در حلقه شادی بازیکنان پرسپولیس چه گذشت؟

خورنا: شیرینی برد خارج از خانه پرسپولیس مقابل داماش که می‌توانست حکم خروج موقت سرخ‌ها از بحران فعلی را داشته باشد، خیلی زود تحت الشعاع حرکت عجیبی قرار گرفت که بعد از این بازی به تیتر اصلی خبرگزاری‌ها و سوژه بکر رسانه‌ها تبدیل شد. اتفاقات انضباطی عجیب و نامتعارف در فوتبال ایران کم رخ نداده اما اتفاقی که در حلقه شادی بازیکنان پرسپولیس رخ داده یقیناً یک مورد خاص و نایاب محسوب می‌شود.

آخرین بار قضای حاجت دو بازیکن شاهین بوشهر در کنار زمین مسابقه بود که در کانون توجه عموم قرار گرفت و حیرت اهالی فوتبال را برانگیخت اما کمتر کسی تصور می‌کرد مدتی بعد اتفاقی در لیگ برتر فوتبال ایران رخ بدهد که حتی این قائله را زیر سایه خودش ببرد.

درجریان بازی پرسپولیس و داماش و بعد از گل اول سرخ‌ها دوربین‌های تلویزیونی و عکاسان حاضر در ورزشگاه صحنه‌ای را شکار کردند که محمد نصرتی و شیث رضایی در متن آن قرار داشتند. بعد از به ثمر رسیدن گل اول پرسپولیس، این دو بازیکن در حین شادی و مقابل چشم بینندگان تلویزیونی و تماشاگران حاضر در ورزشگاه حرکت ناشایستی را انجام دادند که مهم‌ترین و درعین حال تامل برانگیز‌ترین اتفاق این بازی محسوب می‌شود.

اتفاقات مشابه

اتفاق نامتعارف ورزشگاه سردار جنگل رشت برای خیلی از اهالی قدیمی فوتبال یادآور حرکات عجیب دو بازیکن پرسپولیس در یکی از داربی‌های پرتماشاگر دهه ۶۰ پایتخت بود. در داربی سال ۱۳۶۹ زمانی که فرشاد پیوس روی پاس مرحوم فریبرز مرادی با یک بغل پای تماشایی دروازه استقلال را باز کرد، تمام بازیکنان پرسپولیس به اتفاق فرشاد پیوس به سمت هواداران خوشحال می‌دویدند اما یکی از بازیکنان پرسپولیس خود را از جمع جدا کرد و به سمت دروازه‌بان استقلال رفت. در حالی که وی مشغول بیرون آوردن توپ از دروازه بود، یک بازیکن پرسپولیس شرط خود را مقابل چشم صد هزارنفر نقد کرد.

این حرکت در فضای خاص آن دوران گرچه چندان در رسانه‌ها منعکس نشد اما سروصدای زیادی به پا کرد وحتی در یکی از نطق‌های پیش از دستور مجلس از سوی یک نماینده مورد نکوهش قرار گرفت.

حرکت ناشایست نصرتی و شیث حتی از حرکت محسن رسولی، مهاجم دهه هفتاد سایپا قبیح‌تر به نظر می‌رسد. این بازیکن بعد از باز کردن دروازه پاس در جام حذفی در حالت نیمه برهنه چنان شادی کرد که پس از پایان بازی به کلانتری منتقل شد. مهاجم سابق سایپا بعد از این ماجرا با یک محرومیت طولانی‌مدت مواجه شد و رفته رفته در سایه قرار گرفت و به نظر می‌رسد سرنوشت مواجهی در انتظار مسبب اصلی ماجرای بازی پرسپولیس و داماش است.

در انتظار محرومیت سنگین

حالا که دسترسی پیدا کردن به فیلم و عکس حرکت ناشایست بازیکنان پرسپولیس در شبکه‌های اجتماعی و فضای غیررسمی سایبری به راحتی امکان‌پذیر است مطمئناً محرومیت سختی در انتظار شیث رضایی و محمدنصرتی خواهد بود.

با این حال محمد سالارکیا، رئیس کمیته انضباطی باشگاه پرسپولیس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، حرکت ناشایست این دو بازیکن مذکور را انکار می‌کند! او در توضیح این ماجرا می‌گوید: «بازیکنان همیشه برای خوشحالی روی سروکله هم می‌پرند و یا گردن یکدیگر را فشار می‌دهند. در صحنه‌ای که همه در حال خوشحالی بودند، بازیکنی از فرط خوشحالی پریده و وقتی که درحال پایین آمدن بوده دستش به قسمتی(!) از بدن بازیکن دیگر برخورد کرده است و آقایان درباره این موضوع شانتاژ کرده‌اند. نباید چیزی را که نمی‌دانیم تنها دو ساعت بعد از بازی آن را در رسانه ملی پخش کنیم. پخش این صحنه در رسانه ملی ترویج بی‌اخلاقی در جامعه است.»

