کلیه دانش‌آموزان اهوازی آموزش خودمراقبتی دیدند

خورنا: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در هفته سلامت با رویکرد خودمراقبتی، حدود ۴۰ برنامه مهم و گسترده در جهت آموزش تمامی گروه‌های جامعه به ویژه دانش‌آموزان در استان برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- دکتر سید سعید سیدیان در مراسم تجلیل از فعالان و خیرین حوزه سلامت استان خوزستان که امروز، شنبه (۶ اردیبهشت ماه) در تالار شهدای دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: سلامت شاخه‌ای نیست که به نبود بیماری و سلامت جسمی محدود شود. سلامت روانی، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی ابعاد دیگری از سلامت هستند که بسیار مهم‌اند و باید مورد توجه باشند.

 وی ادامه داد: در بخش سلامت معنوی نیازمند کار فراوان هستیم و به همین دلیل باید هماهنگی خوبی با بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف صورت بگیرد. در هفته سلامت از جمله تصمیم گیری‌هایی که انجام شد این بود که در مشاوره‌های پیش از ازدواج با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری هماهنگی‌هایی صورت گیرد و در این زمینه خودمراقبتی را افزایش دهیم.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با ظهور اینترنت و ماهواره و ابزار دیگر، احساس میشود خودمراقبتی معنوی بسیار مورد نیازتر از قبل شده است و اگر جوانان و همه ما از خود مراقبت نکنیم، در این زمینه در یک مسیر سرازیری قرار می گیریم و از نظر معنوی ضربات جبران‌ناپذیری به ما وارد خواهد شد.

 سیدیان افزود: علاوه بر آن سلامت اجتماعی نیز بسیار مهم است، ما اکنون در جامعه دچار مشکلاتی مانند پدیده تک‌فرزندی مواجه هستیم. همچنین ما باید یاد بگیریم که چگونه با دیگران کار کنیم و ارتباط برقرار کنیم و به جوانان خود که آینده‌سازان مملکت ما هستند، یاد بدهیم که چگونه در اجتماع با دیگران برخورد کنند و حرمت دیگران را نگه دارند و به حقوق دیگران احترام بگذارند و به دموکراسی و احترام به دیگران روی بیاورند و بنابراین به خودمراقبتی اجتماعی نیز بسیار نیازمندیم.

 وی اظهار کرد: از نظر روان‌پزشکی نیز ما نیازمند کارهای فراوانی هستیم، متاسفانه اعتیاد به مواد مخدر در کشور ما یکی از معضلات است. همچنین در زمینه اضطراب و افسردگی دچار مشکل هستیم و جزو مواردی است که بار شدیدی بر کشور ما تحمیل می‌کند، در زمینه مسایل روان‌پزشکی باید گام‌های خوبی برداشته شود.

 رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: امسال شعار سازمان جهانی در هفته بهداشت و سلامت “موجودات کوچک، تهدیدات بزرگ” بود که با توجه به بیماری‌های منتقله توسط حشرات و بندپایان به انسان تاکید شد که یکی از بیماری‌ها مالاریاست و همان طور که می‌دانید این بیماری عامل مرگ و میر در کشور ما بوده و بیش از یک‌سوم مرگ و میرها را ناشی می‌شد که خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران از این وضعیت گذر کرده و اکنون تنها ۵ درصد از بار بیماری‌های عفونی در کشور را به خود اختصاص می‌دهند و این نشان می‌دهد که در زمینه کنترل بیماری‌های واگیردار اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

 سیدیان اظهار کرد: بنابراین لازم است در زمینه کنترل بیماری‌های غیرواگیردار تلاش‌های مضاعفی داشته باشیم. اکنون بیماری‌های قلبی عروقی، سکته‌های مغزی، سوانح و حوادث ترافیکی و سرطان‌ها بیشترین بار مرگ و میر در کشور را دارند. همچنین بیماری‌های غیر واگیرداری مانند کمردرد با ایجاد مشکلات متعدد بر کیفیت زندگی انسان تاثیر سوء داشته است.

 وی افزود: در هفته سلامت امسال در اقدامی کم‌نظیر تمامی دانش آموزان دبیرستانی اهواز تحت آموزش در زمینه خودمراقبتی قرار گرفتند.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: همچنین کتاب خود مراقبتی حاوی نکات بسیار مور در این زمینه در پورتال دانشگاه برای استفاده عموم گذاشته شده است.