فلسطین به عضویت کامل یونسکو درآمد

خورنا: به‌رغم مخالفت آمریکا، آلمان و اسرائیل، فلسطین به‌عنوان عضو کامل یونسکو پذیرفته شد. در رای‌گیری نشست همگانی نهاد فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد، بیش از دو سوم ۱۹۳ عضو سازمان ملل، به پذیرش فلسطین رای ‌دادند.

رای‌گیری بر سر تقاضای عضویت کامل فلسطین در یونسکو، روز دوشنبه (۳۱ اکتبر / ۹ آبان) در مقر این نهاد که در پاریس قرار دارد انجام شد. آمریکا، آلمان و اسرائیل رای مخالف دادند، اما فرانسه جزو موافقان عضویت کامل فلسطین بود.

به‌گزارش خبرگزاری‌های غربی، تصویب عضویت فلسطین در یونسکو ممکن است سبب شود که ایالات متحده آمریکا از پرداخت حق عضویت خود به این نهاد خودداری کند. این کشور سالانه نزدیک به ۷۰ میلیون دلار از بودجه یونسکو را تامین می‌کند. سیاست‌مداران واشنگتن قبلاً عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن را، بدون جلب نظر اسرائیل “غیرسازنده” خوانده بودند.

عضویت کامل فلسطین در یونسکو، از نظر رهبران تشکیلات خودگردان فلسطین، قدمی مهم در راه عضویت کامل در سازمان ملل متحد است. تشکیلات خودگردان فلسطین در حال حاضر عضو ناظر سازمان ملل است. درخواست عضویت کامل را محمود عباس، رئیس‌تشکیلات خودگردان، اوایل نوامبر امسال تسلیم بان‌کی مون دبیرکل سازمان ملل کرد.

دلیل پیروزی فلسطین در نشست همگانی یونسکو آن است که آمریکا در این نهاد دارای حق وتو نیست. واشنگتن تهدید کرده است که در صورت پذیرفته‌شدن فلسطین در سازمان ملل از حق وتوی خود استفاده خواهد کرد. پیش از این هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام تصمیم هیئت اجرائی یونسکو برای مطرح ساختن درخواست عضویت فلسطین را “توجیه‌ناپذیر” خوانده بود.

عضویت فلسطین در یونسکو در شرایطی پذیرفته شده که باریکه غزه در چند روز گذشته صحنه بمباران‌هواپیماهای اسرائیلی بوده است. مصر می‌کوشد میان حماس و اسرائیل میانجی‌گری کند.