شکایت شهردار تهران از سفارت انگلیس

خورنا: محمد باقر قالیباف در جمع تعدادی از مدیران شهرداری تهران گفت: یکی از سیاه‌ترین پرونده‌هایی که در حافظه تاریخی مردم ایران وجود دارد، پرونده دولت انگلیس است.

وی با اشاره به سوابق استعماری انگلیس افزود: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی هم نقش دولت انگلیس در تلاش برای ضربه زدن به وحدت ملی، تمامیت ارضی و فتنه‌گری‌های گوناگون بر کسی پوشیده نیست. یکی از نمونه رفتارهای بدخواهانه دولت انگلیس را می‌توان در ماجرای باغ قلهک و وقایعی که این روزها در این باغ در جریان است دید.

وی با بیان اینکه در این‌باره توجه به دو نکته ضروری است گفت: نخست آنکه سفارت انگلیس در تهران سالیان متمادی است که باغ قلهک را به تصرف خود در آورده و این مطالبه هرایرانی آزاده‌ای است که از نهادهای مسئول بخواهد اقدام‌‌های لازم برای احقاق حقوق مسلم کشور در این زمینه به صورت فعال پیگیری شود.

قالیباف افزود: نکته دوم آن است که در ایام اخیر بر اساس گزارش‌های موثق عوامل سفارت انگلیس مبادرت به خشک کردن، قطع کردن و آتش‌زدن درختان باغ قلهک کرده‌اند.

وی با اشاره به این که نابودی بیش از ۳۰۰ درخت قدیمی در فاصله زمانی کوتاه اقدامی نیست که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد گفت: به همکارانم در شهرداری تهران ابلاغ می‌کنم در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرونده تخلفات سفارت انگلیس در باغ قلهک را به قوه قضائیه ارجاع داده و مطمئنم دستگاه قضایی با دقت، سرعت و قاطعیت نسبت به اعاده حقوق شهروندان اقدام خواهد کرد.

قالیباف افزود: واقعاً جای تاسف است، دولت انگلیس که ژست حمایت از محیط‌زیست و توجه به ارزش‌های انسانی به خود می‌گیرد در اقدامی اینچنین، بدیهی‌ترین حقوق ملی و شهروندی مردم کشوری دیگر را نادیده می‌انگارد.

شهردار تهران در پایان با تاکید بر این که در پیگیری حقوق شهروندان ذره‌ای کوتاه نخواهیم آمد، خاطرنشان کرد: در ارتباط با این پرونده، شهرداری تهران با طرح دعوای حقوقی موضوع را تا رسیدن به نتیجه مشخص پیگیری می‌کند.