گفتگوی تفصیلی حبیب آقاجری با خورنا (بخش اول)

آقاجری: اجازه نخواهیم داد با اسم «مصرف شرب»، آب کارون را ببرند/ هر روز وضعیت آب بدتر میشود

خورنا: حبیب آقاجری گفت: مصرف شرب حجم مشخصی دارد و اجازه نخواهیم داد با اسم آب شرب برای مصارف صعنت و کشاورزی آب انتقال داده شود.

حبیب آقاجری نماینده مردم ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام خمینی در بخش اول گفتگوی تفصیلی با خورنا ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و روز مجلس، در خصوص مشکلات شهرستان ماهشهر و کل حوزه انتخابی خود بیان داشت: اصلی ترین مشکل شهرستان ماهشهر و در وسعت بزرگتر استان خوزستان، مشکل آب شرب و آب کشاورزی میباشد که با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته از سوی مسئولان برای رفع مشکل آب استان اما هر روز وضعیت آب بد و بدتر می‌شود.

نماینده مردم امیدیه ،ماهشهر و هندیجان در مجلس شورای اسلامی خواستار اجرایی شدن طرح آبرسانی غدیر و کوثر در استان خوزستان شد و گفت: با توجه به اعتبار ۱۴۴ میلیارد ریالی که در بودجه سال ۹۳ برای اجرای پروژه های آبرسانی در استان خوزستان در نظر گرفته شده به نظر نمی رسد بتوان با این اعتبار پروژه های آبرسانی در استان خوزستان را به خوبی پیش برد.

نماینده مردم هندیجان،‌ امیدیه و بندر ماهشهر نیز با بیان این‌که مشکل خوزستان فقط منحصر به کارون نیست و اکنون تمام رودخانه‌های این استان از جمله جراحی و زهره نیز با کم‌آبی شدید روبه‌روست‌، گفت: عواملی از جمله احداث سد روی این رودخانه‌ها در بالادست و انتقال آب آنها به دیگر مناطق کشور و همچنین خشکسالی سال‌های اخیر باعث کم‌آبی شدید این منابع آبی استان و ایجاد مشکل برای کشاورزی و آب شرب استان شده است.

حبیب آقاجری به حوزه انتخابیه خود یعنی شهرستان‌های هندیجان، ماهشهر و امیدیه اشاره می‌کند و می‌افزاید: اکنون آب شرب این مناطق و تمام بخش‌ها و روستاهای اطراف آنها به لحاظ کمی و کیفی مشکل دارد،‌ به طوری که آب شبکه برای هیچ کس و به هیچ عنوان قابل استفاده نیست.

وی با اشاره به مشکل کمی و کیفی آب این مناطق تصریح می‌کند: به دلیل فشار بسیار کم آب در لوله‌های شبکه آبرسانی و فرسودگی لوله‌ها و برای دریافت همین آب کم، در تمام خانه‌ها پمپاژ نصب شده است.

این در حالی است که همین آب اندک هم بسیار بی‌کیفیت است، به طوری که مردم برای تصفیه آن یا باید از تصفیه‌خانه‌های خانگی که ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد استفاده کنند یا آب شرب خود را از تصفیه‌خانه‌های محلی تهیه کنند یا در صورت برخورداری مالی آب معدنی بخرند.

وی در خصوص انتقال آب کارون اظهار داشت: میخواهند آب کارون را با اسم مصرف شرب انتقال دهند اما مصرف شرب حجم مشخصی دارد و اجازه ننخواهیم داد با اسم آب شرب برای مصارف صعنت و کشاورزی آب انتقال داده شود.

این عضو مجمع نمایندگان خوزستان در خصوص جلسه رئیس مجلس با نمایندگان اصفهان، بدون حضور نمایندگان خوزستان و چهارمحال و بختیاری در خصوص انتقال آب کارون اظهار داشت: هر تصمیمی که در خصوص انتقال آب کارون بدون حضور نمایندگان استان خوزستان گرفته شود را قبول نداریم و زیر بار آن نخواهیم رفت.

آقاجری در همین خصوص ادامه داد: توجیه اقتصادی و اخلاقی ندارد آب را از استانی که برای مصارف کشاورزی و صنعت خود محتاج است به دیگر استانها انتقال دهند. این ظلم به مردم خوزستان است و با این کار علاوه بر اینکه بخش اعظمی از صنعت و کشاورزی خوزستان نابود میشود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: مسیر طبیعی رودخانه کارون در خوزستان است و نباید آب را از مسیر طبیعی خود خارج کرد. اولویت با مردم خوزستان است و تا زمانی که خوزستان به این آب احتیاج دارد اجازه نمیدهیم حتی یک قطره برای مصارف غیر از شرب انتقال داده شود زیرا وضعیت آب در خوزستان به خط قرمز و بسیار بحرانی رسیده است.

آقاجری در خصوص انتقال آب برای مصارف شرب به استان اصفهان تصریح کرد: مردم و مسئولان خوزستان برای انتقال آب جهت مصارف شرب هیچ مخالفتی ندارند و با روی باز حاضرند در تامین آب شرب استان اصفهان پیش قدم شوند.

نماینده مردم بندر ماهشهر، هندیجان و امیدیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مشکلات آب در دیگر استان‌ها از جمله اصفهان و یزد ادامه داد: باید با تلاش مسئولان و همراهی مردم اقدامات لازم را برای جلوگیری از بروز مشکل در زمینه تامین آب فراهم کرد.

وی اضافه کرد: در برابر مردم شرمنده‌ایم و امیدواریم هر چه سریع‌تر این معضل در شهرهای مختلف استان برطرف شود.

وی با اشاره به سفر هیات دولت به استان خوزستان افزود: در اولین سفر کاری دولت یازدهم به استان خوزستان، با حضور دکتر روحانی از سوی هیات دولت تصمیمات خوبی در خصوص پروژه انتقال آب و طرح احیای کشاورزی مقام معظم رهبری در استان خوزستان اتخاذ شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ضمن ابراز امیدواری از اینکه به زودی به این توانایی برسیم که از استعدادهای بالقوه خوزستان در بخش کشاورزی بهره برداری کنیم، بیان کرد: طرح توسعه کشاورزی مقام معظم رهبری که در اواسط دهه هفتاد و در سفر ایشان به استان خوزستان ارائه شد با مجوز مقام معظم رهبری برای برداشت بودجه این طرح از صندوق توسعه اقتصادی ایران و تاکید مجدد ایشان به خوبی در حال انجام است.

آقاجری بیان داشت: این طرح که بسیاری از اراضی بالقوه کشاورزی خوزستان از جمله هندیجان، ماهشهر، شهر چمران، رامشیر و… را در بر میگیرد بالغ بر ۲ میلیون هکتار زمین کشاوری را شامل میشود و با اجرای این طرح جهش عظیمی در تولیدات کشاورزی استان و کشور شاهد خواهیم بود.

و در خصوص زمان اجرایی شدن کامل طرح عظیم کشاورزی مقام معظم رهبری اظهار داشت: طبق روند فعلی و برنامه ریزی های انجام شده حداکثر ظرف مدت ۳ سال آینده این طرح به بهره برداری کامل خواهد رسید.

پایان بخش اول  – ادامه دارد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • شهروند احسنت
  • ماچوله حمایت از دکترآغاجری حمایت از پیشرفت است
  • اميد سلام اقاجری شخصی تندرواست وجزءامضاءکنندگان استیضاح وزیرعلوم است ومخالف دولت فعلی است ومخالف شهرستان شدن بندرامام خمینی است,مدرکم صحبتهای امام جمعه سربندرودیگرمسئولین درموردایشان است,پس چه حمایتی؟ماکه بش رای ندادیم کسانی که بش رای دادندپاسخ بدهندتشکر