بی‌تفاوتی مجلس در برابر تخلف دولت از اجرا نکردن قانون ۶ ساله تسهیل ازدواج جوانان

خورنا: در حالی که در مسائل اقتصادی، سیاسی و… نظیر اختصاص نیافتن منابع هدفمندی یارانه‌ها کمیسیون‌های مختلف مجلس، تخلفات دولت را از طریق ارائه گزارش و یا مطرح شدن در صحن علنی مجلس پیگیری کرده‌اند و در برخی از مواقع این پیگیری‌های مجلس منجر به دادن کارت زرد به وزرا و احمدی‌نژاد شده است اما مجلس با گذشت ۶ سال در مقابل تخلف دولت در مهمترین مصوبه مجلس درباره ازدواج جوانان که یکی از بزرگترین مشکلات فرهنگی و اجتماعی کشور در حال حاضر است بی‌تفاوت است و هیچ پیگیری عملی در این زمینه انجام نداده است.

آمارهای ارائه شده از میزان ازدواج و طلاق‌های کشور طی شش ماه ابتدایی سال جاری که توسط سازمان ثبت احوال ارائه شده است نشان از افزایش رو به رشد طلاق و کاهش ازدواج در جامعه دارد. روندی که نمی‌توان از پیامدهای اجتماعی آن غافل شد و برای تصحیح آن چاره‌اندیشی نکرد.

نمایندگان هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال ۸۴ بر اساس لایحه پیشنهادی دولت مصوبه‌ای را به تصویب رساندند که بر اساس آن می‌بایست تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور برای تسهیل ازدواج جوانان کار جمعی می‌کردند. قانون تسهیل ازدواج جوانان در ۱۳ ماده و ۴ تبصره در ۲۲ دیماه سال ۸۴ از سوی دولت به تمامی دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شد تا با تشکیل کمیته سامان‌دهی ازدواج جوانان شرایط ازدواج در کشور تسهیل شود، اما این قانون که با وجود گذشت ۶ سال از تصویب آن در کشور اجرایی نشده است بر موضوعاتی چون تشکیل صندوق اندوخته ازدواج جوانان و پرداخت وام ودیعه مسکن به جوانان نیازمند مسکن، در اختیار قرار دادن فضای مناسب برای برگزاری مراسم ازدواج و همچنین پرداخت مبلغی به عنوان کمک هزینه زندگی برای زوج‌های فاقد شغل تا دو سال اول زندگی تأکید دارد.

در این قانون دولت موظف به ساخت و در اختیار گذاشتن مسکن موقت به جوانان نیز شده است که متأسفانه هیچ یک از روی کاغذ به مرحله اجرا نرسید.

از نکات دیگر اشاره شده در قانون تسهیل ازدواج جوانان انجام کارهای فرهنگی توسط دستگاه های فرهنگی است تا برخی باورها و آداب و رسوم مزاحم ازدواج جوانان اصلاح شود و زمینه ازدواج برای جوانان بیش از گذشته فراهم آید. عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان که به پیشنهاد دولت در مجلس هفتم به تصویب رسید به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران در امر مشکلاتی را برای جوانان به وجود آورده است.

دولت در اجرای قانون تسهیل ازدواج کوتاهی کرده است

عفت شریعتی نماینده مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم که در تصویب این قانون نقش داشته است درخصوص علت افزایش آمار طلاق در کشور و به موازات آن کاهش ازدواج به خراسان گفت: رشد طلاق و کاهش آمار ازدواج در جامعه حاصل اجرا نشدن قانون تسهیل ازدواج جوانان توسط دولت است.

وی تصریح کرد: متأسفانه دولت در اجرای این قانون که در مجلس هفتم از سوی نمایندگان تصویب شد، کوتاهی کرده است.

وی تأکید کرد در این قانون تمامی جوانب کار برای ازدواج جوانان دیده شده است ولی دولت در اجرای آن کوتاهی کرده است. وی در ادامه با اشاره به وجود عوامل متعدد در ایجاد معضل طلاق اظهار داشت: یکی از مهمترین دغدغه های نسل جوان که مشکلاتی را نیز برایشان به وجود آورده مشکل اشتغال است و دولت در جهت حل آن کار چندانی انجام نداده است.

مجلس عدم اجرای قانون را پیگیری نکرده است

وی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس به عنوان نهاد نظارتی درخصوص عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان از دولت مطالبه داشته است یا خیر نیز گفت: از آنجا که برنامه های در دست اقدام مجلس شورای اسلامی متعدد است با وجود احساس نیازی که به دلیل بالا رفتن آمار طلاق در جامعه می‌شود مجلس کاری در این زمینه انجام نداده است. وی تصریح کرد: رسانه‌ها باید با انجام بررسی‌های کارشناسی و پرداختن به این موضوع کلید شروع کار را بزنند تا نمایندگان مجلس نیز اقدامات عملی برای پیگیری مطالبات مردمی را انجام دهند.

وی علت اصلی رشد طلاق در جامعه را مشکلات فرهنگی دانست و افزود: شاید خیلی از افراد مشکلات اقتصادی را به عنوان اصلی‌ترین مشکل قلمداد کنند، اما آنچه بیش از همه در افزایش طلاق در جامعه  نقش داشته است فقر فرهنگی است که متأسفانه دستگاه‌های مسئول در جهت فرهنگ سازی اقدامی نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: روند روبه رشد بدحجابی در جامعه باعث افزایش طلاق شده است و مسئولان برای حل آن باید راه کار بیندیشند.

در قانون تسهیل ازدواج تمام جوانب برای ازدواج در نظر گرفته شده بود

محمد دهقان نماینده مشهد، عضو کمیسیون قضایی و هیئت رئیسه مجلس نیز درخصوص مشکلات جامعه که باعث افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج در جامعه شده است گفت: مهمترین مشکل جامعه ما مشکلات فرهنگی است.

وی تصریح کرد: علاوه بر مشکلات اقتصادی و اشتغال جوانان که مشکلات بسیاری را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است برخی مشکلات فرهنگی باعث شده تا هر روز شاهد افزایش طلاق در جامعه باشیم.

وی افزود: بالا بودن مهریه‌ها و وسوسه انگیز بودن برخی مهریه‌ها باعث شده تا بنیان خانواد‌ه‌ها سست شود. به همین دلیل در نظر گرفتن مهریه پلکانی بهترین گزینه برای حل این مشکل است تا تنها مهریه متعارفی که قانون گذار مشخص می‌کند ضمانت اجرایی داشته باشد و شوهر با کوچک‌ترین مشکلی برای پرداخت مهریه‌های سنگین به زندان نرود.

وی درخصوص اجرایی نشدن قانون تسهیل ازدواج جوانان توسط دولت نیز گفت: متأسفانه با وجودی که دولت خود لایحه تسهیل ازدواج جوانان را به مجلس آورده بود تاکنون برای اجرای آن اقدامی نکرده است و همین موضوع باعث شده است تا مشکلات جوانان نه تنها کم نشود بلکه هر روز به آن‌ها افزوده شود.

وی خاطرنشان کرد: این قانون به تمامی جوانب کار به خوبی پرداخته است و تنها بر حل مشکلات اقتصادی تأکید نکرده است بلکه بر اصلاح آداب و رسوم های مزاحم ازدواج جوانان نیز تأکید کرده است تا مشکلات فرهنگی به صورت ریشه‌‌ای حل شود. در این قانون رسانه‌ها و صداوسیما موظف به اقدام برای اصلاح برخی رسومات دست و پاگیر شده‌اند، ولی متأسفانه با گذشت ۶ سال از تصویب هیچ دستاوردی از این قانون دیده نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مجلس به عنوان دستگاه نظارت کننده بر نحوه اجرای قوانین تاکنون درباره علت عدم اجرای قانون ورود پیدا نکرده است گفت: مجلس برای پی‌گیری قوانین اجرا نشده توسط دولت آن قدر موضوع و پرونده در دست دارد که عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان توسط دولت جنبه فرعی پیدا کرده است.

وی تأکید کرد وارد شدن مجلس در این موضوع ممکن است باعث بالا گرفتن دعواها بین مجلس و دولت شود و آرامش جامعه را دچار مشکل کند.

نویسنده: علیرضا کافی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *