بشار اسد: مداخله در سوریه موجب زلزله در منطقه خواهد شد

خورنا: بشار اسد٬ رئیس‌جمهور سوریه، به کشورهای غربی هشدار داد که در صورت حمله به سوریه، منطقه با یک زلزله مواجه خواهد شد. اسد گفت مداخله خارجی در سوریه یک افغانستان دیگر درست خواهد کرد. او معترضان سوری کشته‌شده را تروریست خواند.

بشار اسد٬ رئیس‌جمهور سوریه٬ که دولت‌اش از هفت ماه پیش زیر فشار اعتراض‌های مردمی است٬ در نخستین گفت‌وگوی خود با روزنامه‌ی بریتانیایی “ساندی‌تلگراف” بار دیگر نسبت به دخالت کشورهای غربی در سوریه هشدار داد. اسد گفت: «کشورهای غربی قطعاً فشارها را افزایش‌خواهند داد، اما سوریه با مصر و تونس و یمن متفاوت است. تاریخ‌اش متفاوت است. سیاست‌اش متفاوت است.»

بشار اسد در گفت‌وگو با این نشریه بریتانیایی با لحنی کاملا “تهدیدآمیز” علیه غرب ادعا کرد: «سوریه قطب منطقه است. خط گسل است و اگر با آن بازی کنید٬ موجب زلزله خواهد شد. آیا می‌خواهید شاهد افغانستانی دیگر باشید؟ یا ده‌ها افغانستان دیگر؟»

یک روز پیش از مصاحبه‌ی اسد با روزنامه “ساندی تلگراف”، هزاران شهروند سوری در شهرهای مختلف این کشور بویژه در حمص و حما به خیابان‌ها آمدند و خواستار کمک ناتو برای برقراری مقررات “پرواز ممنوع” در سوریه شدند. مخالفان اسد می‌گویند برقراری منطقه پرواز ممنوع می‌تواند مانع سرکوب شدید معترضان توسط نیروهای دولتی شود. در این روز دست‌کم ۴۰ نفر از معترضان کشته شدند.

مداخله نیروهای ناتو در لیبی نقش کلیدی در سقوط معمر قذافی٬ سومین دیکتاتور برکنار شده پس از آغاز “بهار عربی” ایفا کرد. با این‌همه دولت‌های غربی تا کنون تمایلی برای تکرار عملیات لیبی در سوریه نشان نداده‌اند.

اسد به “ساندی تلگراف” گفت:‌ «به وجود آوردن هر مشکلی در سوریه تمام منطقه را خواهد سوزاند. اگر برنامه این است که سوریه تجزیه شود٬ کل منطقه تجزیه خواهد شد.»

بنا بر گزارش‌های سازمان ملل متحد٬ در ۷ ماهی که از آغاز اعتراض‌ها در سوریه می‌گذرد حداقل سه هزار غیرنظامی به دست نیروهای نظامی و امنیتی رژیم اسد کشته شده‌اند. ۱۸۷ نفر از کشته‌شدگان کودک بوده‌اند. هزاران نفر نیز زندانی شده‌اند. دولت سوریه نیز می‌گوید که هزار و ۲۰۰ عضو از میان نیروهای امنیتی‌اش کشته شده‌اند.

روز گذشته (شنبه ۷ آبان / ۲۹ اکتبر) اتحادیه عرب و سازمان ملل متحد در دو واکنش جداگانه اقدامات بشار اسد را محکوم کردند و از وی خواستند تا به خشونت علیه معترضان پایان دهد.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، خواستار آزادی زندانیان سیاسی و کسانی شد که به خاطر اعتراض به دولت اسد راهی زندان شده‌اند.

«کشته‌شده‌ها تروریست ‌هستند»

فعالان حقوق بشر سوری در حالی از کشته شدن بیش از ۵۰ نفر در ۴۸ ساعت گذشته خبر می‌‌دهند که اسد در گفت‌وگو با “ساندی تلگراف” مدعی شد که در روزهای اخیر تنها “تروریست‌ها” هدف قرار می‌گیرند. اسد گفت، واحدهای نظامی دولت او در آغاز “اشتباهات زیادی” در برخورد با معترضان مرتکب شدند٬ اما اکنون حملات تنها علیه “تروریست‌ها” صورت می‌گیرد.

اتحادیه عرب روز گذشته صراحتاً سوریه را به‌خاطر “تداوم قتل عام شهروندان غیرنظامی” محکوم کرد. خبرگزاری دولتی سوریه به نقل از یک منبع دولتی ادعا کرد که بیانیه اتحادیه عرب “بر اساس دروغ‌های رسانه‌ای” صادر شده است.

قرار است وزرای خارجه اتحادیه عرب امروز یکشنبه (۳۰ اکتبر / ۸ آبان) با مقام‌های سوری در دوحه‌ی قطر دیدار کنند. دولت سوریه شدیداً روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر را برای جلوگیری از درز اطلاعات درباره وضعیت داخلی کشور تحت نظر و کنترل دارد.

«متفاوت از دیگر رهبران عرب به اعتراضات پاسخ گفتم»

تعداد معترضان سوری که در اوایل ماه جاری کاهش یافته بود٬ با کشته شدن سرهنگ قذافی٬ دیکتاتور لیبی (در روز ۲۰ اکتبر) بار دیگر رو به افزایش گذاشت. یک اعتصاب عمومی نیز بیش‌تر مناطق جنوبی کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

بشار اسد در گفت‌وگوی اخیر خود تاکید کرد که پاسخ او به “بهار عرب” متفاوت از دیگر رهبران منطقه بوده است. او گفت: «ما به راهی که دولت‌های سرسخت رفتند٬ نرفتیم. شش روز بعد از اعتراضات٬ من اصلاحات را آغاز کردم. مردم نگران بودند که اصلاحات تنها مسکنی برای آرام کردن‌شان باشد٬ اما وقتی شروع به معرفی اصلاحات کردیم٬ مشکلات کم شدند. این همان زمانی‌ست که مردم شروع به حمایت از دولت کردند.»

معترضان سوری اصلاحات اسد را که شامل لغو وضعیت فوق‌العاده پس از نیم قرن و اعطای حق شهروندی به کردها می‌شود٬ کافی نمی‌دانند. بسیاری از آن‌ها اعتقاد دارند اصلاحات بی‌معنی‌ست و اسد باید برود. مخالفان اسد می‌گویند که “کشتار مردم” نامش “اصلاحات” نیست.

بشار اسد به خبرنگار “ساندی تلگراف” از پیچیدگی کشور سوریه گفت و دلیل سرعت اندک اصلاحات در سوریه را این پیچیدگی دانست: «امضا کردن یک قانون تنها ۱۵ ثانیه طول می‌کشد٬ اما اگر این قانون متناسب با کشور شما نباشد٬ تفرقه ایجاد می‌کند.»

بشار اسد اعتراضات اخیر را «مبارزه بین اسلام‌گرایی و سکولاریسم» دانست و آن را به مبارزه قدیمی پدرش با اخوان‌المسلمین گره زد: «ما از دهه ۱۹۵۰ درگیر مبارزه علیه قدرت‌گیری اخوان‌المسلمین هستیم.»

تنش‌ها در سوریه در حالی ادامه می‌یابد که پکن٬ مهم‌ترین پشتیبان دمشق نیز از اسد خواسته است به جای خشونت به مذاکره روی آورد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *