم کرده که لذا به لحاظ موضوعیت توجه ویژه ای می طلبد.