عامل اصلی مرگ قذافی چه بود؟

خورنا: وب‌سایت “اشپیگل” بر اساس اطلاعات رسیده دلیل اصلی مرگ ‌معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی را فتق (بیرون‌زدگی) مغزی و در نهایت از کار‌ افتادن سیستم تنفسی وی دانسته است. کالبد‌ شکافی قذافی نشان داده که او بدنی سالم داشته است.

به نوشته‌ی “اشپیگل” پزشکی که گواهی مرگ معمر قذافی را صادر کرده‌، دلیل اصلی مرگ وی را جراحت سر و بیرون‌زدگی مغزی دانسته، اما با این حال افزوده که هنوز مشخص نیست که این جراحت به واسطه اصابت گلوله یا شی دیگری ایجاد شده است. گفته می‌شود که اثری از گلوله‌ی شلیک شده، در دست نیست.

دکتر ابوبکر ترینه اظهار داشته که نتیجه رسمی کالبد‌شکافی به زودی از سوی پزشکان در طرابلس اعلام خواهد شد، اما با این همه نسبت به این نتیجه بدبین است زیرا “بدون وجود این گلوله نمی‌توان چیز زیادی گفت.”

به گفته‌ی این متخصص وضعیت جسد قذافی بهتر از آنچه وی انتظار داشته، بوده است. دکتر ترینه به اشپیگل گفته است: «فکر می‌کردم که جسد به شدت دچار کبودی، شکستگی یا زخم باشد و قذافی را تا سر حد مرگ کتک زده باشند، اما هنگامی که ما خون‌هایی را که جسد وی را پوشانده بودند، پاک کردیم، به ندرت لکه‌های کبودی دیده می‌شد و هیچ‌گونه شکستگی در دندهایش نیز مشاهده نشد.»

این پزشک لیبیایی صورت قذافی را همانند صورت “مردی ۶۹ ساله” توصیف کرده که بدنش همانند مردی ۴۰ ساله، بدون هیچ‌گونه چروک یا برآمدگی شکم بوده است.

جسد معمر قذافی پس از آنکه چندین روز در معرض دید عموم قرار گرفته بود، در نهایت در مکانی نامعلوم در جنوب شهر مصراته به خاک سپرده شد. به نوشته اشپیگل قبر مادر و مادربزرگ قذافی در شهر سرت تخریب شده و مورد هتک حرمت قرار گرفته است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *