فرید زکریا در بازگشت ‌از ایران: اوباما باید مذاکره با ایران را روی میز بگذارد

خورنا: به گزارش ایران هسته‌ای فرید زکریا سردبیر هفته‌نامه نیوزویک و مجری تلویزیون سی ان ان با نگارش سرمقاله‌ای در روزنامه واشینگتن‌پست اذعان کرد چاره‌ای جز پذیرش آن واقعیت نیست که حتی اگر رژیم جمهوری اسلامی در ایران عوض شود، باز هم برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد یافت.

زکریا در این یادداشت که روز پنج‌شنبه ۵ آبان ۱۳۹۰ (۲۷ اکتبر ۲۰۱۱) با عنوان «برای معامله درباره آینده برنامه هسته‌ای ایران به ۲۰۰۸ بازگردید» منتشر شده، می‌نویسد: «باراکاوباما در مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۰۸ اعلام کرد که سیاست‌ای خارجی دولت بوش را تغییر خواهد داد. موضوع این تغییر هم ایران بود. اوباما به کرات توضیح داد که سیاست بوش که تنها ایران را تحت فشار می‌ذاشت کارایی نداشته است و وی می‌واهد با سران این کشور مذاکره کند تا از این طریق بتواند به راهکاری دست یابد تا از تنش‌ا و خطرات موجود بکاهد. اما پس از گذشت دو سال از ریاست‌مهوری اوباما سیاست‌ای وی در قبال ایران خیلی شبیه سیاست‌ای دولت جورج دبلیو بوش است با همان مشکلاتی که وی در زمان نامزدی انتخابات بر آنها تکیه می‌زد.»

سردبیر نیوزویک‌ که هفته گذشته درایران بود و مصاحبه ای اختصاصی هم با احمدی‌نژاد انجام داد، در ادامه درباره دلایل ناکارآمدی استراتژی تحریم درباره ایران تاکید می کند: «شیوه های تنبیهی در برخی مورد کارایی داشته است. ایران با مشکلات اقتصادی مواجه است. اما همانطور که من در دیدار کوتاه هفته گذشته خود از ایران شاهد بودم، این اقدامات اثرات جانبی هم داشته است. تحریم ها پیشرفت ایران را کند کرده است اما نه آن اندازه که باید زیرا این کشور از پول نفت و بازار داخلی بزرگی برخوردار است. این تحریم ها تنها موجب تضعیف مردم و تقویت دولت شده است یعنی درست عکس آنچه که ما می خواهیم. براساس برخی براوردها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مورد حمایت رهبر است، ۴۰ درصد اقتصاد کشور را تحت کنترل خود دارد. درست همانند عراق که ده ها سال تحریم این کشور را به پایگاه باندها و مافیای سرمایه داری تبدیل کرده است. آیا واقعا هدف از سیاست‌های ما ایجاد چنین شرایطی بود»؟

زکریا با طرح این سوال ها که «ما چه هدفی را دنبال می کنیم؟ ایا می خواهیم حکومت ایران را سرنگون کنیم؟ ایا می خواهیم این کشور را مجبور کنیم برنامه هسته ای خود را متوقف کند؟»، تاکید می کند: «تحریم ها مردم ایران را نسبت به غرب بی میل کرده است زیرا بیش از حکومت به انها اسیب می رساند. علاوه بر انکه ما این واقعیت ناگوار را هم فراموش کرده ایم که حتی اگر رژیم ایران تغییر کند، برنامه هسته‌ای آن که یک خواست ملی است ادامه پیدا خواهد کرد».

زکریا در ادامه مقاله خود ضمن تاکید بر اینکه احمدی نژاد را فردی مصلحت گرا می داند، می نویسد: «در ساختار سیاسی ایران احمدی نژاد فردی مصلحت گرا است. رئیس دفتر وی اشکارا از بهبود روابط با اسرائیل سخن گفت و در طول سال ها احمدی نژاد اقداماتی را در زمینه هسته ای انجام داد که اگرچه ناکافی بود، تلاشی جدی برای انجام مذاکرات بود. وی پیشنهاد تشکیل کنسرسیومی بین المللی برای غنی سازی اورانیوم را مطرح کرد، وی پیشنهاد ترکیه و برزیل را برای غنی سازی اورانیوم توسط روس ها پذیرفت و پیشنهاد کرد که سطح غنی سازی اورانیوم در ایران را در سطح ۵ درصد حفظ کند. اوباما باید به دیدگاه اولیه خود بازگردد و ببیند آیا راهی برای مذاکره و دستیابی به توافق با ایرانیان وجود دارد».

سرمقاله نویس واشینگتن پست، مقاله خود را با این جمله به پایان می برد: «ایران آخرین تمدن بزرگ بشری است که خارج از نظم جهانی قرار دارد. درنتیجه ما باید به دنبال راهکاری باشیم که علاوه بر تحت فشار گذاشتن ایران این کشور را از انزوا خارج کنیم».