کشتی بانک مرکزی با این مدیریت به گل نشسته است

خورنا:‌ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه مدیریت فعلی بانک مرکزی توان مدیریت و مقابله با بحران پیش آمده در اقتصاد کشور را ندارد، خواستار کناره گیری یا برکناری ریاست این بانک شد و خاطرنشان ساخت: کشتی بانک مرکزی با این مدیریت به گل نشسته است و اگر رییس دولت همچنان بر حضور مدیریت فعلی در راس این بانک اصرار داشته باشند ضربات و آسیب‌هایی به مراتب سنگین‌تر از امروز به اقتصاد کشور وارد خواهد شد و مجلس هم راهی ندارد جز اینکه از طریق استیضاح وزیر اقتصاد به این موضوع رسیدگی کند.

«عباسعلی نورا» در گفت‌و‌گو با «فردا» با اشاره به وضعیت نا به سامان حاکم بر بانک مرکزی و ضعف نظارتی این بانک در مدیریت بازار آشفته ارز و سکه کشور، گفت: متاسفانه بانک مرکزی از حیطه نظارتی مجلس خارج است، از عمده‌ترین مشکلات ما در زمان تصویب برنامه پنجم توسعه هم همین موضوع بود و تلاش‌های زیادی را هم انجام دادیم که مدیریت این بانک به سمتی برود که تصمیم گیران سایر نهاد‌ها هم امکان نظارت بر آن را داشته باشند ولی در‌‌ همان زمان جو عمومی و رسانه‌ای به گونه‌ای بود که تصور می‌کردند مجلس قصد دخالت در مدیریت این بانک را دارد و این طرح تصویب نشد.

نماینده زابل و زهک عدم استقلال بانک مرکزی را مشکل بزرگی برای این بانک حاکمیتی برشمرد و افزود: عدم استقلال این بانک در سال‌های اخیر ضربات بزرگ و جبران ناپذیری را به اقتصاد کشور وارد کرده است، درهمین موضوع اختلاس حداقل انتظار از ریاست این بانک این بود که عذرخواهی کرده و استعفا دهد ولی نه تنها خود آقای بهمنی این کار را نکرد، که رییس دولت هم تا به امروز اقدامی در این راستا انجام نداده است.

وی عوامل زیادی را متوجه بی‌نظمی و آشفتگی‌های امروز بازارهای اقتصادی کشور خصوصا ارز و سکه دانست و تصریح کرد: مسائل و معادلات بین المللی، رکود داخلی، حاشیه‌سازی‌های صورت گرفته بعد از اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، افزایش نقدینگی و بی‌انضباطی مالی و پولی از جمله عواملی هستند که به شدت سیستم اقتصادی و پولی کشور را تحت الشعاع خود قرار داده‌اند و وضعیت بحرانی بر اقتصاد حاکم شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید براینکه نیاز به یک مدیریت بحران برای عبور از وضعیت فعلی داریم، خاطرنشان ساخت: متاسفانه بانک مرکزی و مدیریت آن توان مدیریت بحران را در شرایط فعلی ندارند، رییس دولت باید هرچه سریع‌تر فردی توانمند، متخصص و کارآمد را به مدیریت این بانک بگمارد که بتواند وضعیت بحرانی اقتصاد را مدیریت کند.

نورا اظهار داشت: کشتی بانک مرکزی با این مدیریت به گل نشسته است و اگر رییس دولت همچنان بر حضور مدیریت فعلی در راس این بانک اصرار داشته باشند ضربات و آسیب‌هایی به مراتب سنگین‌تر از امروز به اقتصاد کشور وارد خواهد شد و مجلس هم راهی ندارد جز اینکه از طریق استیضاح وزیر اقتصاد به این موضوع رسیدگی کند.

این نماینده اصول‌گرای مجلس با اشاره به اینکه کشور در رکود اقتصادی به سر می‌برد، افزود: هرچند عنوان می‌شود که نرخ صادرات افزایش یافته است ولی نباید فراموش کرد که این صادرات مربوط به فراورده‌های نفتی است، سیستم اقتصادی در رکود به سر می‌برد و در شرایط رکود این تلاطم‌ها ایجاد می‌شو د و این هنر مدیران اقتصادی است که با این بحران‌ها به موقع و درست مقابله کنند.

نماینده زابل در ادامه درخصوص نقش جریان انحرافی در آشفتگی بازار ارز و سکه نیز گفت: با وجود اینکه هر روز نام جریان انحرافی و نقش آن‌ها در موضوع‌های مختلف را می‌شنویم ولی هنوز یک واکاوی درست و دقیق از ماهیت این جریان نشده است و همه چیز‌ها در مورد این جریان معطوف به چند نفر شده است.

نورا ادامه داد: باید بررسی کرد این گروه چگونه شکل گرفته، رشد کرده، کجا‌ها نفوذ کرده، چه برنامه‌هایی دارد و… سپس به طور جدی با فعالیت‌ها و اقدامات آن‌ها مقابله کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه حضور مافیای اقتصادی در سیستم اقتصادی کشور محرز و آشکار شده است، گفت: شاید ماهیت و نوع فعالیت جریان انحرافی در سیستم اقتصادی به درستی و دقیق مشخص نشده باشد اما ما امروز با پدیده آشکار و قطعی به نام مافیای اقتصادی روبرو هستیم که با اتصال به بخش‌های از قدرت با رانت‌خواری و رشوه گیری به آفت بزرگی برای سیستم اقتصادی کشور تبدیل شده‌اند. نمونه این مافیای اقتصادی هم همین گروه آریا است، و ضروری است تا پیش از اینکه آسیب‌های جدی‌تری را متوجه کشور و اقتصاد آن کنند با آن‌ها سخت و محکم برخورد شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *