۴ میلیون نفر در ایران دچار چاقی دیابت هستند

خورنا: شیوع چاقی و اضافه وزن در کشور برای افراد بالای ۲۰ سال ۵۰ تا ۷۰ درصد و شیوع دیابت در نقاط مختلف کشور بین ۱۰تا ۲۰ درصد است. به این ترتیب حدود ۴ میلیون نفر از اهالی کشورما دچار بیماری دیابت هستند.

فریدون عزیزی رئیس کنگره بین‌المللی غدد درون ریز و متابولیسم با بیان این مطلب، گفت: شایع‌ترین بیماری‌های غدد، دیابت و چاقی است که به عنوان اپیدمی در قرن ۲۱ معرفی شده‌اند. این بیماری‌ها به دلیل ایجاد عوارض شدید در بسیاری از اعضای بدن از جمله قلب-کلیه و چشم حائز اهمیت است و مراقبت از آن‌ها یکی ازمسایل عمده بهداشتی درمانی کشور است.

وی عنوان کرد: هر دو بیماری دیابت و چاقی در شهرها بیشتر از روستاها و در کلان‌شهرها بیشتر از شهرهای کوچک بیشتر است. لذا شیوع این بیماری در تهران بیشتر ازسایر نقاط کشورهاست است و بعضی از استان‌ها به دلیل عوامل ارثی یا عادات غذایی شیوع دیابت به مقدار زیاد گزارش شده است.

رئیس کنگره بین‌المللی غدد درون ریز و متابولیسم در ادامه گفت: به علاوه این موارد بیماری‌های تیروئید نیز از امراض شایع کشور ما هستند و خوشبختانه با برنامه‌ریزی صحیح در جهت تولید و توزیع نمک ید‌دار در ۲۰ سال گذشته گواترهای ناشی از کمبد کمبود ید جلو‌گیری شده و تعداد اندکی از مبتلایان به گواتر ناشی از کمبود ید وجود دارد گزارش شده است.

عزیزی افزود: بیماری‌های کم‌کاری و پرکاری تیروئید حدود ۱۰ درصد از افرادرا مبتلا می‌کند که برای آنها روش پیشگیری خاص وجود ندارد ولی درمان‌های موثر و راهنماهای درمانی جدیدی در نظر گرفته شده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *