درپی رسوایی جاسوسی از مخالفان؛ سازمان اطلاعات کلمبیا منحل شد

خورنا: رییس‌جمهوری کلمبیا در پی افشای رسوایی‌ها در سازمان اطلاعات این کشور، این سازمان را منحل کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، خوان مانوئل سانتوس، رییس‌جمهوری کلمبیا اعلام کرد که کارکنان سازمان اطلاعات این کشور موسوم به DAS پس از انحلال این سازمان به دیگر دفاتر دولت کلمبیا منتقل خواهند شد و سازمانی جدید جایگزین آن می‌شود.

پیش از این افشا شد که سازمان اطلاعات کلمبیا در دولت آلوارو اوریبه، رییس جمهوری سابق این کشور از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ ،علیه مخالفان دولت وقت شامل برخی قضات، خبرنگاران و فعالان حقوق بشری دست به جاسوسی می‌زده است.

دولت آلوارو اوریبه در آن زمان نزدیک‌ترین متحد واشنگتن در منطقه محسوب می‌شد.

همچنین مشخص شد که برخی ماموران و مقامات سرویس اطلاعاتی کلمبیا با شبه‌نظامیان راست افراطی در این کشور تبانی داشته‌اند.
این شبه نظامیان هزاران نفر را کشته و یا بی‌خانمان کرده و فعالان کارگری را شکنجه کرده‌اند.

ماه گذشته جورج نوگوئرا، نخستین رییس سازمان اطلاعات کلمبیا در دولت آلوارو اوریبه به اتهام قتل یک استاد دانشگاه چپ‌گرا توسط یک جوخه مرگ گناهکار شناخته و به زندان محکوم شد.

ماریا دل پیلار هورتادو، یکی از روسای بعدی این سازمان نیز به کمک آلوارو اوریبه از کلمبیا فرار کرد و در کشور پاناما پناهندگی سیاسی گرفت تا سرنوشتی مشابه سرنوشت برناردو مورنو، رییس دفتر سابق اوریبه پیدا نکند.

مورنو در ماه ژوییه به اتهام توطئه از طریق دستور به انجام جاسوسی غیرقانونی بازداشت شد و در انتظار محاکمه به سر می‌برد. وی تاکید کرده که بی‌گناه است.

حدود نیمی از ۶۰۰۰ کارمند سرویس اطلاعات کلمبیا به دفتر دادستان کل خواهند رفت و دیگر کارکنان نیز به پلیس و وزارتخانه‌های دولت کلمبیا منتقل خواهند شد.

خوان مانوئل سانتوس در کنفرانسی خبری همراه با فیلیپه مونوز ، رییس کنونی سرویس اطلاعات کلمبیا به خبرنگاران گفت: بسیاری از کارکنان سازمان اطلاعات کلمبیا ناعادلانه به‌خاطر این رسوایی بدنام شده‌اند و نباید اکثریت کارکنان که قانونمند بوده‌اند به‌خاطر معدود افراد گناهکار تاوان پس دهند.

فیلیپه مونوز نیز اظهار داشت که ۹۲ درصد کارکنان سازمان اطلاعات کلمبیا همچنان در دولت به کار مشغول خواهند بود و پاکسازی این سازمان تا تاریخ ۳۱ دسامبر ادامه خواهد یافت.

وی تاکید کرد که خوان مانوئل سانتوس تا چند روز آینده ایجاد یک سازمان اطلاعات جدید در کلمبیا را اعلام خواهد کرد.