آلودگی محصولات کشاورزی به مواد شیمیایی از مرز هشدار نیز فراتر رفته است

خورنا: مصرف بی رویه انواع سموم و کودهای شیمیایی برای مبارزه با آفات و افزایش تولید محصولات کشاورزی ،نگرانی کارشناسان و دست اندر کاران بخش کشاورزی را موجب شده است.

به گزارش ایرنا در شرایطی که منطقه شمال خوزستان با تولید بیش از چهار میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی به عنوان قطب تولیدات کشاورزی این استان از جایگاه ویژه ای برخوردار است ، رشد بی رویه فروشگاههای عرضه انواع سموم و کودهای شیمیایی در این منطقه در حالیکه کشاورزان را برای افزایش تولید ، تشویق به مصرف انواع سموم می کنند نگران کننده شده است.

به گفته مدیر گروه خاکشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول بر اثر مصرف بی رویه مواد شیمیایی در کشت و تولید محصولات ، میزان آلودگی محصول پیاز و سیب زمینی از مرز هشدار نیز فراتر رفته است.

ˈشهرام گودرزیˈ افزود:میزان نیترات موجود در محصولات کشاورزی تولید استان خوزستان و دزفول به ویژه در محصولات برگی ، غده ای و صیفی جات بیش از حد مجاز است.

وی اظهار کرد : طبق آزمایش های انجام شده آلودگی محصولات کشاورزی این منطقه به مواد شیمیایی و نیتریت بالاست به طوریکه طی دو سال آزمایش بر روی محصولاتی چون گوجه ،خیار ، شمبلیله ، جعفری و کاهو نشان داد میزان نیترات موجود در شمبلیله ۱۰ برابر حد مجاز و در کاهو پانزده برابر حد مجاز است.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد دزفول گفت:نیتریت در واکنش با اسیدهای آمینه به شکل سم وترکیبات سرطان زای نیتروآمین تبدیل می شود ضمن اینکه عامل بیماری کمبود اکسیژن در کودکان نیز می باشد.

وی نیتریت را از عوامل محیطی موثر بر سرطان های دستگاه گوارش دانست وگفت: با وجود منسوخ شدن استفاده از کود اوره در کشورهای پیشرفته متاسفانه هنوز این کود توسط کشاورزان ایرانی مصرف می شود که مصرف بالای این کود نگران کننده و فاجعه بار است.

دکتر گودرزی گفت:با توجه به مصرف بالای پیاز و سیب زمینی در سبد غذایی خانوارها تحقیقات نشان می دهد این محصولات از آلوده ترین محصولات کشاورزی است.

وی گفت:برای جلوگیری از ابتلا به بیمارهای خطرناکی چون سرطان ضمن نظارت و کنترل کشت و تولید محصولات کشاورزی لازم است تا کشاورزان نیز تحت آموزش های لازم قرار گرفته و مواد شیمیایی را در حد مجاز مصرف کرده و یا از کودهای جایگزین که به کود دوست محیط زیست معروفند استفاده کنند.

وی افزود:باید آموزش های لازم در مراکز فوق تخصصی و گیاه پزشکی به کشاورزان داده شود و دولت از کشاورزان برای تولید محصولات ارگانیک حمایت و خرید این محصولات را تضمین کند.

این استاد خاکشناسی دانشگاه بر احداث بازارچه هایی ویژه عرضه محصولات ارگانیک در کشور تاکید کرد و گفت:با توجه به قیمت بالای محصولات ارگانیک که تا سه و نیم برابر محصولات عادی است دولت می تواند با خرید تضمینی این محصولات کشاورزان را تشویق به تولید محصول ارگانیک نماید.

رییس مرکز بهداشت دزفول نیز ضمن هشدار نسبت به مصرف بی رویه کود شیمیایی در تولید محصولات گفت:مصرف بی رویه سموم و کود شیمیایی در تولید محصولات نگران کننده شده و ضروری است با همکاری جهاد کشاورزی، صنعت ، معدن و تجارت و نیز اتحادیه های مربوطه در این رابطه چاره اندیشی شود.

دکتر ˈ بیتا چاییده ˈ افزود:مرکز بهداشت دزفول تلاش می کند تا فروشگاههای عرضه سموم کشاورزی فاقد مجوز را تعطیل و یا مجوز دار کند.

وی گفت:در برخی موارد کشاورزان از آب فاضلاب برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده می کنند که موجب انتقال بیماری های خطرناکی از جمله وبا به مصرف کنندگان این محصولات می شود.

رییس مرکز بهداشت دزفول افزود:با هماهنگی دادستانی مقرر شده با کشاورزانی که از فاضلاب برای آبیاری مزارع استفاده می کنند به شدت برخورد شود.

وی با اظهار تاسف از مصرف نفت سفید برای مبارزه با علف هرز مزارع توسط برخی کشاورزان گفت:استفاده از نفت به جای سم بسیار مضر و سرطان زاست و کشاورزان باید این شیوه غلط و غیر کارشناسی را کنار بگذارند.

وی در خصوص مصرف بی رویه انواع کود شیمیایی در تولید محصولات نیز اظهار داشت:طرح تحقیقاتی از سوی واحد پژوهش دانشگاه علوم پزشکی دزفول در این راستا در دست انجام است که با نهایی شدن تحقیقات اقدامات اساسی در این خصوص انجام خواهد شد.

سالانه بیش از چهار میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی شامل ۶۷ نوع محصول در شهرهای دزفول ، شوش ، اندیمشک ، گتوند و شوشتر در شمال استان خوزستان کشت و تولید می شود.ک/۴ ۷۲۷۸/۶۴۸