دکتر شفیع زادگان: خدمات دندان پزشکی در ماهشهر بهبود یافته است

خورنا: با وجود مشکلات جذب نیرو در مناطق محروم موفق به عقد قرارداد با ۴ متخصص شده ایم تا درصد اعزام بیماران را کمتر کنیم.

در سال‌های اخیر به دندانپزشکی، از سوی مردم بیش از گذشته، توجه می­شود. توجه عمومی به بهداشت دهان و دندان و تأکید بسیاری از پزشکان و تبلیغ مؤسسات بهداشت و درمان مبنی بر سلامت بدن مبتنی بر سلامت دهان، در سال­های اخیر افزایش یافته است. توجه به این مقوله تا آنجاست که سازمان­های بین­المللی بهداشت و درمان، بعد از توجه به سلامت و بهداشت مادران باردار و کودکان، بیشترین توجه خود را به سلامت بهداشت و دهان معطوف کرده­اند.

با افزایش توجه و اهمیت­دادن مردم، شبکه­های درمان و حتی شبکه­های متعدد بیمه، به این عرصه وارد شده­اند و سعی می­کنند تا بیشترین خدمات را به مراجعه­کنندگان خود دهند. دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت ماهشهر نیز ازجمله دستگاه­هایی است که تلاش زیادی دراین­باره مبذول داشته و سعی کرده تا با تجهیز مرکز خود، نیازمندی­های مراجعه­کنندگان خود را پاسخ دهد. در همین مورد، نشریه «خانواده پتروشیمی» با دکتر سیدرضا شفیعی­زادگان، مسئول دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت ماهشهر، گفتگویی درباره مشکلات این بخش کرده است که می­خوانیم.

آقای دکتر! در این منطقه چند مرکز دندانپزشکی دارید؟

در این منطقه شش مرکز وجود دارد : ۲ مرکز دندانپزشکی خانواده در درمانگاههای شهرک بعثت و شهر شهید چمران ، ۱ مرکز دندانپزشکی تخصصی خانواده در درمانگاه خانواده شهید بهشتی ماهشهر و ۳مرکز دندانپزشکی صنعتی در درمانگاههای سایت ۳ ، منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ، پتروشیمی بوعلی و پتروشیمی بندرامام و همچنین با ۲مطب خصوصی دندانپزشکی در سطح شهرستان ماهشهر نیز قرارداد داریم که به فراخور نیاز بیماران را به این دو مطب ارجاع می دهیم.

این شش مرکز چقدر توانسته رضایت مخاطبان را برآورده کند و نسبت به میزان جمعیت چقدر موفق شده است مراجعه­کنندگان را زیر پوشش قرار دهد؟

به نظر می­رسد که این مراکز توانسته­اند تا به امروز خدمات مناسبی به جمعیت زیر پوشش خود ارائه ‌دهند. از نظر تعداد مراکز تا به امروز مشکلی نداشته­ایم، اما با توجه به تعداد زیاد مراجعه­کنندگان به دندانپزشکی، مشکلات و کمبودهایی داریم که امیدواریم به­زودی رفع شود. مثلاً، یکی از مناطقی که در آن دندانپزشک کم داریم، شهرک بعثت است که تعداد دندانپزشکان حاضر نتوانسته‌­اند پاسخگوی تقاضای جمعیت ساکن در آن منطقه باشند. البته قرار بر این بوده است که مجتمع­های پتروشیمی فضای موردنیاز درمانگاه را دراختیار ما قرار دهند که البته هنوز عملی نشده و هم­اکنون با دو یونیت، جمعیت این شهرک تحت پوشش دندانپزشکی قرار گرفته­اند. همچنین شایان ذکر است درمانگاه بعثت که فقط جهت یک پزشک عمومی در صبح ساخته و تجهیز شده است الان بدلیل افزایش جمعیت شهرک بعثت(هزارواحدی ، کوی ولایت و …)چهار پزشک صبح و دو دندانپزشک بعلاوه دیگر کادر پرستاری ، مامایی و دارویی و… در یک فضای بسیار کوچک دیگر قادر به افزایش یک دندانپزشک نیستیم که این مسئله ۳ راه حل دارد ۱) فعال کردن شیفت عصر که قطعا” نیاز به حمایت مالی از طرف پتروشیمی ها دارد ۲) بستن قرارداد در سطح شهرک چمران ۳) تخصیص یک فضای فیزیکی مناسب به بخش خصوصی جهت عقد قرارداد

دندانپزشکانی که هم­اکنون با شما همکاری می‌کنند در استخدام بهداشت و درمان صنعت نفت نیستند و قراردادی با شما همکاری دارند؟

بیشتر دندانپزشکانی که اکنون با ما همکاری می‌کنند در دسته نیروهای قدیمی صنعت نفت قرار می­گیرند که اقدامات استخدام آنها سال‌ها پیش انجام شده و اکنون نیروهای رسمی هستند. به­هرحال، دلخوشی آنها هم این بوده که بعد از چند سال به استخدام صنعت نفت درخواهند آمد.

آیا از بخش خصوصی هم خرید خدمات دارید؟

البته در شهرک بعثت یا چمران می‌توانیم از بخش خصوصی کمک گیریم، اما فضای خوبی برای استقرار دندانپزشکان در این بخش وجود ندارد. به­هرحال باید مرکزی به­ منزله درمانگاه دندانپزشکی در نظر گرفته شود تا یک تیم در آن فعالیت کنند، اما هنوز گام نخست از سوی مسئولان دراین‌باره برداشته نشده است. بنابراین، تا وقتی مشکل اولیه در این زمینه برطرف نشود، از خدمات­رسانی کافی به ساکنان این دو منطقه ناتوان خواهیم بود.

آیا دندانپزشک متخصص نیز با شما همکاری دارد؟

با وجودی که قرارداد با دندانپزشکان متخصص در تعهد بهداشت و درمان نمی باشد ولی در چند سال گذشته بدلیل پایین آوردن آمار اعزام بیماران جهت انجام کارهای تخصصی دندانپزشکی ۳ متخصص اندو ، جراحی لثه و جراح فک و صورت جذب نموده ایم که بیماران بدون پرداخت هیچگونه هزینه ای می توانند به این متخصصین مراجعه نمایند در صورتی که قبل از این بیماران جهت کارهای تخصصی دندانپزشکی باید به اهواز یا تهران اعزام شده و متحمل هزینه های جانبی بسیاری می شدند.

با توجه به واگذاری منازل این شهرک‌ها، آیا نمی­توان یکی از این منزل ها را به کلینیک دندانپزشکی تبدیل کرد؟

مسئولیت این بخش با بهداشت و درمان نیست. در این مرحله صنایع ملی پتروشیمی باید به نتیجه نهایی برسد و برای این کار محل مناسبی دراختیار ما گذارد تا با تجهیز این مرکز خدمات­رسانی به مردم را آغاز کنیم. البته تاکنون چند نفر برای همکاری با ما درخواست داده‌اند، اما صنایع پتروشیمی فضای مورد نیاز را دراختیار آنها نگذاشته است.

با توجه به شناختی که از منطقه و مشکلات پیش روی توسعه خدمات دندانپزشکی دارید، به نظر شما چگونه می­توان با همین امکانات موجود، این خدمات را توسعه داد؟

شاید بد نباشد تا مجتمع­های پتروشیمی در تعامل با یکدیگر فضایی مناسب برای ارائه خدمات دندانپزشکی در نظر گیرند و سطح خدمات موجود را از این طریق توسعه دهند. آمادگی داریم تا در صورت تأمین مرکز جدید دندانپزشکی برای ارائه خدمات بیشتر، به مراکز جدید رویم و به بیماران و مراجعه­کنندگان خدمات دهیم.

همانطور که گفتید یکی از مشکلات شما تأمین نیروهای جدید است. آیا برای جذب نیرو درخواست یا پیشنهادهایی داده­اید؟

بخش دولتی برای جذب نیرو، نیازمند ارائه امکانات به افراد است؛ درغیراین‌صورت، دندانپزشکان حاضر نیستند با شرایط کنونی با ما همکاری کنند. البته پیشنهاد داده بودیم تا با افزایش میزان پرداختی دندانپزشکان، شرایطی فراهم شود تا بتوان واقعی­تر به ماجرای جذب نیرو نگاه کرد. دراین­صورت به این نتیجه خواهیم رسید که تا به امروز میزان دریافتی دندانپزشکان جدیدی که قصد همکاری با ما داشته­اند بسیار اندک است و جذابیت لازم را برای آنها ندارد. زیرا آنان براساس تعرفه دولتی حقوق دریافت می کنند.

برای خرید خدمات و همکاری با بخش خصوصی چه ضوابط و مقرراتی را رعایت می­کنید؟

در ماهشهر با دو مرکز در بخش خصوصی طرف قراردادیم. بیماران با طرح درمان و یک معرفی‌نامه به این مراکز فرستاده می­شوند. البته شواهد نشان می­دهند که بسیاری از بیماران از این شیوه بسیار رضایت دارند؛ چرا که دیگر لازم نیست برای نوبت­گرفتن مراجعه کنند و می‌توانند در بعدازظهر یکی از روزها، با هماهنگی مطب، خدمات موردنیاز خود را دریافت کنند، اما یک گروه هم هستند که ترجیح می­دهند خدماتشان را از کلینیک‌های بهداشت و درمان دریافت کنند و به بخش خصوصی مراجعه نکنند.

چرا ادامه فعالیت­تان را براساس همکاری با بخش خصوصی دنبال نمی‌کنید؟

شاید به دلیل اینکه در تعداد قراردادهای این بخش محدودیت داریم. اکنون فقط بازنشسته‌ها می­‌توانند به هر مطبی که تمایل دارند بروند و سپس برای تایید هزینه به ما مراجعه کنند که بعد از تایید خدمات انجام شده بر اساس تعرفه دولتی هزینه آنها برگشت داده می شود. درواقع بازنشسته‌ها برای انتخاب پزشک، دستشان کاملاً باز است. در حالی که شاغلین باید حتماً به مراکز طرف قرارداد ما مراجعه کنند و خدمات را از مراکز ما دریافت نمایند. مگر خدماتی که در مراکز درمانی ما انجام نمی گیرد مثل ساخت پروتز ،‌روکش های دندانی و یا ارتودنسی که در غیر اینصورت با ارائه معرفی نامه میتوانند به دندانپزشکان آزاد مراجعه نمایند.

هزینه خدمات زیبایی و کاشت دندان را هم می‌پردازید؟

در قبال خدمات زیبایی، تعهدی برای ما وجود ندارد، اما برای اورتودنسی اگر بیمار نامه‌ای از پزشک داشته باشد که اورتودنسی جنبه درمانی دارد تا ۹۲۰هزار تومان کمک­هزینه پرداخت می­شود. برای روکش دندان هم برای هر واحد ۱۱۰هزار تومان پرداخت می­شود. ایمپلنت هم برای هر واحد ۵۱۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *