نماینده کرج خطاب به وزیر اقتصاد: چرا دروغ می‌گویید؟

خورنا: نماینده کرج با بیان اینکه تعلل‌های کمرشکن وزیر اقتصاد عامل تخلف مالی اخیر بوده است، گفت: وزیر به هشدارهای مشاور خود در مورد تخلفات امیرمنصور آریا ترتیب‌اثر نمی‌داد.

عزیز اکبریان به عنوان موافق استیضاح وزیر اقتصاد در نشست علنی امروز (سه‌شنبه دهم آبان ماه) با اعلام اینکه استیضاح وزیر و برخورد با متخلفین درخواست آحاد مردم از مجلس است، گفت: نظارت فرایندی برای پالایش متصدیان امور است بنابراین از حساسیت بالایی برای مدیران ارشد برخوردار است.

نماینده کرج و اشتهارد در این باره خطاب به حسینی افزود: نقش شما در این فرایند نظارت به عنوان مدیر پنج مجموعه چه بوده است؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه شمس الدین حسینی به عنوان وزیر اقتصاد رئیس مجمع عمومی، عضو مجمع عمومی بانک مرکزی، عضو شورای پول و اعتبار و رئیس مبارزه با پول‌شویی نتوانست به وظایف خود عمل کند، گفت: هدف از تشکیل وزارتخانه شما تنظیم و هماهنگی سیاست‌های مالی در کشور است اما به دلیل ضعف شما در نظارت بر نهادهای زیرنظر شما این تخلف مالی بزرگ رخ داد و اعتماد مردم به نظام بانکی کشور را خدشه‌دار کرد.

وی با طرح این سوال که جواب بی‌اعتمادی مردم و نظام بانکی را چه کسی می‌دهد، گفت: جواب بی‌اعتمادی مردم را جز شما که مسئولیت پنج نهاد مهم در راستای سیاست‌های اقتصادی و مالی را برعهده دارید، فرد دیگری نمی‌تواند بدهد و این توقع از شما می‌رفت.

اکبریان با بیان اینکه گزارش‌های وزارت اقتصاد نسبت به اینکه تخلف مالی اخیر مورد تفحص دستگاه‌های مربوطه قرار گرفته است، تصریح کرد: چرا دارید دروغ می‌گویید در حالی که سهل‌انگاری وزارت اقتصاد و آقای وزیر در عدم نظارت بر پنج مجموع زیرنظر وی کاملاً محرز است.

وی ادامه داد: ‌اگر سهل‌انگاری امیرمنصور آریا در وصول یکی از چک‌هایش در شعبه اهواز موجب افشای این فساد مالی نشده بود هنوز شما نتوانسته بودید پرده از این فساد مالی بردارید.

اکبریان با اعلام اینکه هشدارهای مشاور و مامور بازرسی وزیر در اواسط سال ۸۴ نیز نتوانسته بود شما را نسبت به تخلف مالی گروه امیرمنصور آریا حساس کند، گفت: مشاور شما حتی در اواسط سال ۸۴ نسبت به مدیریت بانک صادرات هشدار داده بود از آن گذشته ریاست کمیسیون اصل نود مجلس نیست در همان سال هشدارهایی را در خصوص فعالیت‌های مشکوک گروه امیرمنصور آریا داده بود اما ترتیب‌اثری از سوی شما داده نشده بود.

اکبریان با طرح این سوال که چه پاسخی در رابطه با غفلت شما از توجه به هشدارهای نهادهای زیر امر شما وجود دارد گفت: جالب است که هنوز شما و برخی از مسئولان مالی در کشور در خواب غفلت به سر می‌برند.

موافق استیضاح وزیر اقتصاد با اعلام اینکه ۱۰۵ LC غیرقانونی برای گروه امیرمنصور آریا گشایش یافته بود، گفت: آیا با این همه بی‌خبری و بی‌توجهی بازهم به مدیریت خود افتخار می‌کنید؟

نماینده کرج ادامه داد: آقای حسینی کاش استعفا می ‌دادید عذرخواهی می‌کردید و در بین مردم سربلند می‌شدید اما شما با توسل به هر وسیله‌ای با فرستادن مستشار به مجلس و با فرستادن آدم‌های مختلف و دادن وعده و وعید به نمایندگان بر ابقای خود پافشاری کردید.

اکبریان با اعلام اینکه جایگاه و عضویت وزیر اقتصاد در هیات مدیره بانک‌ها امکان نظارت موثر وی را بر عملکرد بانک‌ها ممکن ساخته بود گفت: اما این چگونه نظارتی بوده است که از اسفند سال ۸۹ تا مرداد سال ۹۰ با این همه هشدار وزیر از خواب غفلت بیدار نشده است.

عضو کمسییون صنایع و معادن مجلس به جایگاه وزیر در ستاد مبارزه با پولشویی اشاره کرد و گفت: ماده ۴۰ مبارزه با پول شویی وزیر اقتصاد را مسئول این کار دانسته است اما از شما سوال دارم که تاکنون چند پرونده در دستگاه قضا از سوی شما برای برخورد با این تخلف فرستاده شده است.

اکبریان با تشریح چگونگی موافقت و تاسیس بانک آریا و فعالیت‌های گروه امیرمنصور آریا گفت: آیا آقای وزیر به عنوان رئیس ستاد مبارزه با پول‌شویی از پذیره‌نویسی صوری گروه امیرمنصور آریا خبر داشت؟ ۶۱۰ میلیارد تومان دریافتی از محل تسهیلات بانکی آیا مصداق پول‌شویی نیست و چرا وزیر به عنوان مسئول مبارزه با پول‌شویی کسب خبر از این موضوع نداشته است؟

وی تصریح کرد: تعلل‌های کمرشکن وزیر اقتصاد عامل اصلی این تخلف بوده است.