برنامه های هفته سلامت دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام شد

خورنا: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز برنامه های هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبشت امسال با شعار ˈیک عمر سلامت با خود مراقبتیˈ را در خوزستان تشریح کرد.

دکتر ˈسید سعید سیدیانˈ شنبه به مناسبت هفته ملی سلامت در جمع خبرنگاران سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه اظهار داشت: یکی از مهم ترین برنامه های امسال این است که تمام دبیرستان های شهر اهواز با همکاری اداره کل آموزش و پرورش، استانداری و به همت ریاست دانشگاه، نیروهایی برای آموزش خودمراقبتی دانش آموزان اعزام می شود.

وی افزود: مردم همچنین می توانند از طریق مطالعه کتاب خود مراقبتی در سایت دانشگاه، در مسابقه ای که سوالات آن در سایت قرار داده شده شرکت نمایند.

سیدیان تصریح کرد: ایراد سخنرانی ریاست دانشگاه در خطبه های نماز جمعه، نواختن زنگ سلامت به همراه توزیع بسته های آموزشی، مانور آموزشی پیشگیری از حوادث و سوانح، بازدید از بخشهای گزش بیمارستان ها، برپایی جشنواره غذای سالم و عیادت از بیماران از جمله این برنامه ها است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: از دیگر برنامه های هفته سلامت بازدید هیات رییسه دانشگاه از خبرگزاری ها، راه پیمایی بزرگ مردمی برای ارتقای سلامت همگانی، همایش روز جهانی بهداشت و تجلیل از خیرین و فعالان عرصه سلامت، برگزاری شورای اداری هفته سلامت، افتتاح پروژه های هفته سلامت، مسابقات ورزشی ویژه خواهران و ویزیت و مشاوره رایگان روانشناسی ویژه عموم مردم است.

وی به عناوین روزهای هفته سلامت اشاره کرد و گفت: این روزها با عناوین توانمندسازی نوجوانان و جوانان برای خود مراقبتی، عموم مردم، نیازمند خودمراقبتی، خانواده، خواستگاه خودمراقبتی، رسانه ها، مروجان خودمراقبتی، نهادها و پایگاه های مردمی، کانون خودمراقبتی، تیم سلامت، مربیان خود مراقبتی و سیاست گزاران و مدیران اجرایی، حامیان خود مراقبتی نام گذاری شده است.

سیدیان در خصوص بزرگ ترین مشکلات سلامت مردم در کشور اظهارداشت: رژیم غذایی نامطلوب، افزایش فشار خون، چاقی، تحرک ناکافی، سیگار، دیابت، آلودگی هوا، کلسترول بالا، خطرات شغلی و مصرف مواد مخدر از جمله این مشکلات است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: ۳۳ درصد مردم کشور ما کم تحرک هستند که ۱۸ میلیون نفر را شامل می شود.

وی اضافه کرد: شانزده و هشت دهم درصد مردم کشور ما چاق هستند که معادل ۹ میلیون نفر را شامل می شود و سالانه ۵۵ هزار و ۱۰۰ نفر بر اثر این معضل جان خود را از دست می دهند.

سیدیان ادامه داد: همچنین ۱۹درصد مردم به فشار خون بالا ، ۱۳ درصد به دیابت و ۲۸ درصد به کلسترول مبتلا هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز شایع ترین علل مرگ و میر در استان را بیماری های قلبی، عروقی، سوانح و حوادث و سرطان ها عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید سواد سلامتی در مردم افزایش یابدگفت: خودمراقبتی عملی است که در آن هر فردی از دانش، مهارت و توان خود به عنوان یک منبع استفاده می کند تا به طور مستقل از سلامت خود مراقبت کند.