جمشید زارع، قائم‌مقام باشگاه پرسپولیس اما نگاه واقع بینانه تری به این ماجرا دارد. او البته سعی می‌کند باشگاه را از اتفاقات عجیب و غیراخلاقی بازی با داماش مبرا می‌کند: «اساسا رفتار زشت و نادرست یک بازیکن خطاکار ارتباطی به باشگاه بزرگ پرسپولیس و سایر بازیکنان زحمتکش آن ندارد و بنابر این نباید اشتباه یک نفر را پای تمام مجموعه باشگاه و تیم گذاشت. مدیر عامل باشگاه از من خواسته است نسبت به بررسی گزارشات بازی پرسپولیس و داماش اقدام و تصمیمات مقتضی اعمال شود. باشگاه با هرکس که با رفتار زشت و ناپسند حرمت آن را زیر سوال ببرد برخورد قاطع خواهد داشت.»

دفاعیه باشگاه پرسپولیس در حالی مطرح می‌شود که دنیا به شدت تغییر کرده و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بازیکنان فوتبال را زیر تیغ محرومیت ببرند. قاضی حسن‌زاده با اشاره به هجوم کاربران اینترنتی برای دسترسی پیدا کردن به فیلم وعکس این ماجرا از در نظر گرفتن اشد مجازات برای بانی اصلی اتفاق خبر می‌دهد: «در صحنه‌ شادی گل بازیکنان پرسپولیس شاهد کارهای زشتی از سوی آنها بودیم که دیدن تصاویر تلویزیونی این صحنه‌ها شرم‌آور بود. از این صحنه‌ها عکسبرداری شده اما قابلیت چاپ در مطبوعات و رسانه‌های اینترنتی رسمی کشور را ندارد. منتظر فیلم‌ها و عکس‌های صحنه‌های موردنظر هستیم تا حکم لازم را صادر کنیم و مطمئنا درخصوص این ماجرا کوتاه نمی‌آییم.»

حرکت ناشایست محمد نصرتی و شیث رضایی، علاوه بر اینکه آنها را در معرض قضاوت عموم قرار داده محرومیت بی‌رحمانه‌ای را برای این دو بازیکن در پی خواهد داشت.

حجه الاسلام علیپور، دبیر ستاد منشور اخلاقی فدراسیون فوتبال که معمولا ناهنجاری‌های فوتبال ایران را زیر ذره بین می‌برد با اشاره به بازتاب منفی حرکت ناشایست دو بازیکن پرسپولیس در سطح جامعه می‌گوید: «ما به عنوان مسئولان رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای وظیفه خودمان می‌دانیم که مجازاتی جداگانه برای این بازیکنان در نظر بگیریم تا از این پس بعد از زدن گل آن قدر از خودشان بیخود نشوند که دست به کارهای خلاف شرع و قانون بزنند. هوادارانی که می‌خواهند فوتبال را پاک ببینند مطمئن باشند که ما هرگز با این بازیکنان مدارا نمی‌کنیم.»

در نظر گرفتن محرومیت سنگین برای بازیکنان مذکور زمانی حتمی به نظر می‌رسد که پای مدیران ارشد فدراسیون فوتبال هم به این ماجرا باز شده است. مهدی تاج، نایب رئیس فدراسیون فوتبال در توصیف حرکت ناشایست بازیکنان پرسپولیس، این ماجرا را یکی از پرونده‌های مهم انضباطی معرفی می‌کند و می‌گوید: «‌تلویزیون همه چیز را پخش کرد و دیگر حرفی برای گفتن باقی نمانده. صبح دیروز در صحبتی که با رئیس کمیته انضباطی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید برخورد جدی با این ناهنجاری‌ها صورت گیرد. کمیته انضباطی در خصوص این دو بازیکن فعلا رای موقت صادر کند چرا که در خصوص چنین پرونده‌های سنگینی ابتدا رای موقت صادر می شود. بازیکنان خاطی به عواقب رفتار زشت‌شان فکر نکردند و این موضوع را بسیار ساده پنداشتند.»

مهدوی کیا: به من ربطی ندارد

اتفاقاتی که در حالت عادی می‌توانست حکم یک سوژه بکر را برای سایت‌های خبری داشته باشد تحت الشعاع حرکت ناشایست بازیکنان پرسپولیس قرار گرفته است. مهدی مهدوی‌کیا که با اشتباه عجیبش بانی اصلی گل سوم پرسپولیس شد، بعد از پایان بازی با پرسش‌هایی که کمترین ارتباطی به عملکردش مقابل پرسپولیس نداشت مواجه شده. او در پاسخ به خبرنگارانی که نظرش را در مورد حرکت ناشایست بازیکنان پرسپولیس جویا می‌شوند می‌گوید: «خوشحالی بازیکنان پرسپولیس به من ربطی ندارد.»

حرکت ناشایستی که بازیکنان پرسپولیس بعد از به ثمر رسیدن گل اول این تیم مقابل داماش از خود بروز دادند یک بار دیگر این پرسش را مطرح می‌کند که رفتار حرفه‌ای فوتبالیست‌های ایرانی نسبت به دستمزدهای کلانی که می‌گیرند در چه سطحی قرار دارد؟ فوتبالیست ایرانی در حالی که پول حرفه‌ای می‌گیرد اما معمولاً خودش را در اختیار باشگاه قرار نمی‌دهد، زیر بار تمرینات دشوار نمی‌رود و مقابل چشم مخاطبان تلویزیونی رفتاری را از خودش بروز می‌دهد که از یک بازیکن محلی دیده نمی‌شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *