مسئول روابط عمومی فرمانداری ماهشهر: کلیدی‌‌ترین کار روابط عمومی‌ها برقراری ارتباط مناسب با مردم است

خورنا: مسئول روابط عمومی فرمانداری شهرستان بندر ماهشهر گفت: کلیدی‌‌ترین کار روابط عمومی‌ها برقراری ارتباط مناسب با مردم است که نباید از آن غفلت کنند.

محمدرضا دریس امروز در گفت‌گو با خبرنگار فارس در ماهشهر با تبریک روز ارتباطات و روابط عمومی اظهار داشت: روابط عمومی‌ها باید نقاط ضعف دستگاه اجرایی خود را در مواقع ضرورت برای جامعه بازگو کنند.

وی ارتباط و تعامل دوسویه را هنر روابط عمومی دانست و تصریح کرد: تنظیم رابطه رسانه، مجموعه سازمان و مردم یکی از وظایف مهم است که روابط عمومی باید منفعت هرسه را مد نظر قرار دهد.

مسئول روابط عمومی فرمانداری شهرستان بندر ماهشهر با تأکید بر استفاده از نظرات کارشناسی همکاران و مخاطبان، گفت: اگر مردم اثر و بازخورد نظرات خود را در سیستم شاهد باشند به تبع آن از حرف سیستم نیز استقبال خواهند کرد.

دریس با بیان اینکه برخی از مدیران انتظار دارند تنها نکات مثبت اقدامات بازگو شود، خاطرنشان کرد: مدیران به مسئولان روابط عمومی‌‌ها اجازه دهند تا آنان نکات ضعف و قوت کارها را بررسی و تحلیل کرده و برای پیشبرد اهداف سازمان با صراحت آنها را بازگو کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه روزنامه‌نگاران و خبرنگاران به علت ارتباط مستمر با جامعه و قشرهای مختلف اجتماعی بیش از روابط عمومی‌ها با مسائل گوناگون جامعه آشنایی دارند، متذکر شد: در چنین شرایطی مشاهده می‌شود که روابط عمومی‌ها در موارد بسیاری با دیدگاه‌ها، خواست‌ها و نیازهای مردم بیگانه‌اند.

مسئول روابط عمومی فرمانداری شهرستان بندر ماهشهر ادامه داد:‌ مردم و خوانندگان روزنامه‌ها احساس می‌کنند که برای تماس با نشریه و روزنامه مورد نظر و طرح مسائل خود مشکلی ندارند در حالی که ارتباط مستقیم با روابط عمومی سازمان مورد نظر عملا امکان‌پذیر نیست و اگر هم چنین امکانی فراهم باشد، آن گونه که مطبوعات می‌توانند به بازگو کردن و طرح مسائل مردم بپردازند، طبیعتاً روابط عمومی چنین قدرت مانوری ندارد.

دریس تأکید کرد: اگر روابط عمومی‌ها با مسائل مردم آشنا باشند از طریق پیوند و ارتباط مستمر با روزنامه‌نگاران قادر خواهند بود که به بخش مهمی از اهداف روابط عمومی پاسخ دهند.

وی اظهار داشت: برخی از مسئولان روابط عمومی تصور می‌کنند که روزنامه‌نگاران پیوسته درصدد گرفتن نقطه ضعف از سازمان‌های مختلف هستند و بدیهی است که یکی از رسالت‌های مهم روزنامه‌نگاران افشای نارسایی‌ها، کاستی‌ها و مسائل گوناگون جامعه و همچنین سازمان‌های دولتی است.

مسئول روابط عمومی فرمانداری شهرستان بندر ماهشهر تصریح کرد: این رسالت حتی در قانون اساسی و قانون مطبوعات جمهوری اسلامی ایران مد نظر قرار گرفته است بنابراین علاوه بر بیان نقاط قوت و عملکرد مثبت سازمان‌ها و دستگاه‌ها، انتقاد سازنده نیز جزئی از مسئولیت‌های مهم یک روزنامه‌نگار را تشکیل می‌دهد.

دریس متذکر شد: وجود نگرش منفی در روابط عمومی نسبت به مطبوعات باعث جدایی عمیق این دو نهاد می‌شود و این نگرش به عنوان یکی از موانع عمده ارتباط بین این دو نهاد، شناخته می‌شود.

وی افزود: خبرنگاران خواستار آن هستند که روابط عمومی‌ها، همکاری‌های همه جانبه‌ای با آنها داشته باشند و اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار دهند ولی به علت سوءتفاهمی که عموما بین روابط عمومی و خبرنگار وجود دارد، اطلاعات مورد نظر نه تنها به دست روزنامه‌نگار نمی‌رسد بلکه روابط عمومی یک عامل اختلال در کسب اطلاعات شناخته می‌شود.

مسئول روابط عمومی فرمانداری شهرستان بندر ماهشهر اضافه کرد: یک ارتباط مفید و سازنده بین رسانه و روابط عمومی تدریجاً شکل می‌گیرد و به نقطه مناسب خود می‌رسد و برخلاف تصور اولیه روابط عمومی قادر است با ابزارهای قدرتی که اشاره شد بخشی از مدیریت رسانه را در اختیار بگیرد.

دریس خاطرنشان کرد: در همین زمینه اگر روابط عمومی‌ها از یک انسجام مدیریتی برخوردار باشند قادرند تأثیر بلامنازع خود را به رسانه برجای بگذارند.

وی اظهار داشت: روابط عمومی‌ها می‌توانند جامعه مطبوعاتی و رسانه‌ای یک منطقه، یک استان و حتی یک کشور را تا حدود زیادی هدایت و کنترل کنند و به جلب افکار عمومی مورد نظر خود بپردازند.

مسئول روابط عمومی فرمانداری شهرستان بندر ماهشهر اظهار داشت: البته رسانه‌ها و مطبوعات نیز نقش بسیار عمده‌ای در تحقق اهداف یک سازمان دارند و می‌توانند کمک بسیار خوبی به روابط عمومی‌ها بکنند که باید این موضوع مد نظر قرار بگیرد.