تعرض به زنان و کودکان در معابر عمومی حبس و ‌٧۴ ضربه شلاق دارد

خورنا: رییس دادگستری شهرستان ساوه گفت: همانطور که بعضی از رفتارها، تمامیت جسمانی دیگری را به خطر می‌اندازد، برخی از رفتارها نیز موجب خطر بر ضد شخصیت معنوی افراد دیگر می‌شود.

رضا شاکرمی با اشاره به موضوع تعرض و مزاحمت برای اطفال و زنان در معابر و اماکن عمومی افزود: نمونه‌ای از این رفتارها مزاحمت و تعرض به افراد به خصوص تعرض و مزاحمت برای اطفال و بانوان است که قانون‌گذار به لحاظ ویژگی جسمی و روحی و روانی آنان و به جهت فراهم کردن موجبات سلامت تأمین جانی و اخلاقی و تربیتی برای افراد مزاحم و تعرض مجازات تعیین کرده است.

وی افزود: ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی اشعار داشته هر کس در اماکن عمومی یا معابر، متعرض یا مزاحم اطفال یا زنان شود یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت به آنان توهین کند به حبس از دو تا شش ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تعرض به معنای دست درازی کردن و احتمالاً مزاحمت جسمانی مراد است، تصریح کرد: مزاحمت به معنای به زحمت و رنج انداختن است و کسی که با رفتار و کردار خود اطفال و زنان را به زحمت انداخته و یا ایاب و ذهاب آنان را محدود سازد.

وی بیان کرد: توهین شامل حرکات، گفتار، رفتار و اعمالی است که موجب تخفیف و تحقیر طرف شود و ملاک تشخیص اینکه چه الفاظ و اعمالی و حرکاتی توهین تلقی می‌شود، عرف است و احراز آن با دادگاه است. مزاحمت و تعرض ممکن است در اماکن عمومی مثل مهمانخانه، هتل، کافه، رستوران، مسافرخانه، پانسیون، قهوه خانه، مساجد، ورزشگاه و … باشد. در داخل اماکن یا معابر ممکن است اماکن دیگری وجود داشته باشد مانند باجه تلفن عمومی، تاکسی، اتوبوس و … که این مکان‌ها نیز مشمول موضوع هستند. ممکن است چنانچه مردی در معابر عمومی زنی را بدون به کار بردن لفظ یا الفاظی و یا حرکاتی تعقیب کند و مسلم شود که قصد مزاحمت دارد و هدف وی از تعقیب مزاحمت است و عرفاً هم عنوان مزاحمت بر آن صادق باشد، این عمل قبیح جرم است و در این مورد فرقی نمی‌کند که مرد لفظی به کار برده باشد یا خیر.

وی ادامه داد: لازم به یادآوری است که اصولاً فریادها و جارو جنجال‌های توهین آمیز نسبت به افراد مشمول جرم توهین نسبت به افراد است. لکن سر و صداهای غیر متعارف که به ویژه شب هنگام در آرامش افراد اخلال ایجاد می‌کنند موضوع جرایم بر ضد آرامش افراد است.

شاکرمی با بیان اینکه جوانان به خصوص دانشجویان و دانش‌آموزان ضرورت دارد توجه داشته باشند، افزود: مزاحمت یا تعقیب اطفال و یا زنان و یا به کار بردن الفاظ و یا حرکات که موجب تحقیر و تخفیف آنان باشد جرم است و در صورت اعلام شکایت شاکی و یا دستگیری توسط مرجع نیروی انتظامی، دادگستری با متعرضان و مزاحمان و اهانت کنندگان به اطفال و زنان برخورد قاطع و بدون اغماضی خواهند کرد.

وی درخصوص رعایت حجاب شرعی توسط بانوان نیز گفت: در تبصره ذیل ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی آمده است زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه و یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰هزار ریال جریمه نقدی محکوم خواهند شد.

این مسوول قضایی با بیان اینکه حجاب شرعی بانوان، پوشانیدن تمام بدن به غیر از صورت و کفّین است، خاطر نشان کرد: عدم رعایت حجاب شرعی از ناحیه بانوان سبب می‌شود جوانان مغلوب این صحنه ها شده و زمام پارسا یی و تقوا را از دست بدهند، نهاد خانواده و گرمی آن به سردی گراید و هزاران مفسده دیگر رخ دهد.

وی بیان کرد: حجاب جزء ضروریات دین مبین اسلام است و به آن تأکید فراوان شده است. فلذا ضرورت دارد زنان مسلمان و عفیف و مقید به اصول اسلامی بدن و موی خود را از مرد نامحرم بپوشاند و این موضوع را به دختران خود آموزش بدهند و مواردی که ضرورت دارد دختران آنان در مسیرخانه تا مدرسه بدانند بدانها آموزش داده شود و نکات لازم را یادآوری کنند و نظارت کافی بر فرزندان خود داشته باشند.