هیچ موردی از بیماری سندرم تنفسی خاورمیانه در منطقه گزارش نشده است

خورنا: سرپرست گروه پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه کورونا ویروس جدید عامل بیماری سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) است گفت: خوشبختانه تاکنون، هیچ موردی از این بیماری در کشور و استان گزارش نشده است.

 ˈهمایون امیریˈ افزود: کورونا خانواده ای از ویروس ها هستند که می توانند طیف وسیعی از بیماری ها را از یک سرماخوردگی معمولی تا بیماری کشنده سارس ایجاد کنند.

وی علائم این بیماری را تب، سرفه و تنفس سخت اعلام کرد و گفت: طیف علائم بیماری مزبور از حالت بدون علامت تا بیماری تنفسی حاد شدید متغیر می باشد.

سرپرست گروه پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: مدت زمان بروز علائم بیماری از دو تا ۱۰ روز متغیر است.

امیری با اشاره به اینکه این ویروس علائمی شبیه سرماخوردگی ایجاد می کند گفت: تفاوت این ویروس با سایر کورونا ویروس ها که بیشتر به دستگاه تنفسی حمله می کنند در این مساله است که می تواند باعث آلودگی سایر اعضای حیاتی بدن مثل کبد، کلیه، روده و سلولهای دفاعی بدن شود.

وی در خصوص راههای انتقال بیماری افزود: راه اصلی انتقال ویروس عامل بیماری که تماس مستقیم با انسان یا حیوان یا محیط آلوده است در موارد زیر خطر ابتلا به بیماری بیشتر می باشد:

– افرادیکه در فاصله کمتر از یک متر با بیماران قرار دارند (بیش از ۱۵ دقیقه)

– افرادی که در مقابل عطسه و یا سرفه بیماران قرار داشته باشند

– افرادی که دستشان با سطوح آلوده به قطرات تنفسی بیماران برخورد داشته و سپس چشم، بینی و یا دهان خود را با همان دست آلوده لمس کرده باشند

-پزشکان و سایر پرسنل بهداشتی درمانی که بدون رعایت نکات حفاظت فردی و اصول پیشگیری در ارائه خدمات به بیماران نقش دارند، در معرض اکتساب این ویروس قرار دارند.

امیری در خصوص نقش حیوانات درانتقال بیماری گفت: تا کنون پاسخ دقیق این سوال که ˈ آیا حیوانات در انتقال این بیماری نقش دارند یا خیر ˈ بطور قطعی مشخص نشده است.

سرپرست گروه پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت خوزستان افزود: با توجه به سابقه تماس بیماران با شتر و برخی حیوانات و شباهت ژنتیکی ویروس جدید با کوروناویروس خفاشی احتمال می رود که حیوانات مخزن بیماری بوده و افراد بعد از تماس با آنها به آن مبتلا شده باشند.

وی در زمینه مرگ و میرناشی از این بیماری گفت: مرگ و میر در این بیماری بالا است و ۵۰ درصد بیماران بعد از تحمل بیماری شدید تنفسی و بستری در بخش مراقبت ویژه درنهایت فوت می کنند.

امیری گفت: درمان ضد ویروسی قطعی هم اکنون در دسترس نمی باشد اما با درمانهای مراقبتی ویژه در بیمارستانها تعدادی از بیماران بهبودی یافته اند و این بیماری واکسن ندارد.

سرپرست گروه پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت خوزستان به افرادی که قصد سفر به کشور عربستان و امارات متحده عربی را دارند توصیه کرد: آداب بهداشتی در هنگام سرفه کردن و عطسه را رعایت کنند به صورتی که در هنگام سرفه و عطسه با دستمال جلوی بینی و دهان خود را بگیرید و پس از آن دستمال استفاده شده را در سطل زباله بیاندازید.

وی افزود: دستهای خود را مخصوصا پس از سرفه یا عطسه با آب و صابون به مدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه بشویند و حتی الامکان از دست زدن به چشم، دهان و بینی خود پرهیز کنید زیرا از این طریق ویروس را به بدن خود وارد می کنند.

امیری گفت: چنانچه افراد علائمی شبیه سرماخوردگی و عفونت تنفسی دارند از آمد و شد به محل ها و مکانهای پرازدحام و شلوغ خودداری کنید و در صورت مشاهده علائم بیماری و کسالت مشابه سرماخوردگی و عفونت تنفسی بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

سرپرست گروه پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت خوزستان توصیه کرد: از افراد مشکوک به بیماری، حداقل دو متر فاصله بگیرید، در هنگام بیماری از در آغوش گرفتن، دست دادن و روبوسی خودداری کنید و آب دهان خود را در مکانهای عمومی به زمین نیاندازند.

وی افزود: تغذیه مناسب ، نوشیدن آب و مایعات کافی و خواب و استراحت مناسب در پیشگیری و درمان این بیماری

موثر است و باید افراد از تماس با حیوانات و به ویژه پرندگان و بازارهای فروش پرندگان زنده خودداری کنند و درهنگام بروز علائم بیماری و کسالت مشابه سرماخوردگی و عفونت تنفسی ظرف ۱۰ روز پس از مراجعت از سفر بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

امیری خاطرنشان کرد: کورونا ویروس جدید، برای اولین بار در شهریور سال ۱۳۹۱در یک بیمار عربستانی مبتلا به عفونت تنفسی شدید شناسایی شده و تاکنون از ۱۴ کشور جهان نیز موارد این بیماری گزارش شده است.

سرپرست گروه پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: تعداد موارد گزارش شده به سازمان جهانی بهداشت تا تاریخ ۹۳/۲/۷، ۳۸۸ مورد ابتلا و ۱۱۸ مورد فوت بوده که بیشترین موارد مربوط به کشور عربستان با ۳۱۵ مورد ابتلا و ۹۲ مرگ و کشور امارات متحده عربی با ۴۲ مورد ابتلا و ۹ مورد فوت بوده است.