چه کسی پاسخگوی قاچاق پارچه و پوشاک است؟

خورنا: کشف ۱۰۰ کانتینر پارچه قاچاق که قرار بود از گمرک شهید رجایی به سمت تهران ارسال شود، بار دیگر بر همگان ثابت کرد که بازار محصولات نساجی، پوشاک و پارچه ایران آماج حملات کالاهای قاچاق قرار داشته و برای حل این معضل باید فکری اساسی شود.

صنعت نساجی و پوشاک ایران طی سالهای گذشته در حالی با بی‌مهری و بی‌توجهی شدید مسئولان مواجه شده که این صنعت با رقیب جدی به نام کالای قاچاق نیز جنگیده است.

براساس آمارهای منتشر شده پوشاک و محصولات نساجی بیشتر حجم را در مجموع واردات کالای قاچاق به خود اختصاص داده و به همین دلیل تولیدکنندگان و صنایع فعال در این حوزه نیز بیشترین فشار را متحمل شده‌اند.

در تازه‌ترین رخداد نیز گمرک ایران خبر داد که ۱۰۰ کانتینر پارچه قاچاق را کشف کرده است. این محموله به شیوه ترانزیت داخلی از گمرک شهیدرجایی به مقصد گمرک تهران بوده، به جای انجام تشریفات گمرکی و تحویل محموله به گمرک مقصد ترانزیت داخلی، کالا توسط افراد سودجو و فرصت طلب در مکان دیگری تخلیه شده است.

براین اساس با بررسی‌های انجام شده توسط گمرک تهران و شهید رجایی و مظنون شدن گمرک به قاچاق این محموله‌ها، علیه دو شرکت موردنظر در گمرک مبدا اعلام جرم شد.

اما این محموله عظیم پارچه قاچاق جزو مواردی بوده که توسط گمرک ایران کشف شده، این در حالی است که سالانه هزاران محموله قاچاق دیگر شامل محصولات نساجی و پوشاک به شیوه‌های مختلف وارد کشور شده و کسی هم جوابگوی این معضل نیست.

مشکلات در این حوزه بقدری حاد بوده که اخیرا سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به صنعت نساجی کشور اعلام کرد که قاچاق گسترده پارچه و لباس به همراه واردات بی‌رویه این دو محصول، صنعت نساجی کشور را به ورطه نابودی کشانده است.

به گفته علی‌اصغر یوسف‌نژاد صنعت نساجی به عنوان یکی از صنایع قدیمی ایران هم‌اکنون به علت واردات بی‌رویه و همچنین قاچاق وضعیت مطلوبی ندارد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس هشتم تاکید کرده که به ‌طور حتم موضوع صنعت نساجی به‌ زودی در صحن علنی مجلس و در کمیسیون صنایع و معادن مطرح می‌شود و رسیدگی ویژه‌ای به این صنعت و معضلهای واردات بی‌رویه و قاچاق پارچه و لباس به کشور خواهد شد.

در همین حال شنیده شده که کمیسیون اقتصادی مجلس دو هفته به وزیر صنعت، معدن و تجارت مهلت داده که پاسخ خود را در مورد مشکلات و معضلات صنعت نساجی به مجلس ارائه دهد.