نسل جدید ماهواره‌های آب و هوایی آمریکا به مدار زمین رفت

خورنا: موشک دلتای دو آماده بردن ماهواره جدید آمریکا به مدار زمین است.

آمریکا ماهواره NPP را به مدار زمین فرستاد. این ماهواره از نسل جدید ماهواره‌های هواشناسی است و تولیدش برای آمریکا یک و نیم میلیارد دلار هزینه داشته است.

این ماهواره در ساعت ۲:۴۸ بامداد روز جمعه به وقت غرب آمریکا با موشک دلتای دو از وندنبرگ در ایالت کالیفرنیا به فضا فرستاده شد.

این ماهواره دو تنی ماموریت دشواری پیش رو دارد. از جمله اینکه تجهیزات جدید برای نظاره کردن رفتارهای زمین را باید امتحان کند و همزمان اطلاعات هواشناسی را برای متخصصان مخابره کند.

NPP کار مشترکی است از سازمان فضایی آمریکا (NASA) و سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) با همکاری وزارت دفاع آمریکا.
پنج سری از تجهیزات بر این ماهواره سوار است تا نظاره‌گر رفتارهای زمین، اقیانوس‌ها و جو زمین باشد. این تجهیزات از دما و رطوبت هوا گرفته تا پدیده پوشیده شدن سطح آب‌ها توسط جلبک‌ها و از میزان تشعشعاتی که ابرها به بیرون جو باز می‌تابند، تا وسعت یخ‌های قطبی را زیر نظر می‌گیرند.

مدار گردش این ماهواره در ارتفاع ۸۲۴ کیلومتری زمین است.

در اهمیت کاری که بناست NPP انجام دهد، دکتر جیم گلیسون، مسئول پروژه NPP از طرف ناسا،‌ می‌گوید: “اطلاعاتی که این ماهواره به زمین می‌فرستد، بانک اطلاعاتی بزرگی را می‌سازد که با کمک آن دانشمندان، مدل‌های بهتری می‌سازند. این مدل‌ها پیش‌بینی‌های دقیق‌تر هواشناسی را ممکن می کند که امیدواریم به تصمیم‌گیری‌های بهتر منجر شود.”

و درباره اینکه این تصمیم‌گیری‌ها چه هستند، دکتر گلیسون می‌گوید که می‌توانند به سادگی این باشند که “امروز چتر با خودم ببرم؟” یا به پیچیدگی اینکه “برای تغییرات جوی چه باید بکنیم.”

یکی از نگرانی‌ها این است که مسئولیت‌های زیادی بر عهده این ماهواره گذاشته شده است.

سه ماهواره ترا، آکوا و آئورا، پیش از این برای ناسا، کار رصد کردن تغییرات جوی زمین را به عهده داشتند. کارشناسان از کار آنها راضی بودند و حالا باید این ماهواره جدید کاری که آنها در ده سال گذشته انجام داده بودند را ادامه دهد.

همچنین این ماهواره باید در بازه زمانی بین خارج شدن ماهواره‌های هواشناسی سازمان ملی اقیانوسی و جوی و به فضا رفتن ماهواره جدید مسئولیت‌های هواشناسی را انجام دهد.

اسکات ازبری، از شرکت سازنده ماهواره NPP، می‌گوید که عمر این ماهواره پنج سال است. اما برای هفت سال انرژی ماندن در فضا را دارد.

آقای ازبری می‌گوید: “ناسا درباره طول عمر این دستگاه‌ها حساسیت داشت. آنها می‌خواهند از نتیجه کاری این دستگاه‌ها برای ماهواره‌های بعدی استفاده کنند.”

او همچنین می‌گوید که ناسا می‌خواهد در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی ماهواره هواشناسی جدید را به مدار زمین بفرستد و نگران است که نکند تا آن زمان NPP نتواند کارش را درست انجام دهد.

اطلاعاتی که از این ماهواره به دست می‌آید با ماهواره‌ای که اروپایی‌ها برای رصد کردن اوضاع جوی به مدار فرستاده‌اند جمع می‌شود و از آنجا دانشمندان می‌توانند به نتایج بهتری برسند.

METOP ماهواره اروپایی‌هاست که صبح به وقت محلی از استوا عبور می‌کند و NPP بعد از ظهر از آنجا می‌گذرد. با جمع کردن تصاویر و داده‌های هر دوی اینهاست که دانشمندان به نتایج علمی درباره وضعیت آب و هوا می‌رسند.

اگر پیش از آنکه ماهواره جدید هواشناسی آمریکا در سال ۲۰۱۷ به مدار زمین برود، NPP از کار بیافتد، آن وقت در سیستم هواشناسی و مطالعه جوی زمین چه در اروپا و چه در آمریکا خلل ایجاد می‌شود.