آمار احمدی‌مقدم از روزه‌خواری در تهران: حداقل ۲۰ تا ۵۰ درصد مردم روزه نمی‌گیرند

خورنا: فرمانده نیروی انتظامی آهنگ رسانه‌ها در جهت توسعه سیاسی در جامعه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: امروز عصر رسانه‌هاست و رسانه‌ها یک ماموریت دوسویه دارند که از یک سو اطلاعات و مشکلات مردم را به مسئولان منتقل می‌کنند و از سوی دیگر وسیله مناسبی هستند برای ارتباط مسئولان با مردم.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم امروز یکشنبه با حضور در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها در جمع خبرنگاران گفت: در گذشته نقش رسانه‌ها معمولا یکسویه بود اما امروزه با مدرن شدن رسانه‌ها و مطبوعات این نقش یکسویه تنزل پیدا کرده و معتقدم مطبوعات نقش موثری در برطرف کردن مشکلات اجتماعی و پیگیری برای حل آنان هستند.

فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: البته ممکن است بزرگ‌نمایی‌هایی نیز صورت گیرد اما این امر را باید تحمل کرد و فکر می‌کنم که رسانه‌ها در این مسیر به خوبی حرکت می‌کنند.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه در ابتدا تلقی برخی از آزادی مطبوعات اتهام‌زنی و ایجاد هرج و مرج بود اظهار کرد: حرفه‌ای شدن رسانه‌ها و خبرنگاران بسیار مهم است.

فرمانده ناجا با بیان اینکه نباید دغدغه رسانه‌ها کذب و دروغ و جناح باشد، گفت: رسانه باید صدای مردم باشد و مطالبات آنها را مورد بررسی قرار دهد و حل کند.

فرمانده ناجا در ادامه به بیان اینکه بحث امنیت تعامل دوجانبه بین معاونت اجتماعی و مردم برقرار است، گفت: در این راستا پاسخگویی عملی خود را ارتقاء دادیم.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه از برخی بی انصافی‌ها از مطبوعات رنجیده می‌شویم، اظهار کرد: گاهی اوقات منتشر کردن برخی افکار در رسانه‌ها به پرونده پلیسی آن ماجرا لطمه وارد می‌کند.

احمدی‌مقدم از اصحاب رسانه خواست در مورد افکار چالش‌برانگیز از مسوولان ناجا سوال کنند و سپس نسبت به انتشار آن اقدام کنند چرا که گاهی اوقات پس از انتشار یک خبر چالش‌برانگیز حتی عذرخواهی نیز نمی‌تواند آن را جبران کند.

احمدی‌مقدم در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید در کنار پیگیری مطالبات مردم ارتقای امنیت روانی را در نظر داشته باشند، گفت: گاهی اوقات جنایتی در قسمتی از کشور رخ می‌دهد که رسانه‌ها با بزرگ‌نمایی آنطور وانمود می‌کنند که در آن سوی مرزها عده‌ای احساس ناامنی می‌کنند.

به گفته فرمانده ناجا نباید اصحاب رسانه به تیترها و مطالبی فکر کنند که تنها برای افزایش بازدید یا فروش اعتماد جامعه را خدشه‌دار کند.

احمدی‌مقدم در ادامه این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

فرمانده ناجا همچنین درباره قانون مبارزه و اجرای طرح جمع‌آوری ماهواره گفت: ماموران در اجرای طرح جمع‌آوری ماهواره با هماهنگی مدیر ساختمان حکم قضایی عمدتا وارد مشاعات می‌شوند.

وی با بیان اینکه قانون جمع‌آوری ماهواره در سال ۷۳ در مجلس شورای اسلامی تصویب و پس از آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بازنگری قرار گرفته است، اگر هم نیازی برای تغییر قانون وجود دارد نمایندگان مجلس باید آن را تغییر دهند.

احمدی‌مقدم ادامه داد: در اجرای قانون از دستگاه‌های فرهنگی باید انتقاد کنیم و به نظرم رسانه‌ها باید یقه آنان را بگیرند چرا که این دستگاه‌ها وظیفه خود را به درستی انجام نداده‌اند.

به گفته احمدی‌مقدم کسانی که در انجام وظایف فرهنگی خود کوتاهی کرده‌اند، امروزه از منتقدان پلیس در طرح جمع‌آوری ماهواره هستند.

احمدی‌مقدم در ادامه این نشست پیشنهاد داد که پیامدهای منفی ماهواره به تصویر کشیده شود.

فرمانده ناجا همچنین درباره برخورد با دارندگان تجهیزات ماهواره‌ای گفت: در دفعات اول و دوم به اخطار و هشدار اکتفا می‌کنیم اما در صورت تکرار نصب تجهیزات ماهواره‌ای، برای این افراد احضاریه‌ فرستاده می‌شود و همراه با تجهیزات ماهواره‌ای خود به مراکز انتظامی و پس از آن به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

فرمانده ناجا با بیان اینکه در چندین ایالت از کشور آمریکا استفاده از ماهواره ممنوع است، خاطرنشان کرد: عدم تمکین به قانون پدیده زشتی است.

احمدی‌مقدم در پاسخ به پرسشی مبنی بر انجام یکسری جرایم هدفمند در سطح پایتخت اظهار کرد: بنده به خاطر ندارم که تاکنون گزارشی مبنی بر تیراندازی به مراکز انتظامی اعلام شده باشد به علاوه این مسایل طوری نیست که بتوان آن را پنهان کرد.

وی همچنین درباره همکاری نیروهای مردمی از قبیل بسیج با پلیس تصریح کرد: همکاری با بسیج و استفاده از ظرفیت‌های مردمی جزو اهداف ما است و معتقدیم این برچسبی که در مورد ناهماهنگ عمل کردن به بسیج زده می‌شود با این اقدام برداشته می‌شود.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه بسیج می‌تواند علاوه بر جنبه انتظامی همکاری اطلاعاتی نیز داشته باشد گفت: بسیج در رویکرد جدیدش عمده تلاش خود را در بخش فرهنگی معطوف کرده است.

فرمانده نیروی انتظامی با اذعان به اینکه بیشترین جرم از نظر حجم در استان تهران به وقوع می‌پیوندد گفت: حجم بروز جرایم در تهران بین یک سوم تا یک چهارم جرایم کل کشور است.

فرمانده ناجا در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه جداسازی واگن‌ها در مترو ربطی به پلیس ندارد گفت: ما نمی‌توانیم در هر واگن یک مامور قرار دهیم چرا که از نظر عقلی نیز این امر با توجه به رشد روزافزون تعداد ایستگاه‌های مترو عملی نیست و ما فقط در هر ایستگاه پلیس مترو را برقرار کردیم.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه برای ما امکان‌پذیر نیست که در همه جا مامور داشته باشیم، گفت: با شهرداری در حال مذاکره هستیم مبنی بر اینکه یگان‌های انتظامی شهرداری بتوانند در قالب یک واحد تحت آموزش پلیس و با هزینه شهرداری فعالیت کنند.

به گفته احمدی‌مقدم تاخیر و تعلل در سیستم ناجا وجود دارد اما اینکه پلیس را متهم به پاسخگونبودن می‌کنند اصلا کار درستی نیست.

فرمانده ناجا در ادامه سخنانش با اشاره به عملکرد ماموران پلیس در ایام ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: رفتار همه ماموران را تایید نمی‌کنم.

وی افزود: در مذاکراتی که با روحانیون داشتم گفته‌ام که در تهران حداقل ۲۰ تا ۵۰ درصد مردم بنا به دلایل مختلفی از جمله مهاجرت‌پذیر بودن استان، نرسیدن به سن تکلیف و … روزه نمی‌گیرند.

به گفته فرمانده ناجا نباید توقع خود را بالا ببریم و به پلیس ربطی ندارد که کسی روزه می‌گیرد یا نه، بلکه وظیفه پلیس در جایی است که فردی تظاهر به روزه‌خواری می‌کند.

به گفته احمدی‌مقدم در ماه رمضان امسال کمترین برخورد پلیس با روزه‌خواری در تهران صورت گرفت.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه زور باید در لایه دوم برخوردهای اجتماعی باشد، گفت: اولویت اول ما در بحث رفتار فرهنگی و رفتارسازی است.

احمدی‌مقدم با اشاره به حوزه راهنمایی و رانندگی گفت: همانگونه که در حوزه تصادفات و تخلفات رانندگی با زور و باتون و اسلحه مردم به قانون تمکین نکردند بلکه با رفتار درست و فرهنگ‌سازی بود که پلیس توانست آمار این جرایم و تخلفات را کاهش دهد.

‌احمدی‌مقدم در پایان این نشست بر ضرورت تقدم پیشگیری اجتماعی بر انجام هرنوع عمل انتظامی تاکید کرد و گفت: البته در برخی موارد نیز برخورد انتظامی اجتناب‌ناپذیر است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *