احتمالاً انتخابات ریاست‌جمهوری آینده انجام نخواهد شد

خورنا: محمد دهقان عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی که چندی پیش در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر پیشنهاده انحلال مجمع تشخیص مصلحت نظام را داده بود، در گفت‌وگویی تازه اظهار داشت که احتمالاً انتخابات ریاست‌جمهوری آینده برگزار نخواهد شد.

به گزارش آفتاب، وی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری درباره تغییر نظام سیاسی کشور از ریاستی به پارلمانی گفت: نظام سیاسی ما صرفاً پارلمانی نیست بلکه نظامی پارلمانی – ریاستی و در ذیل مقام ولایت فقیه است. در این تغییر احتمالی بخش ریاستی آن حذف شده و قسمت پارلمانی آن تقویت خواهد شد. چون با توجه به اینکه در حال حاضر قدرت بین پارلمان و رئیس‌جمهور پخش شده و از یک سو رئیس‌جمهور در قانون اساسی بعد از رهبری دومین مقام رسمی کشور نامیده می‌شود و از سوی دیگر مجلس را هم در راس امور می‌دانیم، مشکلاتی برای ما پیش می‌آید.

دهقان درباره چگونگی این تغییرات به آتی‌نیوز گفت: این تغییر فقط در صورتی شدنی است که در مخالفت با اصل نظام سیاسی و مذهب شیعه اثنی‌عشری و نظام ولایت فقیه نباشد. اگر این ایرادات وجود نداشته باشد، شورای بازنگری توسط مقام معظم رهبری تشکیل می‌شود و موضوعاتی که باید بازنگری شود مشخص و بررسی می‌شود و در صورت تاید رهبری معظم انقلاب به رفراندوم عمومی گذاشته می‌شود. در واقع ابتکار عمل در مورد تغییر قانون اساسی بر عهده رهبر معظم انقلاب است و تغییر یا اصلاح قانون اساسی در اختیارات ایشان است و جز رهبری معظم هیچ مرجع دیگری صلاحیت باز کردن این باب را ندارد.

وی درباره زمان وقوع این تغییرات تصریح کرد: دور و نزدیک بودن این تغییرات هم با مقام معظم رهبری است اما قطعاً این اتفاق در چند ماه آینده رخ نخواهد داد. یعنی این پیش‌بینی که می‌گوید این اتفاق تا قبل از پایان سال نود عملی می‌شود، اصلاً شدنی نیست.

این عضو هیئت رئیسه مجلس یادآور شد: مقام معظم رهبری فرمودند “در آینده‌ای احتمالاً دور” این یعنی ممکن است آینده احتمالاً نزدیک هم باشد. ایشان اصلاً نفرمودند آینده خیلی دور، بلکه از آیندای احتمالاً دور یاد کردند. بنابراین از این فرمایش ایشان آینده احتمالاً نزدیک هم برمی‌آید. یعنی این آینده احتمال دارد که دور باشد و احتما هم دارد که نزدیک باشد.

محمد دهقان در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد که این تغییر تا سال ۹۲ انجام شود و انتخابات آینده ریاست‌جمهوری برگزار نشود؟، گفت: این احتمال را نمی‌شود از نظر دور داشت. البته باز هم تاکید می‌کنم که این موضوع بستگی به ابتکار مقام معظم رهبری دارد اما به هر حال این احتمال هم دور از ذهن نیست. به این صورت که در سال آینده بعد از انتخابات پارلمان اگر مقام معظم رهبری تشخیص داده و دستور تشکیل شورای بازنگری را بدهند، ممکن است که ما در سال ۹۱ بتوانیم تعیین تکلیف و با تشکیل رفراندوم کار را تمام کنیم.