رونمایی از «… برزیلته!»

خورنا: پس از سه سال تحقیق و پژوهش، ساخت مستند «… برزیلته!» درباره تاریخ فوتبال خوزستان به پایان و در آینده نزدیک رونمایی می‌شود.

مشاور رسانه‌ای فیلم مستند «…برزیلته» امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: از سه سال پیش، ساخت این مستند آغاز شد و عمده‌ترین موضوعی که روند تولید را طولانی کرد، پژوهش اسنادی و میدانی بود که به علت مردمی بودن ورزش فوتبال، کارگردان این فیلم بیشتر تکیه بر تحقیق شفاهی داشت.

قاسم منصور آل‌کثیر افزود: حبیب باوی ساجد علت انتخاب موضوع تاریخ فوتبال خوزستان را به دلیل تنیده شدن تاریخ فوتبال کشور با تاریخ فوتبال این استان می‌داند و بر این باور است که همه اهالی فوتبال می‌دانند که برای نخستین‌بار این ورزش در مسجدسلیمان پایه‌گذاری شد و نخستین تیم باشگاهی درسال ۱۹۱۸ میلادی در همین شهر تشکیل شد.

وی افزود: به باور کارگردان، پس از آن بود که فوتبال در آبادان شکل و شمایل حرفه‌ای‌تری پیدا کرد و مسابقات باشگاهی دراین شهر با توجه به کانون توجه قرار داشتن آبادان به عنوان یک شهر صنعتی و توریستی، این ورزش نوپا در آن زمان هیجان مردمی گسترده‌ای یافت.

وی یادآور شد: در این فیلم به تاریخچه پیش و پس از انقلاب اسلامی و دوره جنگ تحمیلی که زیرساخت‌های ورزشی خوزستان از بین رفت نیز پرداخته می‌شود.

مشاور رسانه‌ای فیلم «…برزیلته!» در ادامه بیان کرد: باوی ساجد در خصوص ساختار و هدفش از این مستند می‌گوید که در این مستند کوشش کردم با تکیه بر مبحث پژوهشی، ضمن ارائه تصویر تاریخی فوتبال کشور و فوتبال استان، ابعاد این ورزش مردمی برسی و تحلیل شود و نیز آن را مورد کنکاش و آسیب شناسی قرار بدهم.

وی در پایان یادآور شد: در این فیلم مستند از منظر هنر و هنرمندان نیز فوتبال خوزستان مورد ارزیابی قرار گرفته است که به همین منظور چهره هایی چون “ناصرتقوایی”، “بهزاد فراهانی”،”داریوش فرهنگ”، “احمد نجفی”، “کیانوش عیاری”، ” “عزت‌الله مهرآوران”، “نرگس محمدی”و… اظهار نظر کردند. همچنین با “حمیدرضا صدر”، “حسن حبیبی”، “محمد پنجعلی”، “علی کریمی” و.. گفت وگو شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، این فیلم مستند در مدت زمان ۹۰ دقیقه، به تهیه کنندگی و کارگردانی حبیب باوی ساجد و توسط هیئت فوتبال خوزستان طی سه سال متوالی تهیه و تولید شده است.

عوامل فیلم عبارت از تصویربردار محمد رمضان احمدی، تدوین و صداگذاران بهنام بیرم‌وند و حبیب باوی ساجد و در صدابردار امین حیدری هستند.

گروه تصویر نیز بر عهده ایمان همتی و فرهادغدیریان بوده است. گفتار متن را نیز علی برومند انجام داده است. گروه تحقیق این فیلم را سیدهاشم شبیبی، احمد جابری و آرشیو نیز توسط هادی فرطوسی و اسماعیل پورنصیری جمع‌آوری شد. جانشین تولید، احمد مکاری و مشاور رسانه ای این  مستند را قاسم منصور آل‌کثیر بر عهده گرفت.