کاهش ۱۰درصدی وقوع جرایم مواد مخدر در خوزستان

خورنا: جانشین فرماندهی انتظامی استان خوزستان از کاهش ۱۰ درصدی وقوع جرم در زمینه مواد مخدر استان نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد صالحی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: هفته ارتقای امنیت اجتماعی که با هدف پاکسازی مناطق آلوده و جرم خیز اجرا شد در حالی اجرا شد که در این یک هفته یک هزار و ۱۶۰ مورد دستگیری داشتیم و از این آمار تعداد ۱۹۷ نفر در زمینه مواد مخدر بود.

وی افزود: در این هفته بیش از ۳۰۰ کیلو انواع مواد مخدر کشف شد و ۸۴۳ مورد نیز انواع مورد سرقت داشتیم. همچنین در این هفته ۷۶۶ قرص روانگردان و ۹۷۳ مورد تجهیزات دریافت از ماهواره کشف شد و  در زمینه قاچاق کالا نیز در این هفته یک میلیون و ۸۸۵ هزار انواع سیگار خارجی و ۲۱ هزار و ۳۳۰ لیتر سوخت قاچاق داشتیم.

جانشین فرماندهی انتظامی استان خوزستان تصریح کرد: در یک ماهه اردیبهشت امسال، پلیس مبارزه با مواد مخدر یک هزار و ۲۰۳ معتاد دستگیر شد و ۷۴۸ کیلو انواع مواد مخدر کشف کرد. قرص های روانگردان به تعداد ۲۴ هزار و ۷۳ آمپول روانگردان هم کشف داشتیم ضمن اینکه سه باند را شناسایی و متلاشی کردیم و ۲۰ دستگاه انواع خودرو سواری که متعلق به قاچاقچیان بود و در کار قاچاق استفاده می شد توقیف کردیم.

صالحی بیان کرد: در اردیبهشت ماه سال جاری، افزایش ۸۳ درصد کشف جرائم و کاهش ۱۰ درصدی وقوع جرائم نسبت به سال قبل را در زمینه سرقت داشتیم. در این ماه، ۷۹ درصد سرقت های به عنف در استان را کشف کردیم. یک باند ۱۰ نفره سارقان کیف قاپ در اهواز هم شناسایی و دستگیر شده و به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

وی عنوان کرد: در حوزه پلیس راه در یک ماه گذشته، ۴۸۶ مورد تصادف در جاده های استان داشتیم که از این تعداد، ۳۷۴ مورد خسارتی، ۷۳ مورد جرحی و ۳۹ مورد فوتی داشتیم. در این تصادفات ۱۱۲ مجروح و ۴۵ نفر فوت شده داشتیم. در این زمینه نسبت به سال گذشته شاهد کاهش هفت درصدی در حوزه تصادفات بودیم. بیشترین عامل های تصادفات انحراف به چپ، سرعت غیر مجاز و تردد ماشین آلات سنگین کشاورزی بود.

جانشین فرماندهی انتظامی استان خوزستان تاکید کرد: فصل برداشت محصولات کشاورزی در خوزستان از سایر استانها زودتر است. یک سری پیامک به دارندگان ماشین های کشاورزی ارسال شد و آموزشها و تذکرات لازم نیز به آنان ارائه شده است. از دارندگان ماشین آلات سنگین مانند کمباین و تراکتور تقاضا می کنیم تا در تردد در مسیرهای اصلی خودداری کنند.

صالحی تصریح کرد: ۴۵۷ مورد توقیف خودروها را ماه اردیبهشت در استان داشتیم که دارای جرائم بالای ۱۰ میلیون ریال بودند و یا اینکه تحت تعقیب مراجع قضایی بوده اند. در یک سال گذشته خودروهای توقیف شده که جرائم بالای یک ملیون تومانی داشتند حدود سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان پول واریز کرده اند.

وی یادآور شد: در حوزه مواد مخدر به ویژه کشفیات، افزایش ۱۱۳ درصدی نسبت به سال گذشته داشتیم. البته این افزایش هم نشان از افزایش فعالیت ماست و هم نشان از افزایش ورودی مواد مخدر به استان و بیشتر مواد مخدرهای کشف شده از نوع تریاک بوده است.

جانشین فرماندهی انتظامی استان خوزستان ادامه داد: در زمینه تصادفات راهنمایی و رانندگی و فرهنگ ترافیک راهور، تعداد ۳۴۱ جلسه آموزش را برای مقاطع مختلف تحصیلی دانش آموزان به صورت چهره به چهره برگزار کردیم.

سرهنگ سعید شعبان رئیس پلیس فتای استان خوزستان نیز در این نشست گفت: در دو ماهه اول سال درصد کشف ما در خصوص شبکه های اینترنتی ۱۱۵ درصد بود و ۴۸ درصد افزایش کشف را نسبت به سال گذشته داشتیم. ۸۱ درصد جرائم در زمینه اقتصادی بانکداری الکترونیک (برداشت از حساب) بود.۱۴۰ کارگاه آموزشی و همایش برای آشنایی مردم با تهدیدات فضای مجازی و ۲۰ کارگاه آموزشی نیز برای دانشگاه ها و ادارات دولتی برگزار کردیم.

وی در پایان گفت: برای کل ادارات دولتی کارگاه های آموزشی را جدا از کلاس ها به صورت دوره های تخصصی برگزار می کنیم که در این کارگاه ها برای شرکت کنندگان گواهینامه صادر می شود.

مهران بابایی جانشین پلیس راهور استان نیز گفت: در کاهش تصادفات و برخوردها امسال راهنمایی و رانندگی اهواز رتبه اول کشور را کسب کرده است. در بحث سرعت در سال ۹۱ و ۹۲ تعداد ۷۵ هزار مورد برخورد داشتیم. در سال ۹۲ برخورد با سرعت ما ۳۲ هزار و ۹۷۵تخلف بوده است.

وی افزود: در بخش کاهش تصادفات ایام نوروز ۳۵ درصد کاهش داشتیم که با وجود اینکه استان ما مرکز عبور بسیاری از حمل بارها و ترانزیت چند استان است این رقم بسیار خوب است.

سرهنگ سید رحمان موسوی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان خوزستان نیز گفت: این دومین نشست رسانه ای است که با حضور جانشین فرماندهی انتظامی خوزستان و روسای پلیس های تخصصی: آگاهی، مبارزه با مواد مخدر، جانشین رئیس پلیس راهور، پلیس فتا، جانشین فرماندهی کلانشهر اهواز، جانشین ریاست حفاظت اطلاعات فرماندهی انتظامی خوزستان برگزار می شود.

موسوی تاکید کرد: پلیس تنها در عرصه فیزیکی با اشرار و مجرمین کوچک و بزرگ کار نمی کند بلکه در عرصه فرهنگی، اجتماعی و مشاوره ای هم برخوردها و رفتارهای نرم دارد. در این زمینه ۳۲ ایستگاه مشاوره و مددکاری را راه اندازی کردیم. اداره مشاوره و مددکاری از سال ۸۲ فعالیت خود را آغاز کرده و خدمات رایگان را به مردم ارائه می کند. هر کلانتری یک مددکار و مشاوره دارد. خوشبختانه ۵۰ درصد مراجعه به کلانتری ها توسط این مراکز مشاوره و مددکاری کاهش یافته است